Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Beställare en riskgrupp för korruption

Även om Sverige hör till världens minst korrupta länder är vi inte förskonade från detta problem på vardagsnivå. Therese Klaar ser beställarna som en riskgrupp eftersom de inte har upphandlarnas kunskaper att stå emot leverantörers lockrop.

När EU-kommissionen våren 2014 presenterade sin anti-korruptionsrapport framkom att korruptionen inom unionen beräknas kosta över 1 050 miljarder kronor per år. Det är i runda slängar nästan lika mycket som en hel EU-budget.

Det ska i sammanhanget sägas att Sverige är ett av de minst korrupta länderna inom EU. Detta till trots svarade nästan en femtedel av svenskarna i en enkät från EU-kommissionen i början av samma år att de kände någon som tar emot, eller har tagit emot, mutor.

Det här fick också fart på debatten kring korruption, ett tag i alla fall. Som ni säkert minns från rapporteringen lyftes upphandling fram som ett av riskområdena. Det är föga förvånande med tanke på att det dels är stora värden det rör sig om, dels är så många är involverade i den offentliga anskaffningen.

När korruption upptäcks är det också ofta beroende av att någon ser vad som händer och berättar om det. Mörkertalet uppskattas vara stort.

Jag var nyligen ute och föreläste för en av våra verksamheter om upphandling och berörde då även detta med korruption. Det jag tyckte mig skönja var att begreppet för många i sig är väldigt laddat – och det bekräftar den bild jag fått tidigare.

Korruption får många att se skumma möten, bruna kuvert och ljusskygga typer framför sig. Med andra ord står själva begreppet i vägen för att vi ska få syn på att det här är något som sker i vår vardag.

Det är också därför som det är så viktigt att prata med just användare och beställare. Detta eftersom de har stor påverkan på vad som köps in – ofta utan att ha den kännedom om regelverket och riskerna som upphandlare har.

För en leverantör kan det vara mycket intressant att påverka just beställare för att de ska styra behovsanalysen och upphandlingen i en viss riktning.

Förutom bilden av vem som ligger i riskzonen för korruption behöver vi också uppdatera synen på i vilka branscher det förekommer. Jag får ofta höra att ”det är väl mest i byggbranschen det är problem med sådant”.

I vägledningen Att förebygga korruption i offentlig upphandling hos Upphandlingsmyndigheten (framtagen av Kammarkollegiet) listas, förutom bygg och anläggning, även läkemedel, IT, medicinteknisk utrustning, transport, städ, resor, kontorsmaterial, livsmedel och tvätteri som branscher där risken är extra hög. Det vill säga varor och tjänster som köps in på många av våra upphandlande myndigheter.

Vi behöver ta ner begreppet korruption på vardagsnivå för att fler ska uppmärksamma de här händelserna och våga slå larm.

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud