Göteborgs stad har som regel att förvaltningar och helägda bolag ska avsätta minst en procent av byggkostnaden till konst i alla ny-, om- och tillbyggnadsprojekt.
Nina Larsson är upphandlare på Familjebostäder och berättar att bolaget förändrat sitt sätt att arbeta med konstupphandling det senaste året.
– Vi har börjat ha dialogmöten med konstnärer i stället för att bara använda skriftlig kommunikation. Det har visat sig vara väldigt framgångsrikt, säger hon.
Upphandlingen sker i två steg. Först görs en utlysning. Sedan väljs tre konstnärer ut som får ett arvode för att fram en presentation av sin gestaltning. De tre som passerat nålsögat bjuds därefter in till enskilda dialogmöten.
– Det gör att kreativiteten och integriteten skyddas, konstnärskapet blottas inte för konkurrenterna, säger Nina Larsson.
Initiativet till det nya arbetssättet kommer från Göteborg Konst, kulturförvaltningens konstenhet som efterfrågade en smidigare upphandlingsmodell.
Frida Klingberg, processledare på Göteborg Konst, berättar att det är genomförbarhet som står i fokus på dialogmötena.
– Vi kan till exempel ge svar på om en fasad håller för det tänkta konstverkets vikt eller påpeka att en ledning under mark förhindrar en tänkt placering, säger hon.
Genom att reda ut sådana saker under processen hamnar konsten i centrum, enligt Frida Klingberg.
– Det gör att vi inte behöver låsa oss till våra egna förutfattade idéer om var konsten bäst eller lättast kan ta plats i förväg, utan låter konstnärerna föreslå det. Sedan diskuterar vi genomförbarheten på ett dialogmöte under tiden som de arbetar med sina förslag. Därmed får vi högre kvalitet på förslagen.
Nina Larsson beskriver det som ett agilt sätt att kommunicera med konstnärerna.
– Placeringen har inte varit låst förut heller, men det har funnits en osäkerhet från båda håll, säger hon.
Samtidigt gäller det förstås att inte avvika från lagens krav på likabehandling.
– Vi protokollför alla dialogmöten och är noga med att inte svara på frågor som ger någon en otillbörlig fördel, säger Nina Larsson.
Om det framkommer något som alla anbudsgivare har nytta av publiceras det som ett vanligt ”frågor och svar”, berättar Nina Larsson. Det kan till exempel gälla vilken hållfasthet en fasad eller ett tak har.
Familjebostäder har hunnit testa arbetssättet i tre upphandlingar 2022.
– Vi fick in mellan 50 och 75 intresseanmälningar, det var ett jättearbete att gå igenom. Därefter fick tre konstnärer några månader på sig att arbeta med sina förslag, säger Nina Larsson
Hon har tidigare arbetat som bid manager och vet vikten av att vara tydlig mot leverantörerna.
– Vi måste minska det byråkratiska språket så vi inte avskräcker den ovane anbudsgivaren. Jag försöker ställa mig konstnärernas skor, hur skulle de tolka den här meningen?
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer