Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Fel att avvisa överklagande

RättsfallsanalysFörvaltningsrätten räknade överklagandetiden fel. Beslutet att avvisa överklagandet skulle därför upphävas. Advokaterna Martin Bogg och Christian Härdgård, Advokatfirman Delphi, refererar ett nytt avgörande från Kammarrätten i Stockholm.

| 2022-03-29
Martin Bogg och Christian Härdgård, Advokatfirman Delphi.

Sammanfattning
Tiden för att överklaga förvaltningsrättens dom börjar löpa först när leverantören tar del av domen. Förvaltningsrätten hade räknat tiden att överklaga från dagen då domen meddelades, vilket var felaktigt. Förvaltningsrättens avvisningsbeslut skulle därför upphävas.

Fakta i målet
Stockholms stad genomförde en upphandling avseende en våtsiktsanläggning i Norra Djurgårdsstaden. I tilldelningsbeslut den 20 september 2021 beslutade Stockholms stad att tilldela leverantören Maskin Mekano Försäljnings AB kontrakt.

Leverantören Biocare ansökte om överprövning. Förvaltningsrätten biföll ansökan i dom den 27 december 2021 och förordnade att upphandlingen skulle göras om, eftersom inga giltiga anbud fanns att anta i upphandlingen.

Mekano överklagade förvaltningsrättens dom den 19 januari 2022. Dagen därpå, den 20 januari 2022, avvisade förvaltningsrätten Mekanos överklagande. Enligt förvaltningsrätten skulle överklagandet ha inkommit inom tre veckor från domens expedieringsdatum, det vill säga senast den 17 januari 2022. Överklagandet hade därför kommit in för sent och skulle därför avvisas.

Mekano överklagade avvisningsbeslutet till kammarrätten som meddelade prövningstillstånd.

Domstolens bedömning
Kammarrätten konstaterade att ett överklagande ska enligt 6 a § andra stycket förvaltningsprocesslagen, FPL, ha kommit in inom tre veckor från den dag klaganden fick del av beslutet. Om klaganden är en part som företräder det allmänna, ska överklagandet alltid ha kommit in inom tre veckor från den dag förvaltningsrättens beslut meddelades (6 a § fjärde stycket FPL).

Enligt kammarrätten finns det inte något stöd för att tillämpa 6 a § fjärde stycket FPL när en enskild är klagande. Överklagandetiden för Mekano bör därför beräknas från den dag bolaget fick del av förvaltningsrättens dom.

Det fanns inget i målet som tydde på att Mekano fick del av den överklagade domen före den 19 januari 2022. Överklagandet hade därmed inkommit i rätt tid. Förvaltningsrättens beslut att avvisa överklagandet som för sent inkommet skulle därför upphävas.

Analys
Ett överklagande av förvaltningsrättens avgörande ska ha kommit in inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet (6 a § FPL). För leverantörer (enskilda) börjar denna tid att löpa först när leverantören aktivt bekräftar delgivningen. Om delgivningen dröjer, kan således leverantören överklaga förvaltningsrättens dom efter exempelvis fyra veckor från den dag som domen meddelades.

För upphandlande myndigheter däremot (som i de flesta fallen är en part som företräder det allmänna) börjar klagotiden alltid löpa från den dag då domen eller beslutet meddelades.

Eftersom Mekano inte blev delgivna samma dag som förvaltningsrättens dom meddelades, framstår upphävandet av förvaltningsrättens avvisningsbeslut som tämligen självklart.

Den formella överklagandefristen enligt FPL är emellertid inte den enda tidsfrist som är av betydelse när en dom i ett upphandlingsmål ska överklagas. När dom meddelas av förvaltningsrätten i ett upphandlingsmål upphör nämligen den förlängda avtalsspärren att gälla. Myndigheten kan då ingå avtal när tio dagar har gått från när domen meddelades (20 kap. 10 § LOU). Om avtal ingås kan upphandlingen inte längre överprövas (20 kap. 6 § stycke 2 LOU). Detta gäller oavsett om leverantören blivit delgiven eller inte.

I den vanliga situationen att en leverantör ansöker om överprövning efter att tilldelningsbeslut meddelats, och förvaltningsrätten avslår ansökan, måste alltså leverantören redan inom tio dagar överklaga domen. I överklagandet måste leverantören yrka om ett särskilt interimistiskt beslut som innebär att myndigheten inte kan ingå avtal (20 kap. 9 § LOU). Gör inte leverantören detta, går rätten att få upphandlingen överprövad förlorad i högre instans.

I det aktuella målet hade förvaltningsrätten förordnat att upphandlingen skulle göras om. Det fanns därmed inget giltigt tilldelningsbeslut som kunde ligga till grund för att ingå avtal i upphandlingen. Mekano kunde därmed vänta med att överklaga inom tre veckor från det att bolaget fick del av domen.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Stockholms avgörande den 11 mars 2022 i mål nummer 416-22.

Juristpanelen

Läs mer: ProcessreglerRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Fel att avvisa överklagande"

  1. Ove skriver:
    2022-03-29 kl. 12:44

    En ovidkommande processuell detalj: kammarrättens sätt att hantera frågan om prövningstillstånd. Krävs prövningstillstånd för att få kammarrätten att ta ställning till om överklagandet getts in i rätt tid? Kammarrätten har här meddelat pt (underförstått, partiellt, i övrigt vilandeförklarat?), men behövs det? Lite osäker.

    Svara
  2. Rickard skriver:
    2025-07-25 kl. 20:53

    Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall). Nålsögat är alltid PT först.

    Svara

Lämna ett svar till Ove Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen