Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Frågan: preklusion eller inte preklusion

RättsfallsanalysKammarrätten i Stockholm konstaterar i en ny dom att omständigheter som en leverantör hänvisar till, för att bemöta argument från den upphandlande myndigheten efter att preklusionsfristen gått ut, inte omfattas av preklusion. Sarah Ek och Philip Thorell, Hannes Snellman Advokatbyrå, analyserar domen.

| 2024-04-16
Philip Thorell och Sarah Ek, Hannes Snellman Advokatbyrå.

Sammanfattning
Enligt reglerna om preklusion måste en leverantör som ansöker om överprövning inkomma med de omständigheter som åberopas till stöd för sin talan inom tre veckor från den dag då ansökan lämnades in till förvaltningsrätten.

Nya omständigheter som åberopas senare än så får bara beaktas av domstolen om leverantören kan göra det sannolikt att den inte har kunnat åberopa omständigheten tidigare, eller annars haft giltig ursäkt att inte göra det.

Kammarrätten har genom en ny dom skickat tillbaka ett mål till förvaltningsrätten för förnyad prövning efter felaktig tillämpning av preklusionsreglerna.

Enligt kammarrätten ska rätten ta hänsyn till omständigheter som en leverantör hänvisat till efter preklusionsfristens utgång. Det gäller om dessa åberopats i syfte att bemöta ny argumentation från den upphandlande myndigheten, som leverantören inte tidigare har haft anledning att överväga, och om de nya omständigheterna från leverantören utgör vidareutveckling eller förtydligande av omständigheter som man tidigare hänvisat till.

Bakgrund
Region Uppsala upphandlade ramavtal avseende anropsstyrd trafik med taxi. Enligt upphandlingsdokumentet kunde avtal komma att tecknas med en eller flera transportörer i ett och samma område och genom ramavtalet skulle alla fordon ha likvärdig rätt att motta körningar. Hur många fordon som skulle antas i upphandlingen skulle avgöras först när det var klarlagt vad som erbjöds och var fordonen hade sitt hemområde. Genom tilldelningsbeslutet den 2 maj 2023 antogs 14 leverantörer, däribland Cabonline Region Mitt.

Cabonline ansökte om överprövning av upphandlingen och gjorde gällande att flera av de antagna leverantörernas anbud borde ha förkastats eftersom de inte uppfyllde samtliga obligatoriska krav. Om dessa anbud skulle förkastas menade Cabonline att bolaget skulle tilldelas fler fordon och ytterligare delar av ramavtalet. Cabonline anförde därför att bolaget hade lidit skada av de påstådda bristerna i upphandlingen.

Regionen gjorde gällande att ansökan om överprövning borde avslås eftersom Cabonline inte visat att bolaget lidit eller riskerat att lida någon skada i upphandlingen.

Förvaltningsrätten noterade att Cabonline inom den så kallade preklusionsfristen hade gjort gällande att om de angivna leverantörerna rätteligen hade förkastats så skulle Cabonline ha tilldelats fler fordon samt, i vart och enskilt fall, ytterligare delar av ramavtalet. Efter att preklusionsfristen löpt ut hade Cabonline anfört att ett förkastande även hade lett till att bolaget hade fått ytterligare avrop och fler körningar.

Förvaltningsrätten menade att tilldelning av ett ramavtal och avrop från ett ramavtal inte är samma sak och det kunde inte antas att ytterligare avrop och körningar innebär detsamma som tilldelning av fler fordon. Förvaltningsrätten konstaterade därmed att det Cabonline anfört efter preklusionsfristen löpt ut var en ny omständighet jämfört med det Cabonline anfört inom fristen.

Förvaltningsrätten konstaterade att Cabonline inte på ett tillräckligt tydligt och konkret sätt visat att bolaget lidit eller riskerar att lida skada till följd av de påstådda bristerna. Förvaltningsrätten avslog därför Cabonlines ansökan om överprövning.

Cabonline överklagade förvaltningsrättens dom till kammarrätten.

Kammarrättens dom
Kammarrätten konstaterade att en leverantör som ansöker om överprövning inom preklusionsfristen i förvaltningsrätten ska ange konkreta omständigheter till stöd för att rekvisiten i lagstiftningen som exempelvis ”brister i upphandlingen” och ”som medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada” är uppfyllda. Leverantören har därefter möjlighet att utveckla och förtydliga dessa omständigheter under hela processens gång i förvaltningsrätten.

