Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

EU-domstolen – Även en leverantör kan tvingas betala upphandlingsböter vid en väsentlig ändring av kontrakt utan ny upphandling

EU-domstolen, 2020-05-14, Mål nr C-263/19, EU:C:2020:373, LUF-direktivet, Upphandlingsböter, Väsentlig ändring

Målet i den nationella domstolen rörde en upphandling av tillverkning, transport, installation och drift av biljettautomater inom kollektivtrafiken i Budapest.

Den leverantör som tilldelats kontraktet ändrade tillsammans med den upphandlande enheten kontraktet vid ett flertal tillfällen under avtalsperioden.

Den myndighet som utövade tillsyn över offentliga upphandlingar (Överklagandenämnden) inledde ex officio en prövning av om avtalsparterna genom ändringarna handlat i strid med nationell rätt.

En nationell överklagandenämnd slog senare fast att ett nytt förfarande för offentlig upphandling borde ha genomförts för var och en av ändringarna i kontraktet, och utdelade böter till både den upphandlande enheten och leverantören i enlighet med nationell rätt.

Bötesbeloppen uppgick till cirka 2,6 miljoner svenska kronor respektive cirka 2,3 miljoner svenska kronor. Båda parter ansågs ha gjort sig skyldiga till en överträdelse av upphandlingslagstiftningen.

Leverantören överklagade beslutet till Överdomstolen för Budapests stad och yrkade att domstolen skulle fastställa att bolaget inte hade gjort sig skyldigt till någon överträdelse och att beslutet att ålägga bolaget böter skulle ändras.

Bolaget anförde att reglerna om förbud mot ändring av gällande kontrakt riktar sig till den upphandlande enheten, och inte till leverantören. Leverantören menade att eftersom det är upp till den upphandlande enheten att anordna ett nytt förfarande när avtalet ändras, är det också enheten som kan tilldelas sanktioner vid överträdelse av reglerna.

Bolaget menade vidare att Överklagandenämnden åsidosatt såväl rättssäkerhetsprincipen som rättsstatsprincipen genom att låta bolaget bära följderna av den upphandlande enhetens beslut.

Även den upphandlande myndigheten överklagade beslutet och yrkade att det skulle omprövas.

Överklagandet ledde till att Överdomstolen för Budapests stad vilandeförklarade målet och ställde frågor till EU-domstolen om tolkningen av vissa artiklar i LOU-direktivet.

EU-domstolen anmärkte att eftersom fråga var om upphandling av tillverkning med mera och drift av biljettautomater för kollektivtrafik så var det LUF-direktivet som skulle tillämpas. Frågorna rörde om artiklarna 1.2 och 89 utgör ett hinder mot att i enlighet med nationell lagstiftning utdela sanktioner mot både den upphandlande myndigheten och leverantören vid en otillåten ändring av ett kontrakt under löptiden.

EU-domstolen konstaterade att artiklarna 1.2 och 89 innebär att leverantören i ett kontraktsförhållande omfattas av direktiv 2014/25. Av domen kan utläsas att det endast är den upphandlande enheten som kan hållas ansvarig för överträdelsen.

Direktivet utgör dock inget hinder mot att böter utfärdas både mot leverantören och den upphandlande enheten. Detta gäller även om en nationell tillsynsmyndighet på eget initiativ inlett förfarandet som sedermera ledde till sanktionerna.

EU-domstolen förklarade att nationella sanktionsregler måste vara förenliga med unionsrätten och de generella principer som unionsrätten vilar på. De böter som delas ut måste av detta skäl vara proportionerliga.

En bedömning av sanktionernas proportionalitet ska ha sin utgångspunkt i vad som legat leverantören respektive den upphandlande enheten till last (”med beaktande av var och en av dessa parters egna beteenden”).

Instans: EU-domstolen (begäran om förhandsavgörande från Ungern)

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal
  • Gjorde verkstad av sina krav
  • Vill se statistik från krona ett

Kommentarer från läsarna

Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist