Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

EU-domstolen – Det är de upphandlande myndigheterna som har bäst förutsättningar för att bedöma sina egna behov och har ett stort skönsmässigt utrymme att utforma kvalificeringskrav (kvalificeringskrav)

EU-domstolen, 2022-03-31, Mål C-195/21, Kvalificeringskrav

Målet avsåg en upphandling av kontrakt som gällde utförande av stabiliseringsarbeten till följd av ett jordskred i en bulgarisk kommun. I upphandlingen hade myndigheten uppställt flera krav avseende anbudsgivarnas tekniska och yrkesmässiga kapacitet.

Tre anbud kom in i upphandlingen, varav två förkastades. Den tredje anbudsgivaren tilldelades kontrakt och avtal ingicks.

Efter att avtal slutits mellan myndigheten och leverantören kontrollerade en förvaltningsmyndighet om förfarandet genomförts på ett lagenligt sätt och kritiserade genomförandet av upphandlingen. Myndigheten hade emellertid inget att anmärka på ett av kraven avseende teknisk och yrkesmässig kapacitet.

Litet mindre än ett år senare genomförde revisionsrätten en kontroll av kommunens verksamhet. Vid kontrollen ansåg revisionsrätten att ett av kraven avseende teknisk och yrkesmässig kapacitet innebar ett åsidosättande av principen om fri konkurrens eftersom kravet var strängare än vad som följde av den nationella lagstiftningen. Revisionsrätten ålade därför borgmästaren att betala en sanktionsavgift.  

Beslutet överklagades till den nationella domstolen som begärde ett förhandsavgörande från EU-domstolen.

Den första frågan som EU-domstolen prövade var om en myndighet, inom ramen för en offentlig upphandling, får uppställa strängare urvalskriterier beträffande leverantörernas tekniska och yrkesmässiga kapacitet än de minimikrav som uppställs i nationell lagstiftning.

EU-domstolen menar att upphandlande myndigheter är de som har bäst förutsättningar att bedöma sina egna behov och att myndigheterna därför har getts ett stort utrymme för skönsmässig bedömning vid fastställandet av urvalskriterier.

EU-domstolen konstaterar att det inte finns något hinder mot att uppställa ett kvalificeringskrav som är högre än det minimikrav som följer av nationell lagstiftning, under förutsättning att det är motiverat med hänsyn till kontraktsföremålet och står i proportion till detta samt i övrigt är förenligt med de grundläggande principerna.

Den andra och den fjärde frågan, om artiklarna 4 och 5 i förordning nr 2988/95 ska tolkas så att en myndighets fastställande av urvalskriterier som strider mot LOU-direktivet kan få olika konsekvenser beroende på om det rör sig om en icke-culpös (icke-vårdslös) handling eller om överträdelsen begåtts uppsåtligen eller av oaktsamhet, prövades inte av EU-domstolen.

Den tredje frågan i målet var om artikel 8.3 i förordning 2988/95, jämförd med skälen 43 och 122 i förordning 1303/2013, ska tolkas så att den utgör ett hinder för att nationella myndigheter, som skyddar unionens finansiella intressen, gör skilda bedömningar av samma omständigheter i en offentlig upphandling.

EU-domstolen konstaterar i domen att ingen av förordningarna utgör hinder för att en offentlig upphandling kan bli utsatt för två kontroller, varav den ena utförs av den förvaltande myndigheten medan den andra görs av revisorsmyndigheten.

Under förutsättning att proportionalitetsprincipen följs finns inget hinder för att nationella myndigheter som skyddar unionens finansiella intressen gör skilda bedömningar av samma omständigheter i en offentlig upphandling.

 

Beslut: 31 mars 2022, mål C-195/21

https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=256941&pageIndex=0&doclang=SV&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=3569677

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026