Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

En effektivare överprövningsprocess

Juridisk krönikaLagrådsremissen för en effektivare överprövning av offentliga upphandlingar föreslås träda ikraft den 1 juli 2022. Björn Bergström och Johan Stern på Ramberg Advokater reflekterar över om den verkligen kommer att tjäna sitt syfte.

| 2022-04-12
Johan Stern och Björn Bergström på Ramberg Advokater.

Det har under åren kommit ett stort antal utredningar, förslag och uppdrag från regeringen. Vissa har varit bra, andra har varit mindre bra och har inte lett till någon konkret förändring eller förbättring, men kan ändå sägas ha fört frågan om den offentliga affären framåt genom att skapa debatt och engagemang.

Den offentliga upphandlingen är inte betjänt av vare sig ny lagstiftning eller initiativ från regeringen. Regelverket finns på plats och fungerar på det stora hela, det vill säga problemen som upplevs med LOU/LUF beror inte i första hand på lagstiftningen som sådan utan på dess tillämpning.

För tillämpningen har både upphandlande myndigheter och anbudsgivare ett ansvar, men med en procedurlagstiftning följer även ett ansvar för domstolarna att ge vägledning.

HFD:s avgöranden (HFD 2022 ref.4 I och II) om skaderekvisitets tillämpning visar att det alltid har funnits en påtalandeskyldighet.

Det som upplevts som ett problem under många år med processer som grundar sig på omständigheter som varit kända redan i och med annonseringen av underlaget, men som görs gällande först när ett icke positivt tilldelningsbeslut meddelas, har därmed hanterats på ett bra sätt. Utan inblandning av lagstiftaren eller regeringen.

Nu har regeringen en lagrådsremiss kring frågan om effektivare överprövning av offentliga upphandlingar. Vad föreslås då där? Ett antal väldigt spridda förslag, som till exempel ett skyndsamhetskrav på att lämna ut kontrakt, tidsgränser för att utesluta en leverantör på grund av brott eller missförhållanden i övrigt, och att en part inte får föra in nya omständigheter efter en viss tid efter det att talan väckts.

Är det dåligt då? Nej, kanske inte, men är det effektivt? Vi tror inte att förändringarna kommer att leda till någon större skillnad för majoriteten av överprövningarna.

Vi tror att frågan om hur överprövningar hanteras så effektivt som möjligt ligger i andra parametrar, såsom exempelvis själva handläggningen vid domstolen. Detta ligger inte på lagstiftarens eller regeringens bord, utan är en fråga för domstolen att hantera.

Det har föreslagits åtgärder med den inriktningen, men de finns inte med i förslaget som ligger hos Lagrådet nu – och helt korrekt, eftersom det är en fråga om hur arbetet planeras, leds och utförs på domstolen och inte en fråga för regeringen att bestämma.

Vi har några konkreta förslag som skulle kunna leda till en effektivare hantering av överprövningsprocesser, exempelvis:

  • Att låta en erfaren person på domstolen kategorisera målet när det kommer in. Med erfarna ögon är det möjligt att snabbt se hur komplext målet är. Enkla mål skulle därmed kunna expedieras snabbare än de mer komplexa.
  • Att sätta ett tydligt schema för målets beredning och beslut.
  • Aktiv processledning genom att bereda målet löpande för att lättare se när ett mål är tillräckligt utrett och snabbare kunna avsluta skriftväxlingen. Vid behov inhämta snabba svar från en part genom domstolens utredningsmöjligheter.
  • Att när skriftväxlingen är avslutad kommunicera detta och enligt schemat ge en preliminär tidpunkt för målets beredning och uppsättning för beslut.
  • Att med en kategorisering kunna avgöra enklare mål inom tre veckor och sex veckor för mer komplexa överprövningar.

Vi är mycket ödmjuka för att det inte är enkelt att förändra arbetssätt, och att förvaltningsdomstolarna har stora utmaningar i och med den stora mängd och olika typer av prioriterade och oprioriterade mål de har att hantera.

Det skulle säkert behövas ytterligare resurser för att få till stånd en reell förändring av arbetssättet, men det vore väl investerade medel med tanke på de följdeffekter en överprövning kan få (https://www.svd.se/a/jPWKmw/miljarder-rullar-nar-upphandlingar-overklagas).

Frågan som man måste ställa sig är även (och vi vet att den är lite provocerande) om det blir bättre för att domstolen väntar tre, sex eller nio månader med att avgöra ett mål efter det att skriftväxlingen avslutats i stället för att hantera målen löpande? Tiden för att gå igenom handlingarna och skriva ett beslut är ju densamma oavsett när i kalendertid det sker.

Vi tror att ansvarstagande upphandlande myndigheter och anbudsgivare i kombination med en effektivare hantering av överprövningsprocessen skulle leda till en effektivare överprövning av offentliga upphandlingar. Vad tror du?

Juristpanelen

Läs mer: Juridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026