Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Enbart sanningsförsäkran räcker inte

ExpertkommentarLeverantörskontrollutredningens betänkande innehåller välkomna nyheter som en genomgång av vilka brott som faktiskt motsvaras av dem som nämns i LOU. Men andra delar väcker följdfrågor: Hur lång tid kan en leverantörsprövning komma att ta? Krävs inte ett mer träffsäkert verktyg än en sanningsförsäkran? Olle Lindberg, Kahn Pedersen, kommenterar utredningen.

| 2023-09-04
Advokat Olle Lindberg, Kahn Pedersen.

I augusti kom så till slut Leverantörskontrollutredningens betänkande ”En samordnad registerkontroll för upphandlande myndigheter och enheter”, SOU 2023:43. Betänkandet riktar fokus mot en praktiskt mycket viktig fråga, nämligen den kontroll av leverantörer som måste göras i exakt alla upphandlingar och inte minst de svårigheter som upphandlande myndigheter och enheter har med det nuvarande systemet för kontroll.

Lite kuriosa i sammanhanget är att denna fråga var en av de första som jag (och en kollega) funderade över precis när 2016 års upphandlingslagar hade trätt i kraft.

Det är som sagt därför välkommet att Leverantörskontrollutredningen fick i uppdrag att ta sig an ämnet. En kortfattad sammanfattning av utredningen kan ni läsa här.

För egen del gläds jag över att betänkandet innehåller en detaljerad lista över vilka svenska brott som anses motsvaras av de brott som nämns i 13 kap. LOU, helt enkelt eftersom jag själv inte har någon som helst straffrättslig kompetens.

Jag tror att detta är en kompetensbrist som jag delar med såväl upphandlare som upphandlingsjurister runtom i riket. Jag hade nog dragit mig för att påstå att exempelvis grovt upphovsrättsbrott eller växtförädlarrättsbrott skulle kunna omfattas av 13 kap. 1 § 1 st. 1 p. LOU, det vill säga organiserad brottslighet i EU-rättslig mening, vilket utredningen bedömer kan vara fallet.

Utredningen gör här ett bra jobb med att förklara varför och hur de olika svenska brotten som nämns i betänkandet passar in i de olika punkterna i 13 kap. LOU, i vart fall för mig som straffrättslig lekman. Jag välkomnar betänkandet i dessa delar.

Något jag är lite mer fundersam över är hur det föreslagna systemet är tänkt att fungera och hur lång tid det kommer ta att använda. Kortfattat beskrivet är den föreslagna processen som följer.

  • En upphandlande myndighet begär att Bolagsverket genomför en samordnad registerkontroll avseende en leverantör.
  • Bolagsverket genomför sökningar i vissa särskilda register, som exempelvis belastningsregistret, konkursregistret och skattedatabasen.
  • Bolagsverket lämnar därefter ett sammanhållet svar till den upphandlande myndigheten.

Som framgår av betänkandet gör Leverantörskontrollutredningen bedömningen att det är möjligt att bygga en e-tjänst där svar i normalfallet erhålls direkt eller åtminstone inom 24 timmar. Så långt, allt gott. Riktigt gott, till och med.

Problemet är i de (undantags)fall där en företrädare för leverantören faktiskt förekommer i belastningsregistret, vilket utredningen också lyfter fram. I sådana fall är avsikten att Bolagsverket ska bedöma om belastningsuppgiften är relevant för att pröva om det finns skäl för uteslutning enligt upphandlingslagarna.

Först därefter lämnas svaret till den upphandlande myndigheten, så att myndigheten själv kan göra bedömningen av den aktuella belastningsuppgiften.

När det gäller exempelvis brott som rör organiserad brottslighet (13 kap. 1 § 1 st. 1 p. LOU) skulle en belastningsuppgift om människorov innebära att den upphandlande myndigheten måste analysera om gärningsmannen har begått brottet inom ramen för sitt deltagande i en kriminell organisation.

Först därefter kan det konstateras att brottet träffas av uteslutningsbestämmelsen i upphandlingslagarna, och först därefter kan uteslutningsförfarandet inledas.

Två saker slår mig när jag läser detta.

Det första är att den inledande bedömningen hos Bolagsverket sannolikt inte kommer att ske omedelbart, utan tvärtom riskerar att ta tid. Därefter ska den upphandlande myndigheten också göra den bedömningen, vilket naturligtvis riskerar att orsaka ännu större tidspillan i upphandlingsprocessen.

Det andra är att bedömningarna riskerar att bli komplicerade. Såväl praktiskt som rättsligt. I mitt jobb som upphandlingsjurist har jag mött många upphandlingsavdelningar hos upphandlande myndigheter och enheter, men jag har ännu inte sett någon upphandlingsgrupp som har anställda personer med särskild straffrättslig kompetens.

Såvitt känt är det (som tur är) inte alltför vanligt att leverantörernas företrädare har gjort sig skyldiga till den här typen av brottslighet, men jag undrar om statistiken är ofullständig på grund av att det helt enkelt inte har gjorts storskaliga kontroller tidigare. Jag hoppas dock att det inte finns ett mörkertal, utan att min farhåga är ogrundad.

I det nuvarande systemet lutar vi oss mot leverantörernas egna sanningsförsäkringar om att företrädarna inte har gjort sig skyldiga till brotten. Om man är lite konspiratoriskt lagd kan man dock tänka sig att en person som dömts för brott som har med organiserad brottslighet att göra kanske inte skulle dra sig för att osant intyga att uteslutningsgrunderna i LOU inte är tillämpliga på honom eller henne.

För systemets trovärdighets skull är det ändå välkommet att vi inom en snar framtid kanske har ett mer träffsäkert verktyg än en sanningsförsäkran.

Det ska bli mycket intressant att följa detta lagstiftningsarbete, och jag hoppas att upphandlande myndigheter och enheter tar tillfället i akt att inkomma med remissvar på betänkandet (när det väl skickas ut på remiss). En så praktiskt viktig fråga skulle verkligen tjäna på input från dem som tillämpar regelverket i praktiken.

Olle Lindberg
Kahn Pedersen

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Olle Lindberg är advokat vid Kahn Pedersen och är specialiserad på offentliga affärer. Olle skriver regelbundet om upphandling i olika juridiska tidskrifter och är även medförfattare till lagkommentaren till LOU hos en av de ledande rättsinformationstjänsterna för upphandlingsjuridik.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud