Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Guide ska öppna datan

Finland har kommit långt när det gäller öppen data för offentliga upphandlingar. Nu görs liknande satsningar även i Sverige. Bland annat i form av en ny guide för upphandlare.

| 2020-10-14

Vilka är fördelarna med öppen data kring offentliga upphandlingar och hur kan datan göras mer tillgänglig? Det var temat för ett webbsänt seminarium som myndigheten DIGG och organisationen Open knowledge Sweden ordnade den 9 oktober.

Juho Pursimo från Hansel, den statliga enheten för samordnad upphandling i Finland, berättade om tjänsten granskaupphandlingar.fi som ger information om statens och kommunernas upphandlingar.

Uppgifterna hämtas från statens inköpsfakturasystem varifrån de kopieras till tjänsten.

– Det tog bara nio månader att sätta upp systemet eftersom alla centrala myndigheter använder samma ekonomisystem. En utmaning är lyfta ut uppgifter som är känsliga ur ett säkerhetsperspektiv, sa Juho Pursimo.

Den som loggar in på sidan kan se datan fördelad på myndighet, kostnadsslag och ända ner på leverantör. Varje faktura har ett id-nummer som gör det enkelt för exempelvis journalister att begära ut dem.

När det gäller kommuner är materialet baserat på upphandlingsrelaterad inköpsfakturadata som kommunerna levererar till Hansel.

 – De två största städerna Helsingfors och Tammerfors finns med och fler kommer att ansluta. Responsen har varit god även från leverantörerna, sa Juho Pursimo.

Under seminariet fick han frågan om den öppna datan har ökat arbetsbördan för kommunernas upphandlare.

– Det finns inget som tyder på att det kommer in fler frågor. Tvärtom sparar det tid att kunna hänvisa frågeställare till sajten, sa Juho Pursimo och tillade att det ännu inte finns någon statistik som visar på ekonomiska besparingar.

Kristine Ulander som arbetar med digital utveckling på DIGG, myndigheten för Digital förvaltning, lyfte fram behovet av liknande satsningar i Sverige.

Hon hänvisade till det förslag på en nationell handlingsplan för öppen data som Digg lade fram i mars 2020.

–  Målet är att skapa en öppen och transparent inköpskedja. Sverige borde ha goda förutsättningar efter så mycket av datan är digital, men en utmaning är att det krävs enhetliga sätt att redovisa och hämta informationen, sa hon.

Tatjana Apanasevic, forskare på RISE som står bakom projektet Nationell skalning öppna data, presenterade de samhällsekonomiska effekterna av att publicera leverantörsreskontra som öppna data.

Kommunerna Göteborg och Lidingö har börjat tillgängliggöra data vilket minskar förfrågningshanteringstiderna.

– Tjänstemännen sparar tid på att kunna hänvisa till öppna datafiler. Eftersom de som vill ha datan kan formulera exaktare frågor tar  hanteringen mindre tid. Det kommer också in färre förfrågningar. Besparingspotentialen i de båda kommunerna är 2 miljoner respektive 500 000 kronor per år, sa Tatjana Apanasevic.

Hon berättade att även Skövde, Varberg och Karlskrona i startgroparna när det gäller att tillgängliggöra öppen data.

– Ekonomiska vinster är förstås bra men de demokratiska aspekterna är mycket viktigare,  öppenhet gör det lättare att hitta fel och minskar risken för korruption.

Under seminariet presenterade också Pierre Mesuro från projektet Open Up en ny guide för myndigheter och kommuner som vill publicera upphandlingsdata och få stöd av Open Up-projektet.

Läs mer: Upphandling StatistikÖppen data

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Guide ska öppna datan”

  1. Annette H skriver:
    2020-10-14 kl. 14:56

    Fantastiskt bra om det blir verklighet över hela Sverige!

    Idag är det alltför många myndigheter som gör allt de kan för att inte vara transparenta och både censurerar och vägrar att lämna ut handlingar och loggfiler som skulle kunna riskera någon eller några tjänstemäns karriärer.

    Besparingspotentialen är enorm. Om detta införs på alla myndigheter, kommer korruptionen att minska drastiskt, liksom antalet överprövningar och framför allt, kommuners skyhöga juridiska kostnader, där de alltför ofta, använder sin storlek och skattepengar för att försvara sig mot småföretag, i situationer där de är fullt medvetna om att de brutit mot LOU, men inte är rakryggade nog att ta konsekvenserna och istället satsar miljonbelopp på att försöka ljuga sig ur sin knipa.

    Kort sagt, älskar förslaget!

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott

Nytt från Upphandling24

  • Kräver Bravida på 11 miljoner
  • “Fler brott bör ge uteslutning”
  • AI minskar jobbstressen
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Tioårsjubileum för marknadens pris
  • Få upphandlar innovativt
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling

Kommentarer från läsarna

Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…

Senaste inläggen

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025