Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

EU-dom om krav på tillstånd

RättsfallsanalysEU-domstolen har prövat om en upphandlande myndighet kan begära att leverantören, redan vid tidpunkten för lämnande av anbud, ska inneha ett tillstånd utfärdat av en myndighet i det land där det offentliga kontraktet ska utföras. Fredrik Linder och Filippa Gyllsten från Advokatfirman Schjødt kommenterar domen och vad den innebär för svenska förhållanden.

| 2021-06-08
Fredrik Linder och Filippa Gyllsten, Advokatfirman Schjødt.

Sammanfattning
En estländsk upphandlande myndighet krävde att anbudsgivarna redan vid inlämnande av anbud skulle ha tillstånd från den estländska livsmedelsmyndigheten att bedriva den för upphandlingen aktuella verksamheten. Den upphandlande myndigheten godtog inte tillstånd utfärdat i den medlemsstat där anbudsgivaren var etablerad.

EU-domstolen konstaterade att artiklarna 2 och 46 i det gamla LOU-direktivet (2004/18/EG) utgör hinder för en nationell lagstiftning som kräver att anbudsgivarna redan när de lämnar sitt anbud ska styrka att de innehar tillstånd av myndighet i den medlemsstat där det offentliga kontraktet ska utföras, trots att anbudsgivarna redan har liknande godkännande i den medlemsstat där anbudsgivarna är etablerade.

Bakgrund
Socialministeriet i Estland genomförde en offentlig upphandling av livsmedelsbistånd. I upphandlingen krävdes att anbudsgivarna skulle inneha tillstånd eller godkännande av livsmedelsmyndigheten i Estland vid inlämnande av anbud.

Socialministeriet motiverade sitt krav med att det av estländsk lagstiftning följer att den upphandlande myndigheten i meddelandet om upphandling är skyldig att ange krav på gällande kvalifikationer samt vilka verksamhetstillstånd som är nödvändiga. Då det i fråga om verksamhetstillstånd inom livsmedelssektorn inte föreligger ömsesidigt erkännande mellan medlemsstaterna kunde inte ett tillstånd från den medlemsstat där anbudsgivaren var etablerad accepteras.

Tvist uppstod om kravet i upphandlingen var oskäligt inskränkande för andra än estländska anbudsgivare. Estländsk domstol valde att begära förhandsavgörande från EU-domstolen avseende bland annat följande fråga:

Ska artiklarna 2 och 46 i direktiv 2004/18/EG tolkas så att de utgör hinder mot nationell lagstiftning som kräver att myndigheten är skyldig att som urvalskriterium kräva att anbudsgivaren redan när den lämnar in sitt anbud ska styrka att den innehar en registrering eller godkännande som krävs av lagstiftning och som utfärdas av behörig myndighet i den medlemsstat där det offentliga kontraktet ska utföras? Detta trots att anbudsgivaren redan har en registrering eller liknande godkännande i den medlemsstat där den är etablerad.

En annan fråga till EU-domstolen gällde om principen om skydd för berättigade förväntningar kan åberopas av upphandlande myndigheter.

EU-domstolens bedömning
EU-domstolen konstaterade att artiklarna 2 (likabehandlings- och transparensprincipen) och 46 (se nedan) i det gamla LOU-direktivet 2004/18/EG var tillämpliga i målet, men att dessa har sin motsvarighet i det nya LOU-direktivet 2014/24/EU (jfr artiklarna 18 och 58, vår anmärkning).

Således får EU-domstolens uttalanden i domen anses tillämpliga även på det nya LOU-direktivet och därmed nu gällande LOU.

Angående frågan om en upphandlande myndighet har möjlighet att kräva att en anbudsgivare har tillstånd från en myndighet i den medlemsstat där det offentliga kontraktet ska utföras gör EU-domstolen följande uttalanden:

Av artikel 46 följer att när en anbudsgivare anmodas att tillhandahålla ett intyg så får denne göra detta i enlighet med lagstiftningen i den medlemsstat där anbudsgivaren är etablerad. Anbudsgivaren har då möjlighet att översända handlingar från myndigheten i sin medlemsstat till den upphandlande myndigheten. Ett tillstånd som utfärdats av ett certifieringsorgan i en medlemsstat utgör en lämplighetspresumtion gentemot upphandlande myndigheter i andra medlemsstater. En annan ordning skulle leda till inskränkningar i friheten att tillhandahålla tjänster för personer som inte är etablerade i den medlemsstat där tjänsten ska tillhandahållas, vilket är i strid med EU-rätten.

