Med viss regelbundenhet hör man talas om anbudsgivare som i sina anbud offererar mycket låga priser, i vissa fall noll kronor eller till och med negativa priser, där köparen får betalt för att köpa en viss vara eller tjänst. Låga priser behöver inte vara ett problem, utan kan vara ett tecken på fungerande konkurrens. Problem uppstår när anbudsgivaren inte håller vad som utlovats i anbudet.
I en artikelserie analyserar Kristian Pedersen och Karl Lundvall varför onormalt låga anbud förekommer (del ett artikelserien) och tar därefter i de fem resterande delarna upp fem metoder för att motverka onormalt låga anbud som beror på osund strategisk anbudsgivning.
Här är alla delar i artikelserien
Del 1: Därför uppstår nollbud
Del 2: Välj utvärderingsmodell med omsorg
Del 3: Kräv förklaring av onormalt låga anbud
Del 4: Rätt avtal kan stoppa nollbud
Del 5: Dokumentera för att stoppa avtalsbrott
Del 6: Uppföljning stoppar nollbud
Kristian Pedersen är advokat och delägare i Advokatfirman Kahn Pedersen.
Karl Lundvall är PhD och Managing Economist vid Copenhagen Economics.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer