Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Konstundantaget” inte tillämpligt, direkttilldelade avtal ogiltigförklarades (1)

Kammarrätten i Stockholm, 2018-12-06, mål nummer 4064-18, Undantag för konstnärliga skäl

En kommun tilldelade uppdrag rörande platsspecifikt konstverk/konstnärlig utsmyckning på offentlig plats till vissa konstnärer. En annan konstnär ansökte om överprövning, dels av upphandlingen såsom otillåten direktupphandling, dels av avtalets giltighet.

B menade att värdet överskred direktupphandlingsvärdet och att regeln om möjlighet till förhandlat förfarande utan föregående annonsering på grund av att syftet är att skapa eller förvärva ett unikt konstverk eller en unik konstnärlig prestation i 6 kap. 14 § LOU ska tillämpas restriktivt och inte innebär att den upphandlande myndigheten kan välja fritt, även om ett visst mått av subjektiv bedömning måste till.

Kommunen argumenterade att den på grund av byggprocessen haft kort tid på sig, att urvalet av konstnärer görs på ett brett, professionellt och objektivt sätt och att de valda konstnärerna på ett unikt sätt skulle uppnå de syften som kommunen haft med den konstnärliga gestaltningen.

Förvaltningsrätten avvisade talan om överprövning av upphandlingarna eftersom avtal ingåtts. Angående ansökan om avtalens giltighet påpekade förvaltningsrätten att ”konstundantaget” i nuvarande 6 kap. 14 § första punkten LOU innebär att konstnärens identitet i sig kan avgöra konstföremålets unika art och värde.

Med hänvisning till kammarrättspraxis menade förvaltningsrätten att detta medför att den upphandlande myndighetens subjektiva uppfattning får avgöra vilken konstnär som är bäst lämpad att utföra uppdraget, samt att stöd framkommit i målet för att  kommunen haft som syfte att förvärva ett sådant unikt konstverk.

Undantaget i 6 kap. 14 § LOU var därför tillämpligt och kommunen hade därför haft rätt att sluta avtalen utan föregående annonsering.. Ansökan om överprövning av avtalens giltighet avslogs.

Konstnären överklagade till kammarrätten och påpekade att inget talade för att de utvalda konstnärerna var de enda som kunde utföra de aktuella uppdragen. I likhet med förvaltningsrätten avvisade kammarrätten talan om överprövning av upphandlingen.

Kammarrätten påpekade att det är den upphandlande myndigheten som har bevisbördan för att undantag från annonseringsskyldighet föreligger. Därefter hänvisade kammarrätten till LOU-direktivets art. 32.2b och skäl 50, men konstaterade att rättsläget inte förändrats från 2007 års LOU.

HFD har i RÅ 2008 ref. 79 funnit att undantaget varit tillämpligt, och fäste då vikt vid att det slutliga beslutet föregåtts av bedömningar av en större krets konstnärer och att urvalet gjorts av en särskilt tillsatt sakkunnig kommitté. I RÅ 2009 not. 134 ansåg dock HFD inte att undantaget var tillämpligt, eftersom uppdragsbeskrivningen var ”tämligen tunn” och generell.

Kammarrätten konstaterade att det vid upphandlingar av konstnärliga tjänster är oundvikligt att subjektiva bedömningar styr valet av leverantör, och det kan inte krävas att den upphandlande myndigheten visar att ingen annan leverantör hade kunnat skapa ett likvärdigt konstverk.

Detta innebär dock inte att en sådan myndighet fritt kan välja en konstnär för ett visst konstverk, utan den måste fortfarande visa att syftet är att skapa eller förvärva ett unikt konstverk eller en unik konstnärlig prestation.

Om en viss konstnärs specifika uttryckssätt varit avgörande för att önskemålen och kraven ska kunna uppfyllas skulle upphandlingen kunna anses ha ett sådant syfte.

Formuleringen av dessa önskemål och krav kan dock inte vara allmänt hållna inför valet, och detta måste formuleras specifikt för varje uppdrag. Uppdragsbeskrivningarna inför de aktuella uppdragen var enligt kammarrätten alltför allmänna och visade inte att syftet med upphandlingen varit att skapa eller förvärva unika konstverk eller prestationer.

Undantagsbestämmelsen i 6 kap. 14 § första punkten LOU var alltså inte tillämplig utan kommunen hade genomfört en otillåten direktupphandling. Avtalen förklarades därför ogiltiga.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026