Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Guide ska öppna datan

Finland har kommit långt när det gäller öppen data för offentliga upphandlingar. Nu görs liknande satsningar även i Sverige. Bland annat i form av en ny guide för upphandlare.

| 2020-10-14

Vilka är fördelarna med öppen data kring offentliga upphandlingar och hur kan datan göras mer tillgänglig? Det var temat för ett webbsänt seminarium som myndigheten DIGG och organisationen Open knowledge Sweden ordnade den 9 oktober.

Juho Pursimo från Hansel, den statliga enheten för samordnad upphandling i Finland, berättade om tjänsten granskaupphandlingar.fi som ger information om statens och kommunernas upphandlingar.

Uppgifterna hämtas från statens inköpsfakturasystem varifrån de kopieras till tjänsten.

– Det tog bara nio månader att sätta upp systemet eftersom alla centrala myndigheter använder samma ekonomisystem. En utmaning är lyfta ut uppgifter som är känsliga ur ett säkerhetsperspektiv, sa Juho Pursimo.

Den som loggar in på sidan kan se datan fördelad på myndighet, kostnadsslag och ända ner på leverantör. Varje faktura har ett id-nummer som gör det enkelt för exempelvis journalister att begära ut dem.

När det gäller kommuner är materialet baserat på upphandlingsrelaterad inköpsfakturadata som kommunerna levererar till Hansel.

 – De två största städerna Helsingfors och Tammerfors finns med och fler kommer att ansluta. Responsen har varit god även från leverantörerna, sa Juho Pursimo.

Under seminariet fick han frågan om den öppna datan har ökat arbetsbördan för kommunernas upphandlare.

– Det finns inget som tyder på att det kommer in fler frågor. Tvärtom sparar det tid att kunna hänvisa frågeställare till sajten, sa Juho Pursimo och tillade att det ännu inte finns någon statistik som visar på ekonomiska besparingar.

Kristine Ulander som arbetar med digital utveckling på DIGG, myndigheten för Digital förvaltning, lyfte fram behovet av liknande satsningar i Sverige.

Hon hänvisade till det förslag på en nationell handlingsplan för öppen data som Digg lade fram i mars 2020.

–  Målet är att skapa en öppen och transparent inköpskedja. Sverige borde ha goda förutsättningar efter så mycket av datan är digital, men en utmaning är att det krävs enhetliga sätt att redovisa och hämta informationen, sa hon.

Tatjana Apanasevic, forskare på RISE som står bakom projektet Nationell skalning öppna data, presenterade de samhällsekonomiska effekterna av att publicera leverantörsreskontra som öppna data.

Kommunerna Göteborg och Lidingö har börjat tillgängliggöra data vilket minskar förfrågningshanteringstiderna.

– Tjänstemännen sparar tid på att kunna hänvisa till öppna datafiler. Eftersom de som vill ha datan kan formulera exaktare frågor tar  hanteringen mindre tid. Det kommer också in färre förfrågningar. Besparingspotentialen i de båda kommunerna är 2 miljoner respektive 500 000 kronor per år, sa Tatjana Apanasevic.

Hon berättade att även Skövde, Varberg och Karlskrona i startgroparna när det gäller att tillgängliggöra öppen data.

– Ekonomiska vinster är förstås bra men de demokratiska aspekterna är mycket viktigare,  öppenhet gör det lättare att hitta fel och minskar risken för korruption.

Under seminariet presenterade också Pierre Mesuro från projektet Open Up en ny guide för myndigheter och kommuner som vill publicera upphandlingsdata och få stöd av Open Up-projektet.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling StatistikÖppen data

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Guide ska öppna datan”

  1. Annette H skriver:
    2020-10-14 kl. 14:56

    Fantastiskt bra om det blir verklighet över hela Sverige!

    Idag är det alltför många myndigheter som gör allt de kan för att inte vara transparenta och både censurerar och vägrar att lämna ut handlingar och loggfiler som skulle kunna riskera någon eller några tjänstemäns karriärer.

    Besparingspotentialen är enorm. Om detta införs på alla myndigheter, kommer korruptionen att minska drastiskt, liksom antalet överprövningar och framför allt, kommuners skyhöga juridiska kostnader, där de alltför ofta, använder sin storlek och skattepengar för att försvara sig mot småföretag, i situationer där de är fullt medvetna om att de brutit mot LOU, men inte är rakryggade nog att ta konsekvenserna och istället satsar miljonbelopp på att försöka ljuga sig ur sin knipa.

    Kort sagt, älskar förslaget!

    Svara

Lämna ett svar till Annette H Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Sida söker chef till enheten för upphandling och inköp

IVO söker upphandlare

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 2:  Så får man kategoristyrning att hända i verklighetenDel 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Del 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
  • Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026