SNS konjukturråd under professor Sofia Lundbergs ledning presenterade förslaget i en rapport nyligen.
Tanken är att ratingsystemet ska stärka möjligheterna att väga in leverantörers tidigare prestationer, men modellen fick ett ljumt mottagande direkt från Upphandlingsmyndigheten och SKR.
Ledarsidorna för Svenska Dagbladet (SvD, obundet moderat), Dagens Nyheter (DN, oberoende liberal) och Göteborgs Posten (GP, oberoende liberal) ser däremot positivt på förslagen.
SvD:s politiska chefredaktör Tove Lifvendahl skriver i en kommentar att otydlighet ofta är ”boven i dramat” där politiker kan komma med önskemål som är mer av önsketänkande och som skapar problem för tjänstepersoner som arbetar med upphandlingar.
Hon hoppas att upphandling får plats i årets valrörelse.
–Med tanke på hur stor del av vår ekonomi som offentlig upphandling omfattar, borde frågan oftare vara uppe för diskussion och utvärdering. ”Vi är partiet som är bäst på offentlig upphandling”, hör man inte någon partiledare säga i någon slutdebatt, även om jag själv skulle vara ytterst lockad att överväga min röst på ett sådant parti. I grunden handlar ju hantering av skattemedel om respekt för andra människors arbete, säger Tove Lifvendahl.
–Vi skulle nog behöva en mer rättfram kultur på det här området rent generellt. Istället för att vänta tills det blivit så fel att medierna skriver om det, borde vi tillåta varandra att dela med sig av misstag, insikter och dyrköpta erfarenheter. Men det kräver att alla inblandade klarar av att lägga prestigen åt sidan. Hur det ska gå till är en rejäl 800-miljarderskronorsfråga. Men att börja lyfta fram lyckade kunskapsdelningssamarbeten över kommun- och andra revirgränser kanske kan vara en framkomlig väg.
SvD uppmärksammar även upphandling i sin ledarpodd med medverkan av professor Mats Bergman, en av experterna i SNS konjunkturråd, Ellen Hausel Heldahl, expert vid Svenskt näringsliv, och Sebastian Nordgren, inköpschef i Nacka kommun.
GP:s ledarsida har en rubrik ”Dagens upphandlingsregler missgynnar skattebetalarna”, där Håkan Boström välkomnar det han ser som ett kreativt och lösningsorienterat förslag från SNS konjunkturråd som borde leda till vidare utredning av staten.
”Det har tjatats länge om att det offentliga måste bli bättre på upphandling. Men få har kommit med konkreta förslag på hur det ska gå till. För problemet är inte så mycket inkompetens som grundläggande systemfel kopplade till hur lagstiftningen är utformad.”, skriver Håkan Boström, som pekar på problematiken med risk för överprövningar i praktiken kan göra att det straffar sig för upphandlare att använda sitt omdöme och att rating kan vara en lösning för att väga in ”svårmätbara värden”.
I DN har Emma Høen Bustos skrivit ledaren ”Lagen om offentlig upphandling har satt sunt förnuft ur spel”.
Hon välkomnar förslaget om ett betygssystem för offentlig upphandling med tillägget att risken för korruption också måste beaktas.
”Men principen som forskarna lägger fram, att tjänstemännen ska få större utrymme att upphandla efter sunt förnuft, är en helt nödvändig förutsättning för att få ett sundare system.”, skriver Emma Høen Bustos.
Är det kunskap om juridik eller om det som ska köpas in som ska stå i fokus?
Nya regler om upphandling började gälla 1 februari och debatten om upphandling fortsätter vilket är mycket bra. Med det nya regelverket har myndigheter fått större utrymme och risken för korruption har ökat påtagligt. Det är intressant att man vill betygsätta leverantörer men inte upphandlarna. Hur relaterar detta till likabehandling?
Som ägare och ansvarig för en av Sveriges fem registrerade annonsdatabaser är min övertygelse om att en stor del av problemet med upphandling är att de som upphandlar möjligen kan upphandlingslagarna men sällan har kunskap om det som ska köpas. Inte allt för sällan dyker så galna upphandlingar upp som bara en desperat eller okunnig leverantör vill svara på.
Vår annonsdatabas är specialiserad på en bransch och varje upphandling kvalitetssäkras av oss innan den publiceras. Både myndigheter och leverantörer värdesätter detta och får enklare processer och bättre resultat. Med mindre styrning som de nya reglerna ger, kanske de med kunskap om det som ska köpas in kan få större inflytande och inte styras av snåriga bestämmelser som upphandlare känner sig manade att infoga.
Jag vet inte om jag tror på SNS förslag. Men det jag studsar över är snarare ovanstående kommentar.
Jag har jobbat i 15 år i upphandlingsbranschen. Att kritisera upphandlares kompetens verkar vara ett ganska vanligt förekommande sätt för personer med lite eller ingen praktisk upphandlingserfarenhet att plocka billiga poänger. Välkommen att prova själv, efter ett tag så förstår man att hela lagstiftningen överhuvudtaget inte handlar om att göra den bästa affären. Det har heller aldrig varit huvudsyftet, vilket från början var just att stävja korruption och ta till vara på EU:s inre marknad.
Kontentan är att man som köpare är bakbunden. De ”snåriga bestämmelser” som ovanstående kommentar nämner är troligtvis lagkrav och inget annat. Något de flesta som skriker om kunskap också missar är att det inte är upphandlaren som ställer de funktionella eller tekniska kraven. Det gör ju de experter som finns i verksamheten.
Så summa summarum, jag förstår inte vad ovanstående kommentar försöker få fram i sak mer än att möjligen försöka göra reklam för sin egen annonsdatabas Konstpool. Nu är det ju knappast en databas som används i större utsträckning om man ser till upphandling i stort. Men jag skulle nog ta allt prat om ”kvalitetssäkring” med en nypa salt då kommentatorn av kommentaren att döma uppenbarligen inte förstår något så basalt som vad principen om likabehandling innebär.