Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Fel att avvisa överklagande

RättsfallsanalysFörvaltningsrätten räknade överklagandetiden fel. Beslutet att avvisa överklagandet skulle därför upphävas. Advokaterna Martin Bogg och Christian Härdgård, Advokatfirman Delphi, refererar ett nytt avgörande från Kammarrätten i Stockholm.

| 2022-03-29
Martin Bogg och Christian Härdgård, Advokatfirman Delphi.

Sammanfattning
Tiden för att överklaga förvaltningsrättens dom börjar löpa först när leverantören tar del av domen. Förvaltningsrätten hade räknat tiden att överklaga från dagen då domen meddelades, vilket var felaktigt. Förvaltningsrättens avvisningsbeslut skulle därför upphävas.

Fakta i målet
Stockholms stad genomförde en upphandling avseende en våtsiktsanläggning i Norra Djurgårdsstaden. I tilldelningsbeslut den 20 september 2021 beslutade Stockholms stad att tilldela leverantören Maskin Mekano Försäljnings AB kontrakt.

Leverantören Biocare ansökte om överprövning. Förvaltningsrätten biföll ansökan i dom den 27 december 2021 och förordnade att upphandlingen skulle göras om, eftersom inga giltiga anbud fanns att anta i upphandlingen.

Mekano överklagade förvaltningsrättens dom den 19 januari 2022. Dagen därpå, den 20 januari 2022, avvisade förvaltningsrätten Mekanos överklagande. Enligt förvaltningsrätten skulle överklagandet ha inkommit inom tre veckor från domens expedieringsdatum, det vill säga senast den 17 januari 2022. Överklagandet hade därför kommit in för sent och skulle därför avvisas.

Mekano överklagade avvisningsbeslutet till kammarrätten som meddelade prövningstillstånd.

Domstolens bedömning
Kammarrätten konstaterade att ett överklagande ska enligt 6 a § andra stycket förvaltningsprocesslagen, FPL, ha kommit in inom tre veckor från den dag klaganden fick del av beslutet. Om klaganden är en part som företräder det allmänna, ska överklagandet alltid ha kommit in inom tre veckor från den dag förvaltningsrättens beslut meddelades (6 a § fjärde stycket FPL).

Enligt kammarrätten finns det inte något stöd för att tillämpa 6 a § fjärde stycket FPL när en enskild är klagande. Överklagandetiden för Mekano bör därför beräknas från den dag bolaget fick del av förvaltningsrättens dom.

Det fanns inget i målet som tydde på att Mekano fick del av den överklagade domen före den 19 januari 2022. Överklagandet hade därmed inkommit i rätt tid. Förvaltningsrättens beslut att avvisa överklagandet som för sent inkommet skulle därför upphävas.

Analys
Ett överklagande av förvaltningsrättens avgörande ska ha kommit in inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet (6 a § FPL). För leverantörer (enskilda) börjar denna tid att löpa först när leverantören aktivt bekräftar delgivningen. Om delgivningen dröjer, kan således leverantören överklaga förvaltningsrättens dom efter exempelvis fyra veckor från den dag som domen meddelades.

För upphandlande myndigheter däremot (som i de flesta fallen är en part som företräder det allmänna) börjar klagotiden alltid löpa från den dag då domen eller beslutet meddelades.

Eftersom Mekano inte blev delgivna samma dag som förvaltningsrättens dom meddelades, framstår upphävandet av förvaltningsrättens avvisningsbeslut som tämligen självklart.

Den formella överklagandefristen enligt FPL är emellertid inte den enda tidsfrist som är av betydelse när en dom i ett upphandlingsmål ska överklagas. När dom meddelas av förvaltningsrätten i ett upphandlingsmål upphör nämligen den förlängda avtalsspärren att gälla. Myndigheten kan då ingå avtal när tio dagar har gått från när domen meddelades (20 kap. 10 § LOU). Om avtal ingås kan upphandlingen inte längre överprövas (20 kap. 6 § stycke 2 LOU). Detta gäller oavsett om leverantören blivit delgiven eller inte.

I den vanliga situationen att en leverantör ansöker om överprövning efter att tilldelningsbeslut meddelats, och förvaltningsrätten avslår ansökan, måste alltså leverantören redan inom tio dagar överklaga domen. I överklagandet måste leverantören yrka om ett särskilt interimistiskt beslut som innebär att myndigheten inte kan ingå avtal (20 kap. 9 § LOU). Gör inte leverantören detta, går rätten att få upphandlingen överprövad förlorad i högre instans.

I det aktuella målet hade förvaltningsrätten förordnat att upphandlingen skulle göras om. Det fanns därmed inget giltigt tilldelningsbeslut som kunde ligga till grund för att ingå avtal i upphandlingen. Mekano kunde därmed vänta med att överklaga inom tre veckor från det att bolaget fick del av domen.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Stockholms avgörande den 11 mars 2022 i mål nummer 416-22.

Juristpanelen

Läs mer: ProcessreglerRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Fel att avvisa överklagande”

  1. Ove skriver:
    2022-03-29 kl. 12:44

    En ovidkommande processuell detalj: kammarrättens sätt att hantera frågan om prövningstillstånd. Krävs prövningstillstånd för att få kammarrätten att ta ställning till om överklagandet getts in i rätt tid? Kammarrätten har här meddelat pt (underförstått, partiellt, i övrigt vilandeförklarat?), men behövs det? Lite osäker.

    Svara

Lämna ett svar till Ove Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott

Nytt från Upphandling24

  • Kräver Bravida på 11 miljoner
  • “Fler brott bör ge uteslutning”
  • AI minskar jobbstressen
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Tioårsjubileum för marknadens pris
  • Få upphandlar innovativt
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling

Kommentarer från läsarna

Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…

Senaste inläggen

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse