De sammanlagt 65 spårvagnar som Göteborgs stad i två omgångar upphandlat från italienska Ansaldobreda höll inte måttet. Vagnarna, som levererades mellan åren 2006 och 2013, var inte bara försenade. De har dessutom plågats av problem med bland annat rostangrepp, dörrar och hjullager.
Hösten 2015 fick staden nog och påkallade skiljedom. Enligt den färska domen från Stockholms handelskammares skiljedomsinstitut ska Ansaldobreda betala ekonomisk ersättning för fel, förseningar, bristande tillgänglighet och bristande driftsäkerhet.
– Detta är en upprättelse för göteborgarna och andra som reser med våra spårvagnar då domen innebär att Ansaldobreda får ta ansvar för det de inte har levererat, säger Johan Nyhus, socialdemokratisk ordförande i trafiknämnden.
Svagheterna hos de så kallade M32-vagnarna har inneburit att endast ungefär hälften av dem kunnat användas. Över 50 år gamla spårvagnar fick därför tjäna för att hålla igång trafiken.
Hävningen av tilläggsavtalet kring rostsanering och reparationer är ett av många bevis för Göteborgs stads låga förtroende för Ansaldobreda. Nu skickas vagnarna istället till Tjeckien för genomgång.
Ingen av parterna får den ersättning som de begärt. Göteborg får dock rätt kring flertalet av de så kallade seriefel på spårvagnarna som lyfts fram. Totalt sett innebär domen ett ekonomiskt plus för kommunen.
Exakt hur stort belopp det handlar om är i dagsläget inte känt. I och med att skiljenämnden inte är en allmän domstol är domen inte en allmän handling.
Göteborgs stad genomför nu en sekretessbedömning av skiljedomen. Löftet är att, så snart detta arbete är färdigt, redovisa allt material som inte innebär skada för motparten.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer