– Vi vill vara klimatledare och ligga i framkant när det gäller den gröna omställningen. Genom det här bygget visar vi att omställning från fossilt till elektrifierat är möjligt när vi bygger förskolor, säger Effie Kourlos, kommunalråd i Östersund, om investeringen i en förskola för 144 barn i bostadsområdet Torvalla.
Inflyttning är beräknad till början av nästa år med en lösning där Östersunds kommun ställt hårda klimatkrav för markentreprenaden och där själva byggnadsdelen är ett avrop från en av de konceptförskolor som Adda erbjuder.
Östersunds kommun fick in tre anbud med tilldelning som gick till Skanska som kunde klara en elektrifierad arbetsplats i linje med vad kommunen förväntade sig.
Eldrivna grävmaskiner och hjullastare från Volvo finns nu i drift på byggarbetsplatsen och som helhet beräknas ungefär 95 procent av arbetsmaskinerna att vara elektrifierade.
Det bygger på en avgränsning till arbetet innanför byggstängslet – transporter är inte inräknade.
Östersunds kommun lyfter fram Ottfjällets förskola som EU:s första elektrifierade byggarbetsplats och har bland annat hämtat inspiration från projekt i Oslo.
Även samarbete i nationella projektet ”Kilmatledare inom offentlig upphandling” som drivs av regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige tillsammans med fem andra kommuner har varit betydelsefullt. Östersunds kommun har i det sammanhanget identifierat elektrifieringen av arbetsmaskiner som ett utvecklingsområde.
Kommunens byggprojektledare och beställarrepresentant Sofia Grelsson om vad som varit viktigt för Ottfjälletprojektet:
– En tidigt tydlig dialog inom beställarorganisationen för kravställningar och förväntningar, samt att nyckelpersoner i organisationen är införstådda med vad kravställningen också innebär i praktiken.
– Som pionjärprojekt bör delar av i det här fallet maskinparken kunna regleras med hjälp av en generalentreprenör eller beställare som då ”lånar/hyr” ut maskiner till underentreprenörer. Detta för att man ska kunna möjliggöra en högre konkurrenskraft bland entreprenörer och utförare.
Just tillgången till maskiner betonas även som ett hinder av WSP, som på uppdrag av Energikontoret inom Region Jämtland-Härjedalen kartlagt potentialen för utsläppsfria entreprenader.
– En lösning kan vara som i ett av Oslo kommuns projekt, där man från kommunens håll garanterade tillgången till maskiner genom avtal direkt med maskinuthyrningsentreprenörer. Det skapade en trygghet för de företag som sedan skulle använda utsläppsfria maskiner på byggarbetsplatsen, säger Freja Rahm på WSP.
På ett annat område har Östersunds kommun däremot använt sig av en lösning som prövats i Oslo. Kommunen har tagit på sig ansvaret för ett avtal med elleverantören för att minska riskerna för entreprenören.
WSP lyfter även några andra faktorer som viktiga för Ottfjälletprojektet – förutom politiska vilja och samarbete med andra klimatkommuner:
– Byggarbetsplatsen yta har betydelse och där har man inom projektet lyckats. För stora avstånd kräver förflyttning av maskiner och mer laddning. Rätt storlek på organisationen är också viktigt för att alla ska vara med på bollen och att man kan lösa utmaningar som dyker upp. Även bra samarbete mellan alla parter behövs och där har man hittat lösningar med förarutbildning till de nya maskinerna, säger Freja Rahm.
Hon lyfter också vikten av en tidig marknadsdialog – inte minst i perspektivet att maskintillgången är begränsad.
– RFI kan vara en lösning och den har man använt sig av i Östersund.
Merkostnaderna för att uppnå utsläppsfrihet i ett projekt som totalt omsluter 74 miljoner kronor har av Skanska beräknats till 4,6 miljoner kronor. En överenskommelse finns mellan Skanska och Östersunds kommun om att dela på den extra kostnaden.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer