Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ha en plan för den digitala revolutionen

ExpertkommentarDen senaste tiden har vi jobbat med att införa ett nytt intranät, Den digitala arbetsplatsen. Det har gett mig möjlighet att reflektera över våra arbetssätt. Hur jobbar vi i dag? Hur vill vi jobba? Vilka möjligheter ger den digitala arbetsplatsen oss? skriver Marcus Bäckström i Simrishamns kommun.

| 2023-01-02
Marcus Bäckström är upphandlingsstrateg i Simrishamns kommun.

För ett par år sedan höll jag ett föredrag om just digitalisering på Sveriges Offentliga Inköpares årskonferens. Jag ska inte gå igenom alla tankar från det föredraget (ni kan läsa det i sin helhet här) utan fokusera på den delen som handlar om hur en organisation påverkas i en digitaliserad värld. Så här sa jag då:

”När individer blir mer och mer digitaliserade så innebär det att de har tillgång till all information, alltid. /…/ En person kan ha kontakt med sina gamla klasskompisar från första klass via sociala medier, kan diskutera sitt specialintresse med personer från världens kontinenter samtidigt och ha tillgång till all information i världen direkt bara några knapptryck bort.

Vd innebär då denna förändring för organisationer, till exempel Simrishamns kommun? Vad händer när vi fyller på kommunen med individer som /…/ inte längre är lika beroende av den närmsta gruppen, till exempel arbetskollegor, för att känna att de passar in? Blir det innovationer? Ständig utveckling? Idéutbyte, hyperspecialisering och anställda som hela tiden har koll på vilka organisationer som är i framkant /…/ och, på sikt, en ständig förbättring och utveckling av kommunen? Kanske. Men i min presentation tänkte jag fokusera på ett annat ord. Nämligen kaos. För det tror jag att det blir om man inte har en plan för att hantera den digitala revolutionen.”

I en organisation i ständig utveckling, med personer som byts ut och fler och fler specialistfunktioner, krävs ett aktivt arbete med strukturen för att det löpande arbetet ska bli effektivt. Det är viktigt att få in synpunkter från kommunikatörer, miljöstrateger, säkerhetsansvariga, fackliga företrädare, småföretag, dataskyddsombud, branschorganisationer och it-kunniga i enskilda upphandlingar.

Samtidigt är det viktigt att dessa personer (och upphandlaren) förstår att för att upphandlingen ska resultera i det bästa utfallet så kan inte alla få allt man önskar hela tiden. Om vi bara nöjer oss med systemet som är mest tillgängligt, fordonet som är säkrast, servern som är minst energikrävande eller serviceföretaget som har bäst arbetsvillkor för sina anställda kommer vi per definition aldrig att kunna få in mer än ett anbud i våra upphandlingar.

I bästa fall. Om man kombinerar önskemålen från alla specialister och ingen kan kompromissa så är det nästan omöjligt att hitta företag som uppfyller alla krav. Detta måste alla som ska jobba med upphandlingar förstå, och här tror jag att den digitala arbetsplatsen har en viktig roll att spela.

Låt mig ta två exempel.

Ett gemensamt team för upphandlingsdiskussioner
När vi diskuterar upphandlingar på den digitala arbetsplatsen så gör vi det i ett team som heter Upphandling. Alla som ska jobba med enskilda upphandlingar blir inbjudna i teamet. Alla personer ”taggas” med minst en tagg för att visa vilket deras specialistområde är. Förutom jag och mina kollegor (se bilden nedan) som är taggade med till exempel [upphandling] eller [uppföljning] så kan medlemslistan i teamet se ut enligt nedan:

Petra [IT]Malin [Hållbarhetsteamet]Linus [Kravställare]Ali [Fordon] [Kravställare]….


På sikt blir vi fler och fler deltagare i teamet. Alla allmänna diskussioner som rör upphandling hålls i teamets allmänna kanal som är tillgänglig för alla. Där kan man till exempel ställa en fråga om tillgänglighetskrav enligt WCAG generellt, tagga in en [kommunikatör] och få input på hur man ska tänka och vilka krav som bör ställas.

Min tanke är att ett sådant team kan bidra till att alla som jobbar med upphandling direkt och indirekt kan samlas på samma ställe för att diskutera. Någon kanske kallar det för världens tråkigaste Facebook-flöde. Jag väljer i stället att tänka på det som en fantastisk plats för kunskapsutbyte och för att mötas i diskussioner över förvaltningsgränserna.

Detta för mig vidare till mitt andra exempel.

Procupedia
Procupedia får ses som ett arbetsnamn än så länge. Tanken är (som kanske framgår) ett Wikipedia för upphandlingsfrågor som rör den egna organisationen. Detta kanske kräver lite mer förklaring.

I de flesta organisationer finns en upphandlingspolicy eller liknande som beskriver vilka områden som är viktiga för kommunen att arbeta med i enskilda upphandlingar.

Det finns också mycket kunskap tillgängligt hos upphandlingsmyndigheten eller olika branschorganisationen som beskriver vilka krav som kan ställas för att uppnå dessa mål. Det som saknas, och som är otroligt viktigt för att det löpande arbetet med upphandlingar ska flyta på enkelt, är länken mellan dessa delar och vilken nivå som är acceptabel för organisationen.

I Procupedia samlar vi den här kunskapen så att alla i upphandlingsteamet har tillgång till den när man behöver den. Hur gör vi i kommunen när vi vill ställa miljökrav? Hur gör man en marknadsanalys? Vad klassar vi som förnybara drivmedel? Vilken skadeståndsbegränsning ser vi som acceptabel i våra PUB-avtal? Och så vidare.

När vi har fått till de diskussioner och den kunskap som jag ser framför mig kommer att genereras via Upphandlingsteamet är det viktigt att vi dokumenterar de insikter vi kommit fram till och de arbetssätt vi tillämpade i den enskilda upphandlingen. Då blir det lättare att arbeta med områdena i framtiden eftersom alla i organisationen har en gemensam referensram att förhålla sig till.

Eftersom vi inte behöver diskutera vilka krav vi ska ställa, hur vi ska ställa dem eller var vi hittar dem så kan vi lägga tiden på andra saker i stället – som att göra en marknadsundersökning eller att ta fram en uppföljningsplan. Och när vi har gjort det kan vi lägga in rutinerna och erfarenheterna från det arbetet i Procupedia. Och så vidare.

Sammanfattning
Det finns så mycket tankar och möjligheter med det digitala arbetssättet att allt inte hinns med här. Den digitala arbetsplatsen är något som måste utvecklas över tid och det görs bäst genom löpande diskussion med flera parter över såväl förvaltningsgränser som organisations- och branschgränser.

Om ni sitter på tankar för hur den digitala arbetsplatsen kan eller bör utvecklas får ni gärna kontakta mig, så kan vi utbyta erfarenheter kring detta!

Marcus Bäckström
Upphandlingsstrateg

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Marcus Bäckström

Marcus Bäckström är upphandlingsstrateg i Simrishamns kommun. Sedan 2014 skriver han om hur upphandlingsarbetet ser ut i en liten kommun på bloggen upphandlingsbloggen.se. Han utsågs 2020 till Årets Inköpare av Sveriges Offentliga Inköpare.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…

Senaste inläggen

  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026