Enligt kammarrätten hade Cabonline inom preklusionsfristen i förvaltningsrätten fört fram konkreta omständigheter för att de påtalade bristerna hade medfört att Cabonline lidit eller kunnat lida skada, genom att göra gällande att om bolagets angivna anbud rätteligen hade förkastats så skulle Cabonline ha tilldelats fler fordon samt, i vart och enskilt fall, ytterligare delar av ramavtalet.

Efter preklusionsfristen gjorde regionen gällande, som en ny omständighet, att Cabonline inte lidit skada eftersom bolaget missuppfattat hur tilldelning skulle ske enligt ramavtalet. Som ett led i att bemöta detta hänvisade Cabonline till villkor i upphandlingsdokumentet och utvecklade på vilket sätt ett förkastande av de andra anbuden skulle leda till att Cabonline tilldelades ytterligare avrop och fler körningar.

Kammarrätten ansåg att regionen efter att preklusionsfristen gått ut hade fört fram en ny omständighet vars betydelse för ansökan Cabonline inte tidigare har haft anledning att överväga och att Cabonline därför hade rätt att åberopa omständigheter till bemötande av detta.

De omständigheter som Cabonline hade fört fram efter preklusionsfristens utgång var även enligt kammarrätten vidareutveckling och förtydligande av omständigheter som framförts redan i ansökan om överprövning, som därmed inte omfattades av preklusion.

Eftersom kammarrätten konstaterade att omständigheterna som Cabonline fört fram inte omfattades av preklusion, samt eftersom dessa omständigheter inte hade prövats av förvaltningsrätten, återförvisade kammarrätten målet till förvaltningsrätten för ny prövning.

Analys
Sedan den 1 juli 2022 gäller att en leverantör som ansöker om en överprövning som huvudregel måste åberopa alla omständigheter till grund för sin talan inom tre veckor från den dag då ansökan kom in till förvaltningsrätten (så kallad preklusion).

Av förarbeten till lagen framgår att omständigheter som kan omfattas av preklusion exempelvis är konkreta fel i upphandlingen som kan läggas till grund för ingripande från domstolen, men också sådana omständigheter som åberopas till stöd för att visa att sökanden har lidit eller riskerar att lida skada.

Kammarrätten har i en tidigare dom klargjort att det inte är tillräckligt att leverantören endast anger att denne har lidit skada inom preklusionsfristen, utan leverantören måste förklara på vilket sätt denne har lidit skada. Så länge omständigheterna har framförts i tid bör det däremot enligt förarbeten finnas ett stort utrymme för leverantören att utveckla och förtydliga sin talan löpande under processens gång.

Kammarrätten tydliggör i sitt avgörande att kraven på hur detaljerad en förklaring av hur ett upphandlingsfel åtminstone riskerat att medföra skada inom preskriptionstiden är förhållandevis låg. Här var det tillräckligt att Cabonline anfört att bristen att anbud från andra leverantörer felaktigt antagits försämrat Cabonlines chanser att tilldelas ytterligare delar av ramavtalet.

Cabonlines senare argumentation om på vilket sätt chanserna minskats utgjorde en vidareutveckling och precisering av den saken. Ett sådant synsätt är förenligt med förarbetsuttalanden om att det med hänsyn till upphandlingsmålens komplexitet bör finnas ett förhållandevis stort utrymme för leverantören att utveckla och förtydliga sin talan efter preskriptionsfristen.

Vi tolkar även avgörandet som att kammarrätten var mer förlåtande mot Cabonline eftersom möjligheterna att precisera skadan försvårades av att det inte tydligt gick att utläsa av upphandlingsdokumenten hur tilldelning av ramavtalet och avrop skulle gå till.

En skiljaktig domare ansåg tvärtom att den otydligheten i upphandlingsdokumenten avspeglade att Cabonlines beskrivning av skadan var spekulativ, och att Cabonlines ansökan skulle avslås på grund av att otydligheten inte påtalats redan under anbudstiden.

Enligt vår mening är det ett resonemang som är svårt att acceptera. Det skulle innebära att regionen hade skyddats från konsekvenserna av upphandlingsfelet att anta anbud som inte uppfyller samtliga obligatoriska krav på grund av att det förelåg ytterligare brister i upphandlingsdokumentet, nämligen att det var otydligt hur tilldelning av ramavtal och avrop skulle ske.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Stockholm, mål nr 6248–23.

Juristpanelen

 

Läs mer: PraxisProcessreglerRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud