Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

En upphandlande myndighet kunde – genom att presentera marknads- och expertanalyser – visa att förutsättningar för att använda ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering varit uppfyllda

Kammarrätten i Stockholm, 2019-11-04, mål nummer 1591–19, Bevisning, Förhandlat förfarande utan föregående annonsering, Ogiltighet av avtal

En region genomförde tidigare en upphandling av strålbehandlingsutrustning till Nya Karolinska Solna och Karolinska universitetssjukhuset. Endast två leverantörer lämnade anbud i upphandlingen och B tilldelades kontrakt.

A överprövade upphandlingen. Överprövningen bifölls och upphandlingen utannonserades därför på nytt, denna gång tilldelades A kontraktet.

B överprövade upphandlingen men ansökan avslogs. Under processen begärde B att få ta del av samtliga uppgifter i A:s anbud. Regionen beviljade delvis begäran och B överklagade till kammarrätten som avslog överklagandet.

 Kammarrätten uttalade emellertid att A och B utgör de enda aktörerna på global nivå som tillhandahåller den strålbehandlingsutrustning som efterfrågades i upphandlingen.

Under leveransperioden framkom att A:s mjukvara inte uppfyllde ett flertal krav och regionen hävde avtalet.

Den ursprungliga upphandlingen delades upp i tre delar, den tredje upphandlingen avsåg ”linjäracceleratorer” och genomfördes som ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering enligt LOU. Regionen ingick efter den tredje upphandlingen ett funktionsavtal med B.

C ansökte om överprövning av avtalets giltighet och yrkade att förvaltningsrätten skulle förordna att funktionsavtalet med B skulle ogiltigförklaras. Regionen bestred bifall till ansökan och ifrågasatte C:s talerätt. Förvaltningsrätten konstaterade att C hade talerätt men avslog ansökan om överprövning.

C överklagade till kammarrätten, som avslog överklagandet. Kammarrätten ansåg att regionen genom marknadsanalysen innan de annonserade upphandlingarna och en företagen expertanalys hade visat att det endast fanns två leverantörer på marknaden som kunde tillhandahålla linjäracceleratorer, A och B.

Efter A:s avtalsbrott återstod endast en leverantör, alltså B, och det fanns av tekniska skäl därmed inte någon konkurrens. Kammarrätten konstaterade att regionens tidsplan var nödvändig och kravet på att upphandlingsföremålet skulle vara färdigt och kommersiellt tillgängligt kunde inte anses utgöra någon konstruerad avgränsning av förutsättningarna för upphandlingen. Kammarrätten ansåg därmed att regionen visat att förutsättningarna för att använda ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering var uppfyllda. 

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget