Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

EU-domstolen – Krav på visst antal poäng i teknisk utvärdering för att gå vidare till prisutvärdering tillåtet i ett öppet förfarande

EU-domstolen, 2018-09-20, mål nr C-546/16, Upphandlingsprocess

En spansk upphandlande myndighet upphandlade leverans av möbler, musikutrustning, inspelnings- och audiovisuell utrustning genom öppet förfarande. Tilldelningsgrunden var bästa förhållande mellan pris och kvalitet, som var viktade 50/50 i förfrågningsunderlaget.

För att priset skulle utvärderas krävdes dock att minst 35 av 50 poäng erhölls för de tekniska kvalitetskriterierna, vilket alltså gjorde utvärderingen successiv. En leverantör klagade och anförde att utvärderingen av anbudsgivarnas pris begränsades och att viktningen i praktiken förlorade sin betydelse. Den upphandlande myndigheten skulle därmed inte kunna avgöra vilket anbud som var mest ekonomiskt fördelaktigt, fortsatte leverantören.

Den hänskjutande domstolen ansåg att LOU-direktivet förbjuder tillämpning av tilldelningskriterier i successiva steg om det inte är föreskrivet. Därmed kan det inte användas i öppna förfaranden. Domstolen uttryckte också farhågor för att konkurrensen begränsades, och sökte klarhet i om uppfattningarna stämde. Domstolen undrade  också om LOU-direktivet hindrar en nationell bestämmelse som tillåter detta, på ett sådant sätt att det i det sista steget inte återstår ett tillräckligt antal anbud för att garantera konkurrens, samt i så fall om unionsrätten utgör hinder för en sådan utvärderingsmodell som låg för handen.

EU-domstolen konstaterade att LOU-direktivets artikel 27 inte innehåller någon regel om tilldelningsförfarandet, med undantag för bestämmelser om tidsfrister. Enligt artikel 67 ska det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet identifieras genom en analys av kostnadseffektivitet på grundval av kvalitetskriterier. Myndigheten får inte ges obegränsad valfrihet, men har annars frihet att besluta enligt sina behov (jämför skäl 90 och 92 till LOU-direktivet). EU-domstolen menar att artikel 67 i LOU-direktivet inte hindrar att i ett första skede utesluta anbud som inte når upp till ett förutbestämt tröskelvärde för lägsta poäng i en teknisk utvärdering, detta då ett sådant anbud inte motsvarar myndighetens krav. Myndigheten är då inte skyldig att fastställa om anbudets pris är lägre än för de anbud som uppnår tröskelvärdet för tekniska kvaliteter.

Att det för vissa förfaranden i LOU-direktivet uttryckligen anges att successiva steg kan användas, utesluter inte detta i ett öppet förfarande. I de andra förfarandena kan det dock vara motiverat av deras särskilda natur att begränsa antalet anbud även om alla uppfyller minimikraven, eftersom förhandling och dialog kan vara svårt med alltför många anbudsgivare.

I det aktuella förfarandet var inte syftet att begränsa antalet anbud, eftersom i princip alla anbud kunde uppfylla minimikraven. De upphandlingsrättsliga principerna måste dock, som alltid, följas. Vad gäller konkurrensen hindrar artikel 66 i LOU-direktivet inte en nationell lagstiftning som tillåter ett dylikt förfarande, oberoende av hur många anbudsgivare som återstår.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…
En annan Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Det finns som sagt ingen skyldighet att dela upp kontrakt, och jag undrar hur många myndigheter som ens bryr sig…
Davis : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Oj, har man nu även börjat med maskering av företagsnamn i domstolsbesluten? Anser domstolssverige, likt sin motsvarighet över Atlanten, att…
Upphandling : Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Bevisbördan är intimt kopplad till rätten att föra talan. Enligt 20 kap. 4 § LOU är det leverantören som har…
Upphandlingsninja : Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Bevisbördan är intimt kopplad till rätten att föra talan. Enligt 20 kap. 4 § LOU är det leverantören som har…
Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Utvecklingen att inte dela upp upphandlingar är tvärtom oroväckande och skadar konkurrensen. Domstolar bär ett stort ansvar för att de…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud