Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Effektivare tillsyn föreslås

Juridisk krönikaFinansdepartementet har tagit fram lagförslag som ger Konkurrensverket utökade sanktions-och utredningsmöjligheter vid tillsynen av offentlig upphandling. Fredrik Linder och Cornelia Medrek, Advokatfirman Schjødt, kommenterar förslagen.

| 2022-05-17
Fredrik Linder och Cornelia Medrek från Advokatfirman Schjødt.

Syftet med finansdepartementets förslag i promemorian En effektivare upphandlingstillsyn (Ds 2022:5) är att höja kvaliteten i den offentliga upphandlingen och säkerställa att skattepengar används på ett ansvarsfullt sätt.

Förslagen innefattar bland annat att verket ska få besluta om upphandlingsskadeavgift som första instans, det vill säga utan ett ansökningsförfarande i allmän förvaltningsdomstol.

I promemorian framhålls att bifallsfrekvensen avseende Konkurrensverkets ansökningar i domstol gällande avgiften är mycket hög. Av de domar om upphandlingsskadeavgift som vann laga kraft mellan 2014 och 2019 beslutade domstolarna att helt eller delvis bifalla ansökan om upphandlingsskadeavgift i drygt 90 procent av fallen.

En konsekvens av detta förslag bör bli att inflödet till domstolarna av upphandlingsskadeavgiftsmål minskar. Förhoppningsvis kan detta leda till att domstolarna ges möjlighet att lägga mer resurser på att snabbare avgöra övriga måltyper inom upphandlingsområdet.  

Ett annat viktigt förslag i promemorian är att upphandlingsskadeavgiften föreslås omfatta fler överträdelser av upphandlingslagarna. Detta inkluderar dokumentationsplikten, skyldigheten att efterannonsera, publicering av annonser i en registrerad annonsdatabas, upprättandet av individuella rapporter och protokoll, bevarandet av information om upphandlingsförfarande och motiveringsskyldigheten.

Det är enligt vår mening positivt att det sker en utvidgning av de överträdelser som kan leda till upphandlingsskadeavgift då det ger upphandlande myndigheter och enheter större incitament att följa upphandlingsreglerna. Som påtalas i promemorian kan Konkurrensverket för närvarande enbart fatta ett tillsynsbeslut avseende ovannämnda överträdelser med förhoppningen att den upphandlande myndigheten eller enheten löser bristen genom självrättelse eller genom att inte upprepa samma fel vid nästa upphandling.

Brister i och avsaknad av dokumentation vid upphandlingar kan medföra en ökad risk för missförhållanden och otillbörlig påverkan varför det är bra att en överträdelse av dokumentationsskyldigheten kan beivras med upphandlingsskadeavgift.

Promemorian innehåller även ytterligare förslag om att dokumentationsplikten ska fullgöras senast 30 dagar efter att avtal ingåtts eller att beslut om avbrytande av upphandlingen har fattats.  

I dag föreskrivs ingen tidsfrist i upphandlingslagarna när dokumentationsskyldigheten ska vara fullgjord. Som påtalas i promemorian så borde utgångspunkten för dokumentationsplikten vara att den bör ske löpande då den hänför sig till upphandlingens samtliga skeden.

Den föreslagna 30-dagars fristen kan dock bli problematisk, exempelvis i överprövningsmål. Det är inte ovanligt att överprövande part vill ta del av exempelvis förhandlingsprotokoll och annan dokumentation som tagits fram under upphandlingsförfarandet. Genom att hänvisa till tidsfristen på 30 dagar kan upphandlade myndighet eller enhet under pågående överprövningsprocess undgå att lämna ut sådan dokumentation med hänvisning till att fristen för upprättandet ännu inte löpt ut.

I denna del riskerar således förslaget om en 30-dagarsfrist att försvåra en fungerande rättslig prövning. Denna effekt är enligt vår mening särskilt allvarlig eftersom dokumentationsskyldigheten bland annat syftar till att möjliggöra för leverantörer att få till stånd en fungerande rättslig prövning. Förslaget om en 30-dagarsfrist leder i denna del således till en försämring jämfört med nuvarande ordning. 

Vidare föreslår finansdepartementet att tidsfristen för att besluta om upphandlingsskadeavgift ska förlängas från ett till två år och att avgiftstaket höjs från tio till 20 miljoner kronor.

En utökning av tidsfristen för att besluta om upphandlingsskadeavgift kan förhoppningsvis bidra till att Konkurrensverket får möjlighet att ingripa mot fler otillåtna direktupphandlingar och andra överträdelser av upphandlingslagstiftningen.

Det framhålls i promemorian att den ettåriga ansökningsfristen är problematisk då verket ofta fått prioritera bort eller skriva av ärenden eftersom ansökningsfristen löpt ut. Trots att en höjning av avgiftstaket är positiv anser vi att taket borde höjas än mer. Upphandlingar som omfattar betydande belopp kommer fortsatt inte att beivras proportionerligt i jämförelse med sådana som omfattar mindre värden.

Av promemorian framgår också att när Konkurrensverket har ansökt om upphandlingsskadeavgift uppgående till det högsta tillåtna beloppet om tio miljoner kronor har dess yrkande i genomsnitt endast motsvarat tre procent av kontraktsvärdet.

Konkurrensverket föreslås också kunna förelägga upphandlande myndigheter och enheter att besluta om riktlinjer för användning av direktupphandling och beaktande av vissa samhällsintressen. Därtill föreslås att utredningsförelägganden ska få riktas även till leverantörer samt att sådana förelägganden ska kunna förenas med vite och gälla omedelbart.

Som lyfts fram i promemorian finns det behov av att inhämta uppgifter från en leverantör om den upphandlande myndigheten eller enheten exempelvis åberopar undantag från annonseringsplikten med hänsyn till att det av tekniska skäl inte föreligger konkurrens. Detta är inte sällan en komplicerad bedömning som kräver branschspecifik kunskap. Den upphandlande myndigheten eller enheten har ett informationsmässigt försteg framför Konkurrensverket i sådana fall. Möjlighet att inhämta uppgifter från en tidigare leverantör skulle kunna bidra till verkets utredning i denna situation.

Förslagen i promemorian är nu ute på remiss till den 22 juni 2022 och de nya reglerna föreslås träda i kraft den 1 februari 2023.

Juristpanelen

Läs mer: DokumentationKonkurrensverketLagstiftningUpphandlingsskadeavgift

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026