Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Blixtupphandling kortar klotterpaus

Kampen mot klottrarna i Stockholm har så att säga tagit paus. Efter en upphandlingtvist med entreprenören Aremo ska kommunen nu göra en direktupphandling i rekordfart.

| 2017-04-07

För en dryg vecka sedan sa Aremo med omedelbar verkan upp avtalet om klottsersaning med Stockholms stad. Några dagar senare kontrade kommunen med att häva avtalet eftersom bolaget inte gjorde sitt jobb.

Målsättningen är klotter som anmäls ska vara borta inom ett dygn – och det är den så kallade 24-timmarsgarantin som det strids kring. Beställaren är missnöjd med entreprenörens förmåga att leverera och Aremo anser å sin sida att trafikkontorets administration av avtalet inte fungerar.

Trots att avtalet egentligen skulle ha löpt ut först den sista mars nästa år saneras nu inget klotter alls. Kommunen planerar en direktupphandling i blixtfart för tiden fram till dess. På grund av den uppkomna situationen hävdar trafikkontoret att det föreligger grund för synnerlig brådska.

– Det handlar om dagar innan ett nytt avtal kan vara på plats, säger Daniel Helldén, miljöpartistiskt trafikborgarråd i Stockholms stad.

Daniel Helldén poängterar att klotter kan leda till stora skador om det inte tas bort skyndsamt. Han fortsätter:

– Nedklottrade miljöer upplevs ofta som otrygghet för de närboende och de som vistas i området.

Patrik Silverudd, liberal gruppledare i trafiknämnden, anser att klottersituationen i Stockholm har varit under all kritik under lång tid och det har bara blivit värre:

– Staden har inte kunnat sköta den här uppgiften, anser han.

Liberalerna vill öppna för att privata fastighetsägare ska kunna ansluta sig till Stockholms stads klottersaneringssystem. Något sådant planeras det inte för i det nya avtalet.

– Ur stockholmarnas perspektiv spelar det ju ingen roll vem som äger fastigheten. Fokus måste vara att få bort klottret, oavsett var det sitter.

Tvisten med Aremo fortsätter att, som det uttrycks i Miljöpartiets pressmeddelande, hanteras i särskild juridisk ordning.

Annons

Få fart på er avtalsförvaltning! Upphandling24 arrangerar en populär heldagsutbildning för dig som behöver kunskap, inspiration och verktyg för att påbörja eller komma vidare med ditt arbete med en strukturerad avtalsförvaltning. Läs mer här!

Läs mer: AvtalSamhälleÖvriga tjänster

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

6 kommentarer på "Blixtupphandling kortar klotterpaus"

  1. Po skriver:
    2017-04-13 kl. 10:13

    Knappast synnerliga skäl alltså en otillåten direktupphandling.

    Svara
    1. Jakob Waldersten skriver:
      2017-04-13 kl. 10:47

      Regeln om ”synnerliga skäl” för direktupphandling över direktupphandlingsgränsen (LOU 19 kap. 7 §) hänvisar till 6 kap. 12-19 §§ av vilket det av 15 § följer att ”synnerlig brådska som beror på omständigheter som inte kan tillskrivas och inte har kunnat förutses av myndigheten, är omöjligt att hålla de tidsfrister som gäller vid öppet och selektivt förfarande eller vid förhandlat förfarande med föregående annonsering, och anskaffningen är absolut nödvändig.”.

      Hävningen av avtalet har inte gått att förutse, och då kvarstår frågan dels om behovet av klottersaneringen är dels såpass bråttom att det inte går att vänta in alternativ upphandlingsförfarande, dels ”absolut nödvändig”. Utan närmare utredning av ärendet går det inte att kategoriskt stämpla den som ”otillåten”, men det går givetvis inte heller att utesluta att den är otillåten.

      Tills dess att eventuell prövning skett i domstol har vi just nu att göra med en slags ”Schrödingers direktupphandling”.

  2. Poa skriver:
    2017-04-13 kl. 23:29

    Att upphandlingen är nödvändig är en sak.
    Men orsaken är en dålig upphandling och att man tecknat avtal med en leverantör som inte klarat sitt åtagande.

    Svara
  3. Stefan Larsson skriver:
    2017-04-18 kl. 22:23

    Staden följer ju inte 24h regeln, har anmält klotter om och om igen men klottret tas inte bort. Verkar som om någon tjänsteman inte hinner med och att man skyller på entreprenören. Daniel Helldén borde nog titta i sina egna led innan man gör felaktiga beslut.

    Svara
  4. Fredrik skriver:
    2017-04-19 kl. 13:37

    Per Eriksson har någon hos er frågat Aremo vad som stämmer eller inte, rödgrönröra har väl alla hört talas om. Journalistik innebär inte att man saxar en pressrelease utan lyssnar med alla parter. Få fram korten på bordet…

    Svara
    1. Per Eriksson skriver:
      2017-04-19 kl. 14:56

      Jag har försökt att koncentera mig på de upphandlingstekniska detaljerna. För dig och andra som vill läsa mer om klotter i allmänhet och avtalet mellan Stockholms stad och Aremo i synnerhet tipsar jag om denna DN-artikel: https://www.dn.se/sthlm/klotteravtal-doms-ut-politiker-utlovar-battre-sanering/

      //Per

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget