Det går inte att ta miste på den andfådda folkilskan. Storstockholms Lokaltrafik har runt 500 rulltrappor och av dem står alltför många still i väntan på att bli reparerade.
I Rinkebys tunnelbanestation, som ligger en bra bit under jord, har två av tre rulltrappor länge stått still. Den som fungerar går – nedåt.
I artiklar och tidningsinsändare skylls på misslyckade upphandlingar. Man får vad man betalar för… Hur såg funktions- och kvalitetskraven ut?
Mest problem har det varit på den förhållandevis nya pendeltågsstationen Stockholm City. I fjol somras började en rulltrappa där rulla bakåt medan den var full med folk. Ingen skadades, men av säkerhetsskäl stängdes stationerna under en period.
Knappast något affischprojekt för leverantören Otis. Enligt den besiktning som skedde efter rulltrappshaveriet var konstruktionen inte tillräckligt robust.
– Vi sätter alltid säkerheten först och Dekras rapport visar att vi gjorde rätt som stängde rulltrapporna, säger Caroline Ottosson, chef för Region Stockholms trafikförvaltning.
Efter månader av reparationer sattes rulltrapporna i drift. För att rätt omgående stängas av på nytt på grund av urspårade handledare. Även den svenska vintern, med grusade trottoarer, sägs ge problem.
Just nu pågår en dragkamp om vem som bär ansvaret för rulltrapporna på Stockholm City och Stockholm Odenplan. Trafikverket byggde stationerna och upphandlade rulltrapporna.
Inför regionens övertagande av driften fick Sweco i uppdrag att granska anläggningen. I sin rapport pekar konsultföretaget på en rad brister. Trafikförvaltningen anser att Trafikverket ska stå för kostnaderna för att åtgärda bristerna och håller därför inne 181 miljoner kronor i slutbetalning till Trafikverket.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer