En myndighet upphandlade ramavtal för banktjänster och betalningsförmedling och tilldelade en leverantör. En annan leverantör ansökte om överprövning och yrkade i första hand rättelse, i andra hand att upphandlingen skulle göras om. Den sökande leverantören menade att myndigheten hade ändrat i utvärderingsmodellen genom att på egen hand justera leverantörens anbudssumma. Myndigheten bestred.
Förvaltningsrätten fann att myndigheten lämnat motstridig information om inköpskorts täckningsgrad, vilket stred mot transparensprincipen. Den sökande leverantören hade dock inte visat att denne lidit skada i denna del då anbudet inte hade påverkats. Förvaltningsrätten fann inte heller några andra brister och avslog ansökan.
Leverantören överklagade till kammarrätten, som prövade om utvärderingsmodellen varit tillräckligt tydlig och ägnad att ge ett rättvisande resultat samt om efterföljande utvärdering inklusive nollställningen av leverantörens anbud varit förenlig med LOU. Kammarrätten fann att utvärderingsmodellen varit tydligt utformad, men att det fanns visst stöd för att den riskerat att leda till ett missvisande resultat. Den klagande leverantören hade dock inte gjort detta sannolikt, dvs. inte visat att en överträdelse förelåg, och inte heller visat att denne lidit skada. Överklagandet avslogs.