Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Flera mål i retur efter rättegångsfel

RättsfallsanalysKammarrätten har undanröjt förvaltningsrättens domar i en serie mål som gällde samma upphandling och skickat tillbaka målen till förvaltningsrätten eftersom förvaltningsrättens sammansättning stred mot lagen. Annika Blomqvist och Alexander Widén, Advokatfirman Cederquist, kommenterar kammarrättens beslut.

| 2023-09-06
Annika Blomqvist och Alexander Widén, Advokatfirman Cederquist.

Sammanfattning
I mål om offentlig upphandling är förvaltningsrätten behörig att döma (domför) med en ensam juristdomare om det inte finns en särskild anledning till att målet prövas av en fullsutten rätt där även nämndemän deltar i avgörandet. Kammarrätten i Göteborg ansåg att det fanns särskild anledning att en serie upphandlingsmål skulle prövas av en fullsutten rätt.

Eftersom förvaltningsrätten hade dömt i målen med enbart två juristdomare undanröjde kammarrätten förvaltningsrättens domar och återförvisade målen till förvaltningsrätten för ny prövning.

Bakgrund
Västra Götalandsregionen genomförde en samordnad nationell upphandling för samtliga regioner i Sverige av hyrpersonal inom hälso- och sjukvård. I upphandlingsdokumenten angavs att leverantörer kunde lämna anbud under hela avtalstiden.

Flera leverantörer ansökte om överprövning av upphandlingen och yrkade att upphandlingen skulle göras om.

Regionerna ansåg att ansökningarna skulle avslås och hävdade i första hand att lagen om offentlig upphandling inte var tillämplig på det förfarande som använts eftersom det rörde sig om ett auktorisationssystem, som är ett alternativ till offentlig upphandling.

I andra hand menade regionerna att upphandlingen reglerades av de nya reglerna i 19 kap. LOU eftersom upphandlingen påbörjades i november 2022 och att regionerna därför var fria att själva utforma förfarandet. Att regionerna tidigare hade avbrutit en annonserad upphandling efter att den överprövats innebar inte att upphandlingen hade påbörjats vid en tidigare tidpunkt.

Förvaltningsrätten bedömde att LOU skulle tillämpas på upphandlingen. Förvaltningsrätten ansåg att även om regionerna hade avbrutit ett tidigare upphandlingsförfarande så hade ett nytt förfarande inletts därefter, varför det nu gällande 19 kapitlet i LOU var tillämpligt.

Förvaltningsrätten ansåg inte att sökandena hade visat att regionerna hade agerat i strid med LOU och avslog ansökningarna om överprövning. Målen avgjordes av två juristdomare utan medverkan av nämndemän.

Domarna överklagades till kammarrätten.  

Kammarrättens bedömning
Frågan i kammarrätten var om förvaltningsrätten varit behörig att döma i målen (domför) med två juristdomare utan medverkan av nämndemän.

Kammarrätten konstaterade att det följer av lagen (1971:289) om allmänna förvaltningsdomstolar att en förvaltningsrätt i mål om offentlig upphandling är behörig med ensam juristdomare om det inte är påkallat av särskild anledning att målet prövas av fullsutten rätt, det vill säga också med nämndemän.

Kammarrätten konstaterade att det har funnits ett utredningsförslag om att införa en möjlighet att utöka antalet juristdomare i mål som kan avgöras av en ensam juristdomare så att dessa kunde avgöras av två juristdomare.

Lagstiftaren valde att inte gå vidare med det förslaget eftersom möjligheten för en ensam juristdomare att döma i upphandlingsmål förutsätter att det inte är påkallat av någon särskild anledning att målet prövas av en fullsutten rätt. Möjligheten att pröva målen med två juristdomare skulle därför ha varit begränsad.

Lagstiftaren menade att särskilda skäl att pröva ett mål i fullsutten rätt kan vara att målet är svårbedömt eller av särskild betydelse för en enskild part. Om ett mål är av sådan kvalificerad art att det är motiverat med förstärkt sammansättning bör det i första hand ske genom att målet prövas i en fullsutten rätt, varefter det är möjligt att överväga ytterligare förstärkning med en juristdomare eller nämndeman.

Kammarrätten noterade att upphandlingen avsåg samtliga regioner i Sverige, hade ett omfattande värde och att målen aktualiserade komplexa frågor. Kammarrätten ansåg därför att det var motiverat med förstärkt sammansättning i förvaltningsrätten men att detta skulle ha skett genom att förvaltningsrätten dömt i fullsutten rätt, med medverkan av nämndemän. Förvaltningsrätten var inte domför med enbart två juristdomare.

Eftersom ett fel hade begåtts i förvaltningsrätten undanröjde kammarrätten förvaltningsrättens domar och skickade tillbaka målen till förvaltningsrätten för ny prövning.

Analys
Utifrån ordalydelsen i av lagen (1971:289) om allmänna förvaltningsdomstolar och med beaktande av att lagstiftaren uttryckligen har avvisat ett förslag om att rätten ska kunna bestå av enbart flera juristdomare torde kammarrättens beslut vara okontroversiellt. Beslutet väcker dock en intressant fråga: När är ett upphandlingsmål av så kvalificerad art att det är påkallat av särskild anledning att målet inte kan avgöras av en ensam juristdomare?

Kammarrätten bedömde att det var motiverat att målen skulle avgöras med medverkan av nämndemän eftersom upphandlingen var rikstäckande och av ett stort värde liksom att målet rymde komplexa frågor.

Vilken vikt som läggs vid de enskilda rekvisiten framgår inte av kammarrättens beslut. Frågan om när det är påkallat att ett upphandlingsmål avgörs i fullsutten rätt tycks inte heller ha varit föremål för tidigare klargöranden i rättspraxis.

Upphandlingsmål är många gånger komplexa i den meningen att ett flertal olika lagar kan aktualiseras, bland annat lagstiftning som gäller för de varor eller tjänster som upphandlas eller frågor om säkerhetsskyddslagstiftningen. Många upphandlingar handlar också om stora värden och kan vara av stor betydelse för en enskild leverantörs fortsatta framgång på marknaden.

Även om kammarrättens beslut ger viss vägledning om när ett mål behöver avgöras i fullsutten rätt, är det inte klarlagt om exempelvis upphandlingens värde eller om målet rymmer komplexa frågor enskilt kan motivera att målet avgörs av en fullsutten rätt där även nämndemän ska medverka.

Det kan därför finnas anledning för den part som förlorat ett mål i förvaltningsrätten att vara vaksam på rättens sammansättning och om målet har fått den prövning som regelverket förutsätter.

Slutligen bör uppmärksammas att reglerna om när en förvaltningsrätt respektive kammarrätt är domför skiljer sig åt, varför avgörandet inte är applicerbart på kammarrättens sammansättning vid prövning av upphandlingsmål.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Göteborgs beslut den 24 augusti 2023 i mål nr 4338–4364-23. Kammarrätten i Göteborg har även den 7 juli 2023 meddelat beslut av samma innebörd i flera mål som avser samma upphandling, se mål nr 4066-4092-23, 4095-4121-23, 4028-4054-23 och 3848-3874-23.

Juristpanelen

 

Läs mer: Rättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Flera mål i retur efter rättegångsfel"

  1. David Sundgren skriver:
    2023-09-07 kl. 09:08

    Tack för intressant artikel. Är nämndemän även i dessa mål politiskt tillsatta ej lagfarna medborgare? Vad skulle de i så fall tillföra i ett komplext LOU-mål kan man stilla undra…

    Svara
    1. Alexander Widén skriver:
      2023-09-08 kl. 17:17

      Hej David – ja, nämndemännen utses av regionfullmäktige efter nominering av partierna. Vid avgörande av mer komplexa eller omfattande mål kan det vara bra att fler än en person medverkar och sammansättningen med nämndemän kommer ju även med möjligheten att ta in ytterligare juristdomare.

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetAllmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…

Senaste inläggen

  • Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026