Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

EU-domstolen – Krav på visst antal poäng i teknisk utvärdering för att gå vidare till prisutvärdering tillåtet i ett öppet förfarande

EU-domstolen, 2018-09-20, mål nr C-546/16, Upphandlingsprocess

En spansk upphandlande myndighet upphandlade leverans av möbler, musikutrustning, inspelnings- och audiovisuell utrustning genom öppet förfarande. Tilldelningsgrunden var bästa förhållande mellan pris och kvalitet, som var viktade 50/50 i förfrågningsunderlaget.

För att priset skulle utvärderas krävdes dock att minst 35 av 50 poäng erhölls för de tekniska kvalitetskriterierna, vilket alltså gjorde utvärderingen successiv. En leverantör klagade och anförde att utvärderingen av anbudsgivarnas pris begränsades och att viktningen i praktiken förlorade sin betydelse. Den upphandlande myndigheten skulle därmed inte kunna avgöra vilket anbud som var mest ekonomiskt fördelaktigt, fortsatte leverantören.

Den hänskjutande domstolen ansåg att LOU-direktivet förbjuder tillämpning av tilldelningskriterier i successiva steg om det inte är föreskrivet. Därmed kan det inte användas i öppna förfaranden. Domstolen uttryckte också farhågor för att konkurrensen begränsades, och sökte klarhet i om uppfattningarna stämde. Domstolen undrade  också om LOU-direktivet hindrar en nationell bestämmelse som tillåter detta, på ett sådant sätt att det i det sista steget inte återstår ett tillräckligt antal anbud för att garantera konkurrens, samt i så fall om unionsrätten utgör hinder för en sådan utvärderingsmodell som låg för handen.

EU-domstolen konstaterade att LOU-direktivets artikel 27 inte innehåller någon regel om tilldelningsförfarandet, med undantag för bestämmelser om tidsfrister. Enligt artikel 67 ska det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet identifieras genom en analys av kostnadseffektivitet på grundval av kvalitetskriterier. Myndigheten får inte ges obegränsad valfrihet, men har annars frihet att besluta enligt sina behov (jämför skäl 90 och 92 till LOU-direktivet). EU-domstolen menar att artikel 67 i LOU-direktivet inte hindrar att i ett första skede utesluta anbud som inte når upp till ett förutbestämt tröskelvärde för lägsta poäng i en teknisk utvärdering, detta då ett sådant anbud inte motsvarar myndighetens krav. Myndigheten är då inte skyldig att fastställa om anbudets pris är lägre än för de anbud som uppnår tröskelvärdet för tekniska kvaliteter.

Att det för vissa förfaranden i LOU-direktivet uttryckligen anges att successiva steg kan användas, utesluter inte detta i ett öppet förfarande. I de andra förfarandena kan det dock vara motiverat av deras särskilda natur att begränsa antalet anbud även om alla uppfyller minimikraven, eftersom förhandling och dialog kan vara svårt med alltför många anbudsgivare.

I det aktuella förfarandet var inte syftet att begränsa antalet anbud, eftersom i princip alla anbud kunde uppfylla minimikraven. De upphandlingsrättsliga principerna måste dock, som alltid, följas. Vad gäller konkurrensen hindrar artikel 66 i LOU-direktivet inte en nationell lagstiftning som tillåter ett dylikt förfarande, oberoende av hur många anbudsgivare som återstår.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument