Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Finland gör det Sverige inte kan

I Finland gör man det som verkar vara så himla svårt i Sverige. Vid upphandling av livsmedel ställs nu samma krav på ansvarsfull produktion som landets djuruppfödare måste följa.

| 2016-07-22

Den finska regeringen har fattat ett principbeslut om att i fortsättningen enbart efterfråga ansvarsfullt producerade produkter vid statliga offentliga upphandlingar av livsmedel och måltidstjänster. Till skillnad från Sverige har Finland alltså redan gått från ord till handling.

– Vi förbinder oss att köpa mat med respekt för de regler som vi förutsätter att våra matproducenter ska följa, säger jordbruks- och miljöminister Kimmo Tiilikainen.

I praktiken innebär detta en ökad andel inhemska råvaror i offentliga kök.

Principbeslutet, som gäller per omgående, förväntas ha stor betydelse för efterfrågan på inhemska produkter. Kimmo Tiilikainen slår fast att offentliga upphandlingar skapar arbetstillfällen i regionerna och ökar skatteintäkterna med lönsammare finländsk matproduktion och en bättre handelsbalans som resultat.

– Även kommunerna och landskapen uppmuntras till att ta in dessa mål och principer i sina tjänste- eller upphandlingsstrategier.

Tillsammans med övriga intressenter inleder Jord- och skogsbruksministeriet nu arbetet med att utarbeta en handbok i enlighet med principbeslutet. Handboken som tas fram samtidigt med att den nya upphandlingslagen behandlas, är planerad att vara klar i höst.

– Genom beslutet vill man också öka användningen av exempelvis ekologisk mjölk och salmonellafria ägg, fortsätter Kimmo Tiilikainen.

Regeringen ska regelbundet följa upp utfallet av principbeslutet.

Läs mer: HållbarhetLivsmedel

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Finland gör det Sverige inte kan"

  1. Jan Eric Cronberg skriver:
    2016-08-21 kl. 12:12

    Svenskarna har alltid varit flata. Det skall utredas, tar mellan ett och två år. Lagstiftande osv ett par år. Politiker och tjänstemän vet ofta inte hur verkligheten ser ut. Skall vara snabba beslut, skulle deras visa sig helt fel åtgärda det? Lägg inte in en massa byråkrati i allt, se till att få det gjort.
    Jan-Eric C

    Svara
  2. Herbert skriver:
    2016-08-21 kl. 14:40

    Sådana triviala saker utreds nog aldrig i Sverige. Vi hade ett guldläge och antibiotikaanvändningen var under kontroll redan vid eu-inträdet för 20 år sedan tack vare hårda Svenska djurskyddslagar. Inte förrän nu när det börjar bli riktigt allvarligt med Europas höga antibiotikaanvändning har man börjat fundera om man ska sluta köpa in billigt kött på dumpingmarknaden ute i Europa…

    Svara
  3. Människa+ skriver:
    2016-08-23 kl. 08:23

    Har finländarna råd med att betala allt dyrare priser på mat? Sanningen är att hyckleriet med höga fördyrande krav på den egna produktionen alltid har behövt följas upp med att köpa billigt utifrån.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling

Nytt från Upphandling24

  • Nytt stöd för hållbar upphandling
  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift