Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Förtydligande var otillåten reservation

RättsfallsanalysKammarrätten i Jönköping har i ett nytt avgörande bedömt att ett förtydligande som lämnades i ett anbud innebar en otillåten reservation mot de obligatoriska kraven. Annika Blomqvist och Johannes Ljusteräng, Advokatfirman Cederquist, kommenterar domen.

| 2024-08-29
Annika Blomqvist och Johannes Ljusteräng, Advokatfirman Cederquist.

Bakgrund
Det kommunala bolaget Mariehus i Mariestad upphandlade takbyte på en fastighet. Stenmarks bygg Skaraborg tilldelades kontrakt.

Av förfrågningsunderlaget framgick att det fanns ett obligatoriskt krav på att tung avspärrning skulle ingå. Stenmarks Bygg hade i sitt anbud förtydligat att ”[v]år bedömning är att tung avspärrning ej erfordras”.

Peab Byggservice ansökte om överprövning av upphandlingen. Peab menade att Stenmarks Bygg hade reserverat sig mot kravet att tung avspärrning skulle ingå och att tung avspärrning inte ingick i anbudet. Stenmarks Byggs anbud skulle därmed ha förkastats.

Mariehus hänvisade i sitt bemötande till att det under annonseringstiden hade förtydligats att garage inte behöver nyttjas, vilket innebar att tung avspärrning inte skulle vara aktuell. Peab hade genomfört platsbesök och måste ha förstått detta.

Mariehus ansåg att Stenmarks Byggs förtydligande endast var en preliminär bedömning av vilka skyddsåtgärder som kunde vara aktuella baserat på den information som erhållits under anbudstiden och att det inte var fråga om någon otillåten reservation. Om det skulle bli nödvändigt med tung avspärrning hade Stenmarks Bygg en skyldighet att tillhandahålla detta.

Enligt förvaltningsrätten hade Mariehus haft för avsikt att avstå från kravet på tung avspärrning, utan att tydligt kommunicera detta. Då det inte var aktuellt med tung avspärrning hade dock ingen otillåten reservation uppstått och det var därmed möjligt att jämföra anbuden.

Peabs möjlighet att tilldelas kontrakt hade därför inte påverkats, varför ansökan om överprövning avslogs. Peab överklagade förvaltningsrättens dom till kammarrätten.

Kammarrätten
Stenmarks Bygg fick yttra sig i kammarrätten och menade att förtydligandet om att tung avspärrning inte erfordras enbart var en reflektion utifrån den information som Mariehus lämnade om att garage inte behövde nyttjas. Om Mariehus ändå ansåg att tung avspärrning behövdes hade bolaget tillhandahållit det och kostnaden för det ingick i anbudspriset.

Kammarrätten konstaterade att det följer av likabehandlingsprincipen att upphandlande myndigheter är skyldiga att upprätthålla alla de obligatoriska krav som uppställs i ett förfrågningsunderlag. Därefter uttalade kammarrätten kort att domstolen ansåg att Stenmarks Byggs förtydligande att tung avspärrning ej erfordras skulle tolkas som en reservation mot det obligatoriska kravet. Kammarrätten förordnade därför om att en ny anbudsutvärdering skulle göras, vid vilken anbudet från Stenmarks Bygg skulle förkastas.

Analys
Det finns en skyldighet för upphandlande myndigheter att upprätthålla alla obligatoriska krav i en upphandling. Om en anbudsgivare reserverar sig mot ett krav kan anbudet inte antas utan ska förkastas.

Frågan är vad som krävs för att information ska utgöra en otillåten reservation mot ett krav.

Förvaltningsrätten och kammarrätten gjorde i detta mål olika bedömningar av om anbudet från Stenmarks Bygg innehöll en reservation, vilket belyser att det kan vara svårt att göra en sådan bedömning. Av förvaltningsrättens domskäl framstår det som att domstolen bedömt att det inte förelåg en otillåten reservation då garage inte skulle nyttjas och det heller inte var aktuellt med tung avspärrning.

Tyvärr redovisade inte kammarrätten på vilka grunder domstolen ansåg att anbudet innehöll en otillåten reservation utan konstaterade endast att så var fallet. Det hade varit av värde att förstå på vilka grunder kammarrätten kom till denna slutsats.

Mariehus hänvisade i processen till att ett anbud ska förkastas om det finns en explicit och tydlig reservation mot ett krav. Vi tycker att den invändningen har fog för sig och att det bör finnas ett utrymme för upphandlande myndighet att begära förtydliganden om det är oklart om en anbudsgivare har reserverat sig mot krav i en upphandling.

Av förtydligandet i Stenmarks Byggs anbud framgår det inte tydligt att bolaget avsåg att reservera sig mot kravet eller att tung avspärrning inte ingick i anbudet. Den förklaring som Stenmarks Bygg lämnade i kammarrätten framstår inte som motsägelsefull jämfört med det ifrågasatta förtydligandet. Att informationen alls lämnades i anbudet, under en rubrik benämnd ”Förtydligande”, skulle dock kunna tolkas som att syftet var att informera om att anbudet var prissatt utifrån förutsättningen att tung avspärrning inte ingick.

Kammarrättens dom kan framstå som sträng i ljuset av att det inte fanns en tydlig reservation och då Stenmarks Bygg i kammarrätten anförde att tung avspärrning ingick i anbudet om det skulle visa sig behövas.

För att undvika risken att information som inte är efterfrågad tolkas som en reservation rekommenderar vi anbudsgivare att vara försiktiga med att lämna information som inte är efterfrågad. Det finns annars en risk att sådan information, om den anses strida mot uppställda krav, medför att anbudet inte får godtas.

Mål
Kammarrätten i Jönköping mål nr 3352-23.

Juristpanelen

Läs mer: LikabehandlingsprincipenRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Förtydligande var otillåten reservation"

  1. Fredrik skriver:
    2024-09-03 kl. 08:48

    När jag som upphandlare får den typen av svar brukar ”följdfrågan” alltid bli någonting i stil med:

    Tack för informationen om att det också finns andra tillvägagångssätt som skulle kunna vara möjliga. Vänligen bekräfta dock att båda varianterna, såväl kravställd som föreslagen, ingår i lämnat anbudspris och att det är UM som avgör vilken som blir aktuell att ta i anspråk, så att ingen formell reservation eller dylikt föreligger.

    Svara
  2. Björn skriver:
    2024-09-05 kl. 10:32

    Jag anser att situationen är inte komplicerad. Kammarrättens bedömning är koncis, korrekt och tydligt motiverad. Det är Förvaltningsrättens uppenbar vilja att krysta sig fram och döma till myndighetens fördel som rör ihop det.

    Leverantören har reserverat sig mot både den tunga avspärrningen samt kostnaden för vatten och el. Det är klart att om vatten och el är gratis eller om avspärrningen inte erfordras är detta en information som ska framgå av upphandlingsunderlagen och inte av enskilda leverantörers anbud. Upphandlaren måste dessutom utgå från att allt som står i ett anbud har en betydelse för upphandlingsföremålet. Det kan inte vara en bedömningsfråga om en reservation kan accepteras eller inte efter anbudstiden.

    Det är därutöver högst tveksamt om en uppföljningsfråga om leverantören håller vid sin reservation eller vill ändra sitt anbud skulle vara tillåten utifrån likabehandlingsprincipen. För mig är det en tydlig överträdelse.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl

Nytt från Upphandling24

  • Vill se statistik från krona ett
  • Så ska KKV beräkna böter
  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025