Glädjande nog kan vi konstatera att deltagandet i offentlig upphandling har ökat sedan senaste undersökning, 32 procent av företagarnas medlemmar har någon gång lämnat anbud i offentlig upphandling (jämfört med 27 procent i tidigare mätningar).
Intressant iakttagelse är att den offentliga affären i högre utsträckning ses som en möjlighet, säkerligen även en effekt av den oroliga tid vi lever i.
Vi kan även konstatera att småföretag i högre grad på förhand väljer upphandlingsförfarande vid sin anbudsgivning och att företagen tenderar att välja antingen annonserade kontrakt eller direktupphandling. Även här har skett en förflyttning sedan tidigare undersökning som visar att småföretagen blivit mer specialiserade.
Direktupphandling är förstås i sin form mer formlöst och kan därav attrahera mindre företag, samtidigt som det kan vara knivigt att få reda på när och hur dessa kontrakt ingås. Direktupphandlingar kan förstås annonseras, men jag upplever att många offentliga beställare ser direktupphandling som en möjlighet att göra snabbare och mindre krångliga offentliga affärer.
Tyvärr vet vi i dagsläget inte hur många direktupphandlingar som ingås årligen i Sverige, och inte heller värdet av dessa. Men småföretagen har dock snappat upp denna möjlighet och det är positivt, utifrån direktupphandling som en bra ingång till offentliga affärer.
Tyvärr fortsätter småföretagen uppleva offentlig upphandling som tidskrävande och svårt. Nästan hälften anser dessutom att den blivit krångligare på senare år. Detta är en trend som vi tillsammans måste bryta. Allt från hur upphandlingsdokument skrivs till de facto vilka krav som ställs i de olika upphandlingarna.
Min bestämda uppfattning är att vi inte behöver uppfinna hjulet på nytt, utan det finns massor av bra upphandlingar som vi kan ta lärdom av. Den mediebild som ges av offentlig upphandling är vad den är, och den bekräftar många småföretags bild.
Men bara genom att se möjligheterna till offentliga affärer och faktiskt ge sig in i matchen så är inte hindren oöverstigliga. Digitaliseringen av inköpsprocessen är nästintill komplett, och det underlättar förstås även för småföretag.
Ett upphandlingsdokument ska inte vara så komplicerat utformat att det krävs konsulter för att tyda vad som står, än mindre att tvingas anlita konsulter för att lämna ett anbud. Småföretag är bra på vad de gör, det vill säga sin kärnverksamhet. Att lägga kvällar och helger på att lämna anbud i offentlig upphandling är en vardag som många småföretag delar.
Men när du väl har vunnit ditt kontrakt eller ramavtal kan det var en smooth deal som du kan ha glädje av under flera års tid i bästa fall. Kämpa och var ihärdig, det kommer du att komma långt på!
Magnus Johansson
Företagarna
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer