Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nya LOU – Fråga om processens ram, övergång till förhandlat förfarande utan föregående annonsering

Kammarrätten i Göteborg, 2018-06-04, Mål nr 6481-17, Prövningsram, Övergång till förhandlat förfarande

En myndighet påbörjade en upphandling av tillfälliga enheter för EM i ridsport 2017, men avbröt upphandlingen med motiveringen att inga inkomna anbud uppfyllde de obligatoriska kraven. Myndigheten övergick till förhandlat förfarande utan föregående annonsering, där alla tidigare anbudsgivare inbjöds att lämna nya fullständiga anbud. Förfrågningsunderlaget hade förändrats i vissa avseenden. Senare sände myndigheten ut ett brev där den uppgav att den ingått avtal med leverantör A på grunden att denne uppnått lägst pris. Leverantör B som informerats om att denne inte uppfyllt alla obligatoriska krav, ansökte om överprövning och yrkade att avtalet skulle ogiltigförklaras och att tilldelningen och upphandlingen skulle göras om.

Förvaltningsrätten konstaterade att då avtal förelåg kunde inget ingripande mot upphandlingen göras. Frågan var i stället om en otillåten direktupphandling som innebar att avtalet skulle ogiltigförklaras förelåg. Förvaltningsrätten konstaterade att det enligt LOU krävs att enbart de anbudsgivare som uppfyllt de formella kraven inbjuds på nytt vid ett förhandlat förfarande för att det ska vara tillåtet att avstå från att annonsera upphandlingen. Då den upphandlande myndigheten anfört att B:s anbud inkommit för sent, och därmed inte uppfyllde de formella kraven, hade det varit fel av myndigheten att tillämpa förfarandet. Vidare framgick enligt förvaltningsrätten inte vilka brister de andra anbuden tidigare haft, och då det är den upphandlande myndigheten som har bevisbördan var det inte visat att det varit tillåtet att använda direktupphandling. Förvaltningsrätten beslutade att ogiltigförklara avtalet.

Myndigheten överklagade domen till kammarrätten och anförde att förvaltningsrätten gått utanför vad parterna anfört i processen. Vidare var det otydligt vad som avses med formella krav, fortsatte myndigheten och hävdade att den av hänsyn till likabehandlingsprincipen tillåtit samtliga anbudsgivare att delta i det förhandlade förfarandet.

Kammarrätten konstaterade att B inte hade gjort gällande att upphandlingen varit otillåten på grund av att denne tillåtits delta i det upphandlade förfarandet. Förvaltningsrätten borde inte ha prövat om ingripande var motiverat på grund av den omständigheten, som varken åberopats av B eller, om den hade åberopats, medfört någon skada för B. Eftersom ingen annan grund framkommit för att ogiltigförklara avtalet beslutade kammarrätten, med ändring av förvaltningsrättens dom, att avslå B:s överprövning av avtalets giltighet.

 

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist