Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hänvisa till varumärke: endast i nödfall

Hänvisning till varumärke är i många fall otillåtet och – även om det är tillåtet – sällan det bästa alternativet. Ange varans egenskaper i stället, skriver Fredrik Linder.

Det kan givetvis vara energi- och tidskrävande att arbeta fram en korrekt specifikation av en produkt i ett förfrågningsunderlag till en upphandling. Om man som upphandlande myndighet är nöjd med den produkt man använder för tillfället, kan det då ligga nära till hands att ta utgångspunkt i denna produkt och helt enkelt hänvisa till den i det nya förfrågningsunderlaget. Fördelarna kan förefalla uppenbara; myndigheten behöver inte lägga tid på att ta fram en specifikation, samtidigt som man genom hänvisningen gör tydligt för anbudsgivarna vilken produkt man är ute efter.

Dock bör man som upphandlande myndighet vara mycket försiktig med att hänvisa till ett visst varumärke i ett förfrågningsunderlag. De möjligheter som LOU ger för hänvisning till visst varumärke är nämligen mycket begränsade.

”Eller likvärdigt” räcker inte

Den grundläggande bestämmelsen när det gäller varumärkeshänvisningar finns i kapitel 6 paragraf 4 i LOU. Regelns innebörd är att hänvisningar exempelvis till varumärken endast får förekomma, om det inte är möjligt att beskriva upphandlingens föremål (det vill säga varan eller tjänsten) på något annat sätt. Redan detta visar tydligt att utrymmet för varumärkeshänvisningar är mycket litet. Det kan noteras att det inte föreslås någon ändring i sak i lagförslaget till nya LOU.

Men är det inte så att om man kopplar orden ”eller likvärdigt” till sin varumärkeshänvisning, så är hänvisningen alltid ok enligt LOU? Svaret är nej. Det är visserligen riktigt att en varumärkeshänvisning ska följas av orden ”eller likvärdigt”. Detta är dock en ytterligare förutsättning för att varumärkeshänvisningen ska vara tillåten. Om det går att beskriva produkten utan att hänvisa till ett varumärke, är en sådan hänvisning otillåten, även om den följs av orden ”eller likvärdigt”.

Ange varans egenskaper i stället

Vad är då alternativet till en varumärkeshänvisning? Svaret är egentligen ganska givet. Det som i grunden gör att man som upphandlande myndighet vill hänvisa till ett visst varumärke är givetvis inte märket i sig, utan de egenskaper och funktioner som den aktuella produkten har. I stället för att hänvisa till märket, kan man som upphandlande myndighet alltså identifiera de egenskaper som man anser vara anledningen till att den aktuella produkten passar så bra för myndighetens syften, och lista dessa egenskaper i förfrågningsunderlaget.

Denna metod uppnår dessutom vissa ytterligare fördelar jämfört med att hänvisa till ett varumärke. Dels kan man ta bort de eventuella negativa egenskaper som finns hos den produkt man tänkt hänvisa till. Dels öppnar man upp tydligare för andra produkter som myndigheten kanske inte hade kännedom om, men som har positiva egenskaper av värde för myndigheten.

Sammanfattningsvis är hänvisning till varumärke i många fall otillåtet och – även om det är tillåtet – sällan det bästa alternativet. Rådet till upphandlande myndigheter är därför att akta sig för att falla för frestelsen att endast hänvisa till visst varumärke, oavsett hur bekvämt detta kan tyckas vara.

 

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?