Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Databas öppnar för nya affärer

Ett efterlängtat inslag som ökar transparensen och kan skapa nya affärer för småföretagen. Så kommenterar Magnus Johansson, expert på offentlig upphandling på Företagarna, den nya sökbara databasen från Upphandlingsmyndigheten.

| 2022-03-25
Magnus Johansson
Magnus Johansson, expert på offentlig upphandling på Företagarna.

I veckan lanserade Upphandlingsmyndigheten, UHM, en publik databas och en ny tjänst för upphandlingsstatistik. 

Databasen skapar nya möjligheter för upphandlare, leverantörer, branschorganisationer, media och andra användare av upphandlingsstatistik att själva ta fram de uppgifter man behöver.

– I databasen kan man vrida, vända och visualisera statistiken utifrån sina egna behov. Det går att exempelvis att få en bild av en enskild kommun eller att göra analyser av samtliga regioners upphandlingar. En kommun kan jämföra sina upphandlingar med andra kommuners och en leverantör kan göra marknadsanalyser, säger Andreas Doherty, analytiker på UHM.

I databasen finns uppgifter om vad som upphandlas, vem som upphandlar, både enskilda organisationer och sektorer, samt hur det görs. Det senare kan handla om vilket upphandlingsförande som används, om det är ramavtal eller kontrakt som tecknas eller om det ställs hållbarhetskrav i upphandlingen.   

Det är också möjligt att hämta ut information om enskilda upphandlande organisationer och enskilda upphandlingar. 

Den nya databasen välkomnas av Magnus Johansson, expert på offentlig upphandling på medlemsorganisationen Företagarna.

–  Till skillnad från de flesta EU-länder saknar Sverige en nationell databas där alla upphandlingar annonseras. Den nya tjänsten uppfyller ett efterlängtat behov av sammanställd statistik över offentliga kontrakt, säger Magnus Johansson.

Databasen har en viktig funktion eftersom den ökar transparensen, betonar han.

– Många kommer att ha praktisk nytta av statistiken, men det är också en demokratifråga att alla kan se hur skattepengarna används.

Den sökbara statistiken är också viktig ur ett affärsmässigt perspektiv, enligt Magnus Johansson. 

– Ju mer transparens desto bättre affärer. Jag tror också att det här kan öppna offentlig upphandling för fler än bara de redan invigda. En företagare kan hitta nya affärsmöjligheter när man ser vad kommunen lägger pengarna på.

Den statistik som finns i databasen baseras på information från annonser om offentliga upphandlingar som publicerats i registrerade annonsdatabaser. Registrerade annonsdatabaser är sedan den 1 januari 2021 skyldiga att lämna uppgifter till UHM.

I ett första skede innehåller statistiken endast antalet upphandlingar, men under året ska uppgifterna kompletteras med de annonserade värdena, enligt Andreas Doherty på UHM.

– Vi behöver få in fler efterannonser för 2021, vi räknar med att ha det klart till hösten, säger han.

Under året kommer flera andra uppgifter också att läggas in i databasen. Exempelvis antalet anbud och vilka leverantörer som tagit hem kontrakten.

– Andra delar som ska läggas till är statistik över valfrihetssystem och överprövningar. Vi siktar på att vara i mål innan årsskiftet, säger Andreas Doherty.

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Upphandlingsstatistik

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl