Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Forskare stoppar anbudssamverkan

Genom att analysera data från anbud kan Johan Lundberg, forskare vid Handelshögskolan i Umeå, spåra leverantörer som samverkar. ”Min förhoppning är att konkurrensmyndigheter i hela Norden ska kunna använda metoden”, säger han.

| 2022-09-30

Otillåten samverkan mellan leverantörer sätter konkurrensen ur spel och ökar kostnaderna för skattebetalarna.

Johan Lundberg, docent vid institutionen för nationalekonomi vid Handelshögskolan vid Umeå universitet, har tagit fram en effektiv metod för att spåra kartellsamverkan i offentlig upphandling.

För några år sedan utvecklade han, tillsammans med forskare vid Umeå universitet och Södertörns högskola, ekonometriska metoder som kunde verifiera otillåten samverkan i den så kallade asfaltskartellen runt millennieskiftet.

Inom ramen för ett nyligen avslutat forskningsprojekt, finansierat av Konkurrensverket, har han nu jämfört dessa metoder med tre andra för spårning av kartellsamverkan.

De fem metoderna har applicerats på två olika datamaterial. Ett som omfattar asfaltsupphandlingar 1995-2009. Här finns information om att anbudssamverkan förekom fram till 2001, då Konkurrensverket genomförde gryningsräder mot misstänkta företag. 

Det andra materialet innehåller data över städupphandlingar 2009-2017. I detta material finns ingen förhandsinformation kring eventuell anbudssamverkan mellan företag.

– Här är utgångspunkten att likna de utmaningar exempelvis en konkurrensmyndighet kan ställas inför när man söker efter otillbörlig samverkan men utan att ha konkreta bevis, säger Johan Lundberg.

Det tidigare forskningsprojekt visade alltså att modellen kunde verifiera beteendet hos leverantörerna i asfaltskartellen.

– Nu har vi testat hur den står sig mot andra ekonometriska modeller, hur det olika ekonometriska metoderna kompletterar varandra samt hur en konkurrensmyndighet skulle lägga upp arbetet med att spåra potentiell kartellsamverkan inom olika branscher.

Och resultaten är goda, enligt Johan Lundberg.

– Genom att testa de olika metoderna på asfaltskartellen har vi fått mer kunskap kring hur företagen i kartellen agerat och deras anbudsstrategier. Och genom att analysera ett datamaterial där vi inte haft någon information om eventuell anbudssamverkan har vi fått stora insikter i de utmaningar som en konkurrensmyndighet står inför när man försöker spåra den här typen av otillåten anbudssamverkan.

Hur kan resultaten användas?

– Förhoppningen är att vi kan bistå konkurrensmyndigheter vad gäller att spåra anbudssamverkan. Det blir möjligt att skanna av marknader där man misstänker att det förekommer samverkan. Ser man något misstänkt kan Konkurrensverket därefter gå vidare med en utredning.

När metoden kan användas i skarpt läge är inte klart ännu.

– Jag för diskussioner med Konkurrensverket och även med deras motsvarighet i Finland och Danmark, säger Johan Lundberg.

 

 

Läs mer: Upphandling

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet
Ok med förhandlat oannonserat förfarandeOk med förhandlat oannonserat förfarande

Nytt från Upphandling24

  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd
  • Växer med kommunsamverkan
  • Politisk träta om extramiljoner
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget
  • Sunda företag vill ha högre hållbarhetskrav

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025