Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Guide ska öppna datan

Finland har kommit långt när det gäller öppen data för offentliga upphandlingar. Nu görs liknande satsningar även i Sverige. Bland annat i form av en ny guide för upphandlare.

| 2020-10-14

Vilka är fördelarna med öppen data kring offentliga upphandlingar och hur kan datan göras mer tillgänglig? Det var temat för ett webbsänt seminarium som myndigheten DIGG och organisationen Open knowledge Sweden ordnade den 9 oktober.

Juho Pursimo från Hansel, den statliga enheten för samordnad upphandling i Finland, berättade om tjänsten granskaupphandlingar.fi som ger information om statens och kommunernas upphandlingar.

Uppgifterna hämtas från statens inköpsfakturasystem varifrån de kopieras till tjänsten.

– Det tog bara nio månader att sätta upp systemet eftersom alla centrala myndigheter använder samma ekonomisystem. En utmaning är lyfta ut uppgifter som är känsliga ur ett säkerhetsperspektiv, sa Juho Pursimo.

Den som loggar in på sidan kan se datan fördelad på myndighet, kostnadsslag och ända ner på leverantör. Varje faktura har ett id-nummer som gör det enkelt för exempelvis journalister att begära ut dem.

När det gäller kommuner är materialet baserat på upphandlingsrelaterad inköpsfakturadata som kommunerna levererar till Hansel.

 – De två största städerna Helsingfors och Tammerfors finns med och fler kommer att ansluta. Responsen har varit god även från leverantörerna, sa Juho Pursimo.

Under seminariet fick han frågan om den öppna datan har ökat arbetsbördan för kommunernas upphandlare.

– Det finns inget som tyder på att det kommer in fler frågor. Tvärtom sparar det tid att kunna hänvisa frågeställare till sajten, sa Juho Pursimo och tillade att det ännu inte finns någon statistik som visar på ekonomiska besparingar.

Kristine Ulander som arbetar med digital utveckling på DIGG, myndigheten för Digital förvaltning, lyfte fram behovet av liknande satsningar i Sverige.

Hon hänvisade till det förslag på en nationell handlingsplan för öppen data som Digg lade fram i mars 2020.

–  Målet är att skapa en öppen och transparent inköpskedja. Sverige borde ha goda förutsättningar efter så mycket av datan är digital, men en utmaning är att det krävs enhetliga sätt att redovisa och hämta informationen, sa hon.

Tatjana Apanasevic, forskare på RISE som står bakom projektet Nationell skalning öppna data, presenterade de samhällsekonomiska effekterna av att publicera leverantörsreskontra som öppna data.

Kommunerna Göteborg och Lidingö har börjat tillgängliggöra data vilket minskar förfrågningshanteringstiderna.

– Tjänstemännen sparar tid på att kunna hänvisa till öppna datafiler. Eftersom de som vill ha datan kan formulera exaktare frågor tar  hanteringen mindre tid. Det kommer också in färre förfrågningar. Besparingspotentialen i de båda kommunerna är 2 miljoner respektive 500 000 kronor per år, sa Tatjana Apanasevic.

Hon berättade att även Skövde, Varberg och Karlskrona i startgroparna när det gäller att tillgängliggöra öppen data.

– Ekonomiska vinster är förstås bra men de demokratiska aspekterna är mycket viktigare,  öppenhet gör det lättare att hitta fel och minskar risken för korruption.

Under seminariet presenterade också Pierre Mesuro från projektet Open Up en ny guide för myndigheter och kommuner som vill publicera upphandlingsdata och få stöd av Open Up-projektet.

Läs mer: Upphandling StatistikÖppen data

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Guide ska öppna datan”

  1. Annette H skriver:
    2020-10-14 kl. 14:56

    Fantastiskt bra om det blir verklighet över hela Sverige!

    Idag är det alltför många myndigheter som gör allt de kan för att inte vara transparenta och både censurerar och vägrar att lämna ut handlingar och loggfiler som skulle kunna riskera någon eller några tjänstemäns karriärer.

    Besparingspotentialen är enorm. Om detta införs på alla myndigheter, kommer korruptionen att minska drastiskt, liksom antalet överprövningar och framför allt, kommuners skyhöga juridiska kostnader, där de alltför ofta, använder sin storlek och skattepengar för att försvara sig mot småföretag, i situationer där de är fullt medvetna om att de brutit mot LOU, men inte är rakryggade nog att ta konsekvenserna och istället satsar miljonbelopp på att försöka ljuga sig ur sin knipa.

    Kort sagt, älskar förslaget!

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist