Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Förtydligande var otillåten reservation

RättsfallsanalysKammarrätten i Jönköping har i ett nytt avgörande bedömt att ett förtydligande som lämnades i ett anbud innebar en otillåten reservation mot de obligatoriska kraven. Annika Blomqvist och Johannes Ljusteräng, Advokatfirman Cederquist, kommenterar domen.

| 2024-08-29
Annika Blomqvist och Johannes Ljusteräng, Advokatfirman Cederquist.

Bakgrund
Det kommunala bolaget Mariehus i Mariestad upphandlade takbyte på en fastighet. Stenmarks bygg Skaraborg tilldelades kontrakt.

Av förfrågningsunderlaget framgick att det fanns ett obligatoriskt krav på att tung avspärrning skulle ingå. Stenmarks Bygg hade i sitt anbud förtydligat att ”[v]år bedömning är att tung avspärrning ej erfordras”.

Peab Byggservice ansökte om överprövning av upphandlingen. Peab menade att Stenmarks Bygg hade reserverat sig mot kravet att tung avspärrning skulle ingå och att tung avspärrning inte ingick i anbudet. Stenmarks Byggs anbud skulle därmed ha förkastats.

Mariehus hänvisade i sitt bemötande till att det under annonseringstiden hade förtydligats att garage inte behöver nyttjas, vilket innebar att tung avspärrning inte skulle vara aktuell. Peab hade genomfört platsbesök och måste ha förstått detta.

Mariehus ansåg att Stenmarks Byggs förtydligande endast var en preliminär bedömning av vilka skyddsåtgärder som kunde vara aktuella baserat på den information som erhållits under anbudstiden och att det inte var fråga om någon otillåten reservation. Om det skulle bli nödvändigt med tung avspärrning hade Stenmarks Bygg en skyldighet att tillhandahålla detta.

Enligt förvaltningsrätten hade Mariehus haft för avsikt att avstå från kravet på tung avspärrning, utan att tydligt kommunicera detta. Då det inte var aktuellt med tung avspärrning hade dock ingen otillåten reservation uppstått och det var därmed möjligt att jämföra anbuden.

Peabs möjlighet att tilldelas kontrakt hade därför inte påverkats, varför ansökan om överprövning avslogs. Peab överklagade förvaltningsrättens dom till kammarrätten.

Kammarrätten
Stenmarks Bygg fick yttra sig i kammarrätten och menade att förtydligandet om att tung avspärrning inte erfordras enbart var en reflektion utifrån den information som Mariehus lämnade om att garage inte behövde nyttjas. Om Mariehus ändå ansåg att tung avspärrning behövdes hade bolaget tillhandahållit det och kostnaden för det ingick i anbudspriset.

Kammarrätten konstaterade att det följer av likabehandlingsprincipen att upphandlande myndigheter är skyldiga att upprätthålla alla de obligatoriska krav som uppställs i ett förfrågningsunderlag. Därefter uttalade kammarrätten kort att domstolen ansåg att Stenmarks Byggs förtydligande att tung avspärrning ej erfordras skulle tolkas som en reservation mot det obligatoriska kravet. Kammarrätten förordnade därför om att en ny anbudsutvärdering skulle göras, vid vilken anbudet från Stenmarks Bygg skulle förkastas.

Analys
Det finns en skyldighet för upphandlande myndigheter att upprätthålla alla obligatoriska krav i en upphandling. Om en anbudsgivare reserverar sig mot ett krav kan anbudet inte antas utan ska förkastas.

Frågan är vad som krävs för att information ska utgöra en otillåten reservation mot ett krav.

Förvaltningsrätten och kammarrätten gjorde i detta mål olika bedömningar av om anbudet från Stenmarks Bygg innehöll en reservation, vilket belyser att det kan vara svårt att göra en sådan bedömning. Av förvaltningsrättens domskäl framstår det som att domstolen bedömt att det inte förelåg en otillåten reservation då garage inte skulle nyttjas och det heller inte var aktuellt med tung avspärrning.

Tyvärr redovisade inte kammarrätten på vilka grunder domstolen ansåg att anbudet innehöll en otillåten reservation utan konstaterade endast att så var fallet. Det hade varit av värde att förstå på vilka grunder kammarrätten kom till denna slutsats.

Mariehus hänvisade i processen till att ett anbud ska förkastas om det finns en explicit och tydlig reservation mot ett krav. Vi tycker att den invändningen har fog för sig och att det bör finnas ett utrymme för upphandlande myndighet att begära förtydliganden om det är oklart om en anbudsgivare har reserverat sig mot krav i en upphandling.

Av förtydligandet i Stenmarks Byggs anbud framgår det inte tydligt att bolaget avsåg att reservera sig mot kravet eller att tung avspärrning inte ingick i anbudet. Den förklaring som Stenmarks Bygg lämnade i kammarrätten framstår inte som motsägelsefull jämfört med det ifrågasatta förtydligandet. Att informationen alls lämnades i anbudet, under en rubrik benämnd ”Förtydligande”, skulle dock kunna tolkas som att syftet var att informera om att anbudet var prissatt utifrån förutsättningen att tung avspärrning inte ingick.

Kammarrättens dom kan framstå som sträng i ljuset av att det inte fanns en tydlig reservation och då Stenmarks Bygg i kammarrätten anförde att tung avspärrning ingick i anbudet om det skulle visa sig behövas.

För att undvika risken att information som inte är efterfrågad tolkas som en reservation rekommenderar vi anbudsgivare att vara försiktiga med att lämna information som inte är efterfrågad. Det finns annars en risk att sådan information, om den anses strida mot uppställda krav, medför att anbudet inte får godtas.

Mål
Kammarrätten i Jönköping mål nr 3352-23.

Juristpanelen

Läs mer: LikabehandlingsprincipenRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Förtydligande var otillåten reservation"

  1. Fredrik skriver:
    2024-09-03 kl. 08:48

    När jag som upphandlare får den typen av svar brukar ”följdfrågan” alltid bli någonting i stil med:

    Tack för informationen om att det också finns andra tillvägagångssätt som skulle kunna vara möjliga. Vänligen bekräfta dock att båda varianterna, såväl kravställd som föreslagen, ingår i lämnat anbudspris och att det är UM som avgör vilken som blir aktuell att ta i anspråk, så att ingen formell reservation eller dylikt föreligger.

    Svara
  2. Björn skriver:
    2024-09-05 kl. 10:32

    Jag anser att situationen är inte komplicerad. Kammarrättens bedömning är koncis, korrekt och tydligt motiverad. Det är Förvaltningsrättens uppenbar vilja att krysta sig fram och döma till myndighetens fördel som rör ihop det.

    Leverantören har reserverat sig mot både den tunga avspärrningen samt kostnaden för vatten och el. Det är klart att om vatten och el är gratis eller om avspärrningen inte erfordras är detta en information som ska framgå av upphandlingsunderlagen och inte av enskilda leverantörers anbud. Upphandlaren måste dessutom utgå från att allt som står i ett anbud har en betydelse för upphandlingsföremålet. Det kan inte vara en bedömningsfråga om en reservation kan accepteras eller inte efter anbudstiden.

    Det är därutöver högst tveksamt om en uppföljningsfråga om leverantören håller vid sin reservation eller vill ändra sitt anbud skulle vara tillåten utifrån likabehandlingsprincipen. För mig är det en tydlig överträdelse.

    Svara

Lämna ett svar till Björn Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen