Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nya LOU – Fråga om processens ram, övergång till förhandlat förfarande utan föregående annonsering

Kammarrätten i Göteborg, 2018-06-04, Mål nr 6481-17, Prövningsram, Övergång till förhandlat förfarande

En myndighet påbörjade en upphandling av tillfälliga enheter för EM i ridsport 2017, men avbröt upphandlingen med motiveringen att inga inkomna anbud uppfyllde de obligatoriska kraven. Myndigheten övergick till förhandlat förfarande utan föregående annonsering, där alla tidigare anbudsgivare inbjöds att lämna nya fullständiga anbud. Förfrågningsunderlaget hade förändrats i vissa avseenden. Senare sände myndigheten ut ett brev där den uppgav att den ingått avtal med leverantör A på grunden att denne uppnått lägst pris. Leverantör B som informerats om att denne inte uppfyllt alla obligatoriska krav, ansökte om överprövning och yrkade att avtalet skulle ogiltigförklaras och att tilldelningen och upphandlingen skulle göras om.

Förvaltningsrätten konstaterade att då avtal förelåg kunde inget ingripande mot upphandlingen göras. Frågan var i stället om en otillåten direktupphandling som innebar att avtalet skulle ogiltigförklaras förelåg. Förvaltningsrätten konstaterade att det enligt LOU krävs att enbart de anbudsgivare som uppfyllt de formella kraven inbjuds på nytt vid ett förhandlat förfarande för att det ska vara tillåtet att avstå från att annonsera upphandlingen. Då den upphandlande myndigheten anfört att B:s anbud inkommit för sent, och därmed inte uppfyllde de formella kraven, hade det varit fel av myndigheten att tillämpa förfarandet. Vidare framgick enligt förvaltningsrätten inte vilka brister de andra anbuden tidigare haft, och då det är den upphandlande myndigheten som har bevisbördan var det inte visat att det varit tillåtet att använda direktupphandling. Förvaltningsrätten beslutade att ogiltigförklara avtalet.

Myndigheten överklagade domen till kammarrätten och anförde att förvaltningsrätten gått utanför vad parterna anfört i processen. Vidare var det otydligt vad som avses med formella krav, fortsatte myndigheten och hävdade att den av hänsyn till likabehandlingsprincipen tillåtit samtliga anbudsgivare att delta i det förhandlade förfarandet.

Kammarrätten konstaterade att B inte hade gjort gällande att upphandlingen varit otillåten på grund av att denne tillåtits delta i det upphandlade förfarandet. Förvaltningsrätten borde inte ha prövat om ingripande var motiverat på grund av den omständigheten, som varken åberopats av B eller, om den hade åberopats, medfört någon skada för B. Eftersom ingen annan grund framkommit för att ogiltigförklara avtalet beslutade kammarrätten, med ändring av förvaltningsrättens dom, att avslå B:s överprövning av avtalets giltighet.

 

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna