Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ger stöd till betygsmodell

SNS-förslaget om ett ratingsystem för leverantörer hålls vid liv av borgerliga opinionsbildare som en grund för att reformera offentlig upphandling.

| 2022-02-02
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, Svenska Dagbladet. Foto: Malin Hoelstad.

SNS konjukturråd under professor Sofia Lundbergs ledning presenterade förslaget i en rapport nyligen.

Tanken är att ratingsystemet ska stärka möjligheterna att väga in leverantörers tidigare prestationer, men modellen fick ett ljumt mottagande direkt från Upphandlingsmyndigheten och SKR.

Ledarsidorna för Svenska Dagbladet (SvD, obundet moderat), Dagens Nyheter (DN, oberoende liberal) och Göteborgs Posten (GP, oberoende liberal) ser däremot positivt på förslagen.

SvD:s politiska chefredaktör Tove Lifvendahl skriver i en kommentar att otydlighet ofta är ”boven i dramat” där politiker kan komma med önskemål som är mer av önsketänkande och som skapar problem för tjänstepersoner som arbetar med upphandlingar.

Hon hoppas att upphandling får plats i årets valrörelse.

–Med tanke på hur stor del av vår ekonomi som offentlig upphandling omfattar, borde frågan oftare vara uppe för diskussion och utvärdering. ”Vi är partiet som är bäst på offentlig upphandling”, hör man inte någon partiledare säga i någon slutdebatt, även om jag själv skulle vara ytterst lockad att överväga min röst på ett sådant parti. I grunden handlar ju hantering av skattemedel om respekt för andra människors arbete, säger Tove Lifvendahl.

–Vi skulle nog behöva en mer rättfram kultur på det här området rent generellt. Istället för att vänta tills det blivit så fel att medierna skriver om det, borde vi tillåta varandra att dela med sig av misstag, insikter och dyrköpta erfarenheter. Men det kräver att alla inblandade klarar av att lägga prestigen åt sidan. Hur det ska gå till är en rejäl 800-miljarderskronorsfråga. Men att börja lyfta fram lyckade kunskapsdelningssamarbeten över kommun- och andra revirgränser kanske kan vara en framkomlig väg.

SvD uppmärksammar även upphandling i sin ledarpodd med medverkan av professor Mats Bergman, en av experterna i SNS konjunkturråd, Ellen Hausel Heldahl, expert vid Svenskt näringsliv, och Sebastian Nordgren, inköpschef i Nacka kommun.

GP:s ledarsida har en rubrik ”Dagens upphandlingsregler missgynnar skattebetalarna”, där Håkan Boström välkomnar det han ser som ett kreativt och lösningsorienterat förslag från SNS konjunkturråd som borde leda till vidare utredning av staten.

”Det har tjatats länge om att det offentliga måste bli bättre på upphandling. Men få har kommit med konkreta förslag på hur det ska gå till. För problemet är inte så mycket inkompetens som grundläggande systemfel kopplade till hur lagstiftningen är utformad.”, skriver Håkan Boström, som pekar på problematiken med risk för överprövningar i praktiken kan göra att det straffar sig för upphandlare att använda sitt omdöme och att rating kan vara en lösning för att väga in ”svårmätbara värden”.

I DN har Emma Høen Bustos skrivit ledaren ”Lagen om offentlig upphandling har satt sunt förnuft ur spel”.

Hon välkomnar förslaget om ett betygssystem för offentlig upphandling med tillägget att risken för korruption också måste beaktas.

”Men principen som forskarna lägger fram, att tjänstemännen ska få större utrymme att upphandla efter sunt förnuft, är en helt nödvändig förutsättning för att få ett sundare system.”, skriver Emma Høen Bustos.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling BetygSNS

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Ger stöd till betygsmodell"

  1. Ragna Berlin skriver:
    2022-02-03 kl. 09:31

    Är det kunskap om juridik eller om det som ska köpas in som ska stå i fokus?

    Nya regler om upphandling började gälla 1 februari och debatten om upphandling fortsätter vilket är mycket bra. Med det nya regelverket har myndigheter fått större utrymme och risken för korruption har ökat påtagligt. Det är intressant att man vill betygsätta leverantörer men inte upphandlarna. Hur relaterar detta till likabehandling?

    Som ägare och ansvarig för en av Sveriges fem registrerade annonsdatabaser är min övertygelse om att en stor del av problemet med upphandling är att de som upphandlar möjligen kan upphandlingslagarna men sällan har kunskap om det som ska köpas. Inte allt för sällan dyker så galna upphandlingar upp som bara en desperat eller okunnig leverantör vill svara på.

    Vår annonsdatabas är specialiserad på en bransch och varje upphandling kvalitetssäkras av oss innan den publiceras. Både myndigheter och leverantörer värdesätter detta och får enklare processer och bättre resultat. Med mindre styrning som de nya reglerna ger, kanske de med kunskap om det som ska köpas in kan få större inflytande och inte styras av snåriga bestämmelser som upphandlare känner sig manade att infoga.

    Svara
  2. John A skriver:
    2022-02-10 kl. 11:08

    Jag vet inte om jag tror på SNS förslag. Men det jag studsar över är snarare ovanstående kommentar.

    Jag har jobbat i 15 år i upphandlingsbranschen. Att kritisera upphandlares kompetens verkar vara ett ganska vanligt förekommande sätt för personer med lite eller ingen praktisk upphandlingserfarenhet att plocka billiga poänger. Välkommen att prova själv, efter ett tag så förstår man att hela lagstiftningen överhuvudtaget inte handlar om att göra den bästa affären. Det har heller aldrig varit huvudsyftet, vilket från början var just att stävja korruption och ta till vara på EU:s inre marknad.

    Kontentan är att man som köpare är bakbunden. De ”snåriga bestämmelser” som ovanstående kommentar nämner är troligtvis lagkrav och inget annat. Något de flesta som skriker om kunskap också missar är att det inte är upphandlaren som ställer de funktionella eller tekniska kraven. Det gör ju de experter som finns i verksamheten.

    Så summa summarum, jag förstår inte vad ovanstående kommentar försöker få fram i sak mer än att möjligen försöka göra reklam för sin egen annonsdatabas Konstpool. Nu är det ju knappast en databas som används i större utsträckning om man ser till upphandling i stort. Men jag skulle nog ta allt prat om ”kvalitetssäkring” med en nypa salt då kommentatorn av kommentaren att döma uppenbarligen inte förstår något så basalt som vad principen om likabehandling innebär.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl