Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Finland gör det Sverige inte kan

I Finland gör man det som verkar vara så himla svårt i Sverige. Vid upphandling av livsmedel ställs nu samma krav på ansvarsfull produktion som landets djuruppfödare måste följa.

| 2016-07-22

Den finska regeringen har fattat ett principbeslut om att i fortsättningen enbart efterfråga ansvarsfullt producerade produkter vid statliga offentliga upphandlingar av livsmedel och måltidstjänster. Till skillnad från Sverige har Finland alltså redan gått från ord till handling.

– Vi förbinder oss att köpa mat med respekt för de regler som vi förutsätter att våra matproducenter ska följa, säger jordbruks- och miljöminister Kimmo Tiilikainen.

I praktiken innebär detta en ökad andel inhemska råvaror i offentliga kök.

Principbeslutet, som gäller per omgående, förväntas ha stor betydelse för efterfrågan på inhemska produkter. Kimmo Tiilikainen slår fast att offentliga upphandlingar skapar arbetstillfällen i regionerna och ökar skatteintäkterna med lönsammare finländsk matproduktion och en bättre handelsbalans som resultat.

– Även kommunerna och landskapen uppmuntras till att ta in dessa mål och principer i sina tjänste- eller upphandlingsstrategier.

Tillsammans med övriga intressenter inleder Jord- och skogsbruksministeriet nu arbetet med att utarbeta en handbok i enlighet med principbeslutet. Handboken som tas fram samtidigt med att den nya upphandlingslagen behandlas, är planerad att vara klar i höst.

– Genom beslutet vill man också öka användningen av exempelvis ekologisk mjölk och salmonellafria ägg, fortsätter Kimmo Tiilikainen.

Regeringen ska regelbundet följa upp utfallet av principbeslutet.

Läs mer: HållbarhetLivsmedel

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Finland gör det Sverige inte kan"

  1. Jan Eric Cronberg skriver:
    2016-08-21 kl. 12:12

    Svenskarna har alltid varit flata. Det skall utredas, tar mellan ett och två år. Lagstiftande osv ett par år. Politiker och tjänstemän vet ofta inte hur verkligheten ser ut. Skall vara snabba beslut, skulle deras visa sig helt fel åtgärda det? Lägg inte in en massa byråkrati i allt, se till att få det gjort.
    Jan-Eric C

    Svara
  2. Herbert skriver:
    2016-08-21 kl. 14:40

    Sådana triviala saker utreds nog aldrig i Sverige. Vi hade ett guldläge och antibiotikaanvändningen var under kontroll redan vid eu-inträdet för 20 år sedan tack vare hårda Svenska djurskyddslagar. Inte förrän nu när det börjar bli riktigt allvarligt med Europas höga antibiotikaanvändning har man börjat fundera om man ska sluta köpa in billigt kött på dumpingmarknaden ute i Europa…

    Svara
  3. Människa+ skriver:
    2016-08-23 kl. 08:23

    Har finländarna råd med att betala allt dyrare priser på mat? Sanningen är att hyckleriet med höga fördyrande krav på den egna produktionen alltid har behövt följas upp med att köpa billigt utifrån.

    Svara

Lämna ett svar till Människa+ Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud