Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nya LOU – Fråga om processens ram, övergång till förhandlat förfarande utan föregående annonsering

Kammarrätten i Göteborg, 2018-06-04, Mål nr 6481-17, Prövningsram, Övergång till förhandlat förfarande

En myndighet påbörjade en upphandling av tillfälliga enheter för EM i ridsport 2017, men avbröt upphandlingen med motiveringen att inga inkomna anbud uppfyllde de obligatoriska kraven. Myndigheten övergick till förhandlat förfarande utan föregående annonsering, där alla tidigare anbudsgivare inbjöds att lämna nya fullständiga anbud. Förfrågningsunderlaget hade förändrats i vissa avseenden. Senare sände myndigheten ut ett brev där den uppgav att den ingått avtal med leverantör A på grunden att denne uppnått lägst pris. Leverantör B som informerats om att denne inte uppfyllt alla obligatoriska krav, ansökte om överprövning och yrkade att avtalet skulle ogiltigförklaras och att tilldelningen och upphandlingen skulle göras om.

Förvaltningsrätten konstaterade att då avtal förelåg kunde inget ingripande mot upphandlingen göras. Frågan var i stället om en otillåten direktupphandling som innebar att avtalet skulle ogiltigförklaras förelåg. Förvaltningsrätten konstaterade att det enligt LOU krävs att enbart de anbudsgivare som uppfyllt de formella kraven inbjuds på nytt vid ett förhandlat förfarande för att det ska vara tillåtet att avstå från att annonsera upphandlingen. Då den upphandlande myndigheten anfört att B:s anbud inkommit för sent, och därmed inte uppfyllde de formella kraven, hade det varit fel av myndigheten att tillämpa förfarandet. Vidare framgick enligt förvaltningsrätten inte vilka brister de andra anbuden tidigare haft, och då det är den upphandlande myndigheten som har bevisbördan var det inte visat att det varit tillåtet att använda direktupphandling. Förvaltningsrätten beslutade att ogiltigförklara avtalet.

Myndigheten överklagade domen till kammarrätten och anförde att förvaltningsrätten gått utanför vad parterna anfört i processen. Vidare var det otydligt vad som avses med formella krav, fortsatte myndigheten och hävdade att den av hänsyn till likabehandlingsprincipen tillåtit samtliga anbudsgivare att delta i det förhandlade förfarandet.

Kammarrätten konstaterade att B inte hade gjort gällande att upphandlingen varit otillåten på grund av att denne tillåtits delta i det upphandlade förfarandet. Förvaltningsrätten borde inte ha prövat om ingripande var motiverat på grund av den omständigheten, som varken åberopats av B eller, om den hade åberopats, medfört någon skada för B. Eftersom ingen annan grund framkommit för att ogiltigförklara avtalet beslutade kammarrätten, med ändring av förvaltningsrättens dom, att avslå B:s överprövning av avtalets giltighet.

 

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetAllmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…

Senaste inläggen

  • Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026