Med hänsyn till detta fann EU-domstolen att artiklarna 2 och 46 i det gamla LOU-direktivet ska tolkas så att de utgör hinder för en nationell lagstiftning, enligt vilken den upphandlande myndighet är skyldig att kräva att anbudsgivarna redan när de lämnar sitt anbud ska styrka att de har godkännande som krävs enligt lagstiftningen i den medlemsstat där det offentliga kontraktet ska genomföras, om anbudsgivaren redan har ett liknande godkännande i den medlemsstat där anbudsgivaren är etablerad. 

EU-domstolen konstaterade även att principen om skydd för berättigade förväntningar enligt domstolens fasta praxis endast kan åberopas av enskild. Detta innebär att en nationell myndighet i en tvist där den ställs mot en annan del av staten inte kan åberopa denna princip.

Analys
EU-domstolen konstaterar i domen att tillståndskravet inte kan ses som ett villkor för fullgörande av kontraktet utan ska ses som ett kvalificeringskrav (”kvalitativt urvalskriterium”). Domstolen avhandlar två olika aspekter avseende kvalificeringskrav i domen.  

Den första aspekten avser upphandlande myndigheters möjlighet att kräva att leverantören innehar särskilt tillstånd för att tillhandahålla det som upphandlas. Av 14 kap. 2 § LOU följer att ett kvalificeringskrav får innebära att leverantören ska ha ett sådant tillstånd som krävs för att leverantören ska kunna tillhandahålla aktuella tjänster i den stat där leverantören är etablerad.

Upphandlande myndigheter begränsas således till att kunna kräva att leverantörer har tillstånd i enlighet med lagstiftningen i den stat där leverantören är etablerad. EU-domstolens dom innebär ett klargörande av hur denna bestämmelse ska tillämpas när det inte föreligger ömsesidigt erkännande av verksamhetstillstånd mellan medlemsstaterna.  

Den andra frågan avser tidpunkten när anbudsgivaren ska styrka uppfyllande av ett kvalificeringskrav. EU-domstolen anför i denna del att det strider mot LOU-direktivet att kräva att anbudsgivaren ”redan vid anbudslämnande” ska styrka innehav av registrering eller tillstånd.

Vid en första anblick kan det förefalla som att EU-domstolen i domen sätter ner foten i en fråga som länge varit föremål för diskussion, det vill säga frågan om när en leverantör ska uppfylla ett kvalificeringskrav i en upphandling. Det är relativt vanligt att upphandlingsdokumentation i svenska upphandlingar utgår från att sådana krav ska vara uppfyllda vid tidpunkten då anbudet lämnas in. Detta kan dock i vissa fall stå i strid med de grundläggande principerna. Exempelvis anger EU-domstolen i mål C-234/03 Contse att det är orimligt att krav som rör villkor för deltagande i upphandlingen och som medför utgifter för leverantörer ska vara uppfyllda redan vid anbudsinlämnande.

Vi tolkar EU-domstolens uttalande angående tidsaspekten i det ovan refererade målet som att det är begränsat till den situation som var aktuell i målet, det vill säga när den upphandlande myndigheten kräver tillstånd från myndighet i den medlemsstat där det offentliga kontraktet ska utföras när anbudsgivaren redan har ett tillstånd i annan medlemsstat där den är etablerad.

Avslutningsvis får vi understryka att det är väsentligt att skilja på tidpunkt då krav ska vara uppfyllda respektive tidpunkt då eventuella bevis ska presenteras att krav är uppfyllda. Det är väsentligt att upphandlande myndigheter i upphandlingsdokumentationen är tydliga 1) när krav ska vara uppfyllda, 2) om bevis krävs för att visst krav är uppfyllt och i så fall 3) när sådana bevis ska kunna presenteras av anbudsgivarna. 

Målnummer och domstol
EU-domstolens dom i mål C-6/20 av den 20 maj 2021.

Juristpanelen

 

Läs mer: EU-domstolenEU-rättPraxisRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud