Med mottot ”att mäta är att veta” fortsätter Uppsala kommun att ta reda på hur nöjda anbudsgivarna är med kommunens upphandlingar. Jämfört med fjolårets mätning har snittbetyget i år ökat.
Under perioden 1 januari till 31 september i fjol gav anbudsgivarna Uppsala kommuns upphandlingar ett snittbetyget på 3,61. Bland företag som vunnit upphandling var betyget 3,9 mot 3,15 för de företag som inte nått hela vägen fram till avtal.
Nu har samtliga leverantörer som lämnat anbud i kommunens upphandlingar under perioden 1 oktober 2017 till och med den 30 april tillfrågats. Som tidigare har effektivitet, information & kommunikation, tillgänglighet & bemötande samt kompetens betygsatts.
Susanne Afzelius, inköpschef vid Uppsala kommun, berättar att snittbetyget har ökat till 3,72.
– Vi har arbetat aktivt med att förbättra oss inom alla områden sedan vår första mätning.
Hon gläds särskilt över förbättrade omdömen från de företag som inte fått tilldelning, De gav i år snittbetyget 3,36 (mot 4,11 för upphandlingsvinnare).
– Bland de leverantörer som inte har fått tilldelning har störst förändring i betyg skett inom områdena effektivitet samt tillgänglighet och bemötande.
På frågan ”hur nöjd var du med möjligheten till kontakt med upphandlaren” har exempelvis betyget ökat från 3 till 3,5. Nöjdheten med den totala effektiviteten åkte upp från 3 till 3,7.
Vad tror ni det beror på att de som inte fått tilldelning blivit mer positiva?
– Varje upphandlare har fått reflektera och analysera sitt eget resultat. Vi har även arbetat med förbättring av hela enheten såsom exempelvis att minska svarstider, öka dialog med leverantörer i form av leverantörsträffar och personliga samtal, samt arbeta med muntlig återkoppling vid tilldelning.
Att döma av fritextsvaren i enkäten uppskattas genomarbetade förfrågningsunderlag och snabb återkoppling vid frågor. Fler upphandlingar där det tas hänsyn till kvalitet ses också som positivt.
– I höst kommer vi att arbeta fram en handlingsplan för hur vi kan förbättra oss ytterligare. Vi ser detta som en naturlig del i ett strategiskt arbete att bli en än mer attraktiv affärspartner.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer