Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Databas öppnar för nya affärer

Ett efterlängtat inslag som ökar transparensen och kan skapa nya affärer för småföretagen. Så kommenterar Magnus Johansson, expert på offentlig upphandling på Företagarna, den nya sökbara databasen från Upphandlingsmyndigheten.

| 2022-03-25
Magnus Johansson
Magnus Johansson, expert på offentlig upphandling på Företagarna.

I veckan lanserade Upphandlingsmyndigheten, UHM, en publik databas och en ny tjänst för upphandlingsstatistik. 

Databasen skapar nya möjligheter för upphandlare, leverantörer, branschorganisationer, media och andra användare av upphandlingsstatistik att själva ta fram de uppgifter man behöver.

– I databasen kan man vrida, vända och visualisera statistiken utifrån sina egna behov. Det går att exempelvis att få en bild av en enskild kommun eller att göra analyser av samtliga regioners upphandlingar. En kommun kan jämföra sina upphandlingar med andra kommuners och en leverantör kan göra marknadsanalyser, säger Andreas Doherty, analytiker på UHM.

I databasen finns uppgifter om vad som upphandlas, vem som upphandlar, både enskilda organisationer och sektorer, samt hur det görs. Det senare kan handla om vilket upphandlingsförande som används, om det är ramavtal eller kontrakt som tecknas eller om det ställs hållbarhetskrav i upphandlingen.   

Det är också möjligt att hämta ut information om enskilda upphandlande organisationer och enskilda upphandlingar. 

Den nya databasen välkomnas av Magnus Johansson, expert på offentlig upphandling på medlemsorganisationen Företagarna.

–  Till skillnad från de flesta EU-länder saknar Sverige en nationell databas där alla upphandlingar annonseras. Den nya tjänsten uppfyller ett efterlängtat behov av sammanställd statistik över offentliga kontrakt, säger Magnus Johansson.

Databasen har en viktig funktion eftersom den ökar transparensen, betonar han.

– Många kommer att ha praktisk nytta av statistiken, men det är också en demokratifråga att alla kan se hur skattepengarna används.

Den sökbara statistiken är också viktig ur ett affärsmässigt perspektiv, enligt Magnus Johansson. 

– Ju mer transparens desto bättre affärer. Jag tror också att det här kan öppna offentlig upphandling för fler än bara de redan invigda. En företagare kan hitta nya affärsmöjligheter när man ser vad kommunen lägger pengarna på.

Den statistik som finns i databasen baseras på information från annonser om offentliga upphandlingar som publicerats i registrerade annonsdatabaser. Registrerade annonsdatabaser är sedan den 1 januari 2021 skyldiga att lämna uppgifter till UHM.

I ett första skede innehåller statistiken endast antalet upphandlingar, men under året ska uppgifterna kompletteras med de annonserade värdena, enligt Andreas Doherty på UHM.

– Vi behöver få in fler efterannonser för 2021, vi räknar med att ha det klart till hösten, säger han.

Under året kommer flera andra uppgifter också att läggas in i databasen. Exempelvis antalet anbud och vilka leverantörer som tagit hem kontrakten.

– Andra delar som ska läggas till är statistik över valfrihetssystem och överprövningar. Vi siktar på att vara i mål innan årsskiftet, säger Andreas Doherty.

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Upphandlingsstatistik

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud