Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Forskare stoppar anbudssamverkan

Genom att analysera data från anbud kan Johan Lundberg, forskare vid Handelshögskolan i Umeå, spåra leverantörer som samverkar. ”Min förhoppning är att konkurrensmyndigheter i hela Norden ska kunna använda metoden”, säger han.

| 2022-09-30

Otillåten samverkan mellan leverantörer sätter konkurrensen ur spel och ökar kostnaderna för skattebetalarna.

Johan Lundberg, docent vid institutionen för nationalekonomi vid Handelshögskolan vid Umeå universitet, har tagit fram en effektiv metod för att spåra kartellsamverkan i offentlig upphandling.

För några år sedan utvecklade han, tillsammans med forskare vid Umeå universitet och Södertörns högskola, ekonometriska metoder som kunde verifiera otillåten samverkan i den så kallade asfaltskartellen runt millennieskiftet.

Inom ramen för ett nyligen avslutat forskningsprojekt, finansierat av Konkurrensverket, har han nu jämfört dessa metoder med tre andra för spårning av kartellsamverkan.

De fem metoderna har applicerats på två olika datamaterial. Ett som omfattar asfaltsupphandlingar 1995-2009. Här finns information om att anbudssamverkan förekom fram till 2001, då Konkurrensverket genomförde gryningsräder mot misstänkta företag. 

Det andra materialet innehåller data över städupphandlingar 2009-2017. I detta material finns ingen förhandsinformation kring eventuell anbudssamverkan mellan företag.

– Här är utgångspunkten att likna de utmaningar exempelvis en konkurrensmyndighet kan ställas inför när man söker efter otillbörlig samverkan men utan att ha konkreta bevis, säger Johan Lundberg.

Det tidigare forskningsprojekt visade alltså att modellen kunde verifiera beteendet hos leverantörerna i asfaltskartellen.

– Nu har vi testat hur den står sig mot andra ekonometriska modeller, hur det olika ekonometriska metoderna kompletterar varandra samt hur en konkurrensmyndighet skulle lägga upp arbetet med att spåra potentiell kartellsamverkan inom olika branscher.

Och resultaten är goda, enligt Johan Lundberg.

– Genom att testa de olika metoderna på asfaltskartellen har vi fått mer kunskap kring hur företagen i kartellen agerat och deras anbudsstrategier. Och genom att analysera ett datamaterial där vi inte haft någon information om eventuell anbudssamverkan har vi fått stora insikter i de utmaningar som en konkurrensmyndighet står inför när man försöker spåra den här typen av otillåten anbudssamverkan.

Hur kan resultaten användas?

– Förhoppningen är att vi kan bistå konkurrensmyndigheter vad gäller att spåra anbudssamverkan. Det blir möjligt att skanna av marknader där man misstänker att det förekommer samverkan. Ser man något misstänkt kan Konkurrensverket därefter gå vidare med en utredning.

När metoden kan användas i skarpt läge är inte klart ännu.

– Jag för diskussioner med Konkurrensverket och även med deras motsvarighet i Finland och Danmark, säger Johan Lundberg.

 

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud