Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Fler hittar till den offentliga affären

ExpertkommentarHösten har anlänt och vi befinner oss mitt i den kanske mest produktiva delen av terminen. Allt som har planerats i månader ska nu presenteras och det märks i ens flöden på sociala medier! Fler småföretagare än tidigare deltar i offentlig upphandling, skriver Magnus Johansson. Det visar en rapport från Företagarna som kom i september.

| 2023-10-12
Inköpsrådets expert Magnus Johansson på Företagarna.

Glädjande nog kan vi konstatera att deltagandet i offentlig upphandling har ökat sedan senaste undersökning, 32 procent av företagarnas medlemmar har någon gång lämnat anbud i offentlig upphandling (jämfört med 27 procent i tidigare mätningar).

Intressant iakttagelse är att den offentliga affären i högre utsträckning ses som en möjlighet, säkerligen även en effekt av den oroliga tid vi lever i.

Vi kan även konstatera att småföretag i högre grad på förhand väljer upphandlingsförfarande vid sin anbudsgivning och att företagen tenderar att välja antingen annonserade kontrakt eller direktupphandling. Även här har skett en förflyttning sedan tidigare undersökning som visar att småföretagen blivit mer specialiserade.

Direktupphandling är förstås i sin form mer formlöst och kan därav attrahera mindre företag, samtidigt som det kan vara knivigt att få reda på när och hur dessa kontrakt ingås. Direktupphandlingar kan förstås annonseras, men jag upplever att många offentliga beställare ser direktupphandling som en möjlighet att göra snabbare och mindre krångliga offentliga affärer.

Tyvärr vet vi i dagsläget inte hur många direktupphandlingar som ingås årligen i Sverige, och inte heller värdet av dessa. Men småföretagen har dock snappat upp denna möjlighet och det är positivt, utifrån direktupphandling som en bra ingång till offentliga affärer.

Tyvärr fortsätter småföretagen uppleva offentlig upphandling som tidskrävande och svårt. Nästan hälften anser dessutom att den blivit krångligare på senare år. Detta är en trend som vi tillsammans måste bryta. Allt från hur upphandlingsdokument skrivs till de facto vilka krav som ställs i de olika upphandlingarna.

Min bestämda uppfattning är att vi inte behöver uppfinna hjulet på nytt, utan det finns massor av bra upphandlingar som vi kan ta lärdom av. Den mediebild som ges av offentlig upphandling är vad den är, och den bekräftar många småföretags bild.

Men bara genom att se möjligheterna till offentliga affärer och faktiskt ge sig in i matchen så är inte hindren oöverstigliga. Digitaliseringen av inköpsprocessen är nästintill komplett, och det underlättar förstås även för småföretag.

Ett upphandlingsdokument ska inte vara så komplicerat utformat att det krävs konsulter för att tyda vad som står, än mindre att tvingas anlita konsulter för att lämna ett anbud. Småföretag är bra på vad de gör, det vill säga sin kärnverksamhet. Att lägga kvällar och helger på att lämna anbud i offentlig upphandling är en vardag som många småföretag delar.

Men när du väl har vunnit ditt kontrakt eller ramavtal kan det var en smooth deal som du kan ha glädje av under flera års tid i bästa fall. Kämpa och var ihärdig, det kommer du att komma långt på!

Magnus Johansson
Företagarna

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: DirektupphandlingExpertkommentarStatistikUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Johansson

Magnus Johansson är jurist och jobbar som konkurrens- och upphandlingsexpert på Företagarna, Sveriges största företagarorganisation.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt