Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Blixtupphandling kortar klotterpaus

Kampen mot klottrarna i Stockholm har så att säga tagit paus. Efter en upphandlingtvist med entreprenören Aremo ska kommunen nu göra en direktupphandling i rekordfart.

| 2017-04-07

För en dryg vecka sedan sa Aremo med omedelbar verkan upp avtalet om klottsersaning med Stockholms stad. Några dagar senare kontrade kommunen med att häva avtalet eftersom bolaget inte gjorde sitt jobb.

Målsättningen är klotter som anmäls ska vara borta inom ett dygn – och det är den så kallade 24-timmarsgarantin som det strids kring. Beställaren är missnöjd med entreprenörens förmåga att leverera och Aremo anser å sin sida att trafikkontorets administration av avtalet inte fungerar.

Trots att avtalet egentligen skulle ha löpt ut först den sista mars nästa år saneras nu inget klotter alls. Kommunen planerar en direktupphandling i blixtfart för tiden fram till dess. På grund av den uppkomna situationen hävdar trafikkontoret att det föreligger grund för synnerlig brådska.

– Det handlar om dagar innan ett nytt avtal kan vara på plats, säger Daniel Helldén, miljöpartistiskt trafikborgarråd i Stockholms stad.

Daniel Helldén poängterar att klotter kan leda till stora skador om det inte tas bort skyndsamt. Han fortsätter:

– Nedklottrade miljöer upplevs ofta som otrygghet för de närboende och de som vistas i området.

Patrik Silverudd, liberal gruppledare i trafiknämnden, anser att klottersituationen i Stockholm har varit under all kritik under lång tid och det har bara blivit värre:

– Staden har inte kunnat sköta den här uppgiften, anser han.

Liberalerna vill öppna för att privata fastighetsägare ska kunna ansluta sig till Stockholms stads klottersaneringssystem. Något sådant planeras det inte för i det nya avtalet.

– Ur stockholmarnas perspektiv spelar det ju ingen roll vem som äger fastigheten. Fokus måste vara att få bort klottret, oavsett var det sitter.

Tvisten med Aremo fortsätter att, som det uttrycks i Miljöpartiets pressmeddelande, hanteras i särskild juridisk ordning.

Annons

Vill du bli en fena på att formulera avtal?
Den populära utbildningen Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF reder ut komplexiteten i att skriva och hantera avtal.
Läs mer här!

Läs mer: AvtalSamhälleÖvriga tjänster

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

6 kommentarer på "Blixtupphandling kortar klotterpaus"

  1. Po skriver:
    2017-04-13 kl. 10:13

    Knappast synnerliga skäl alltså en otillåten direktupphandling.

    Svara
    1. Jakob Waldersten skriver:
      2017-04-13 kl. 10:47

      Regeln om ”synnerliga skäl” för direktupphandling över direktupphandlingsgränsen (LOU 19 kap. 7 §) hänvisar till 6 kap. 12-19 §§ av vilket det av 15 § följer att ”synnerlig brådska som beror på omständigheter som inte kan tillskrivas och inte har kunnat förutses av myndigheten, är omöjligt att hålla de tidsfrister som gäller vid öppet och selektivt förfarande eller vid förhandlat förfarande med föregående annonsering, och anskaffningen är absolut nödvändig.”.

      Hävningen av avtalet har inte gått att förutse, och då kvarstår frågan dels om behovet av klottersaneringen är dels såpass bråttom att det inte går att vänta in alternativ upphandlingsförfarande, dels ”absolut nödvändig”. Utan närmare utredning av ärendet går det inte att kategoriskt stämpla den som ”otillåten”, men det går givetvis inte heller att utesluta att den är otillåten.

      Tills dess att eventuell prövning skett i domstol har vi just nu att göra med en slags ”Schrödingers direktupphandling”.

  2. Poa skriver:
    2017-04-13 kl. 23:29

    Att upphandlingen är nödvändig är en sak.
    Men orsaken är en dålig upphandling och att man tecknat avtal med en leverantör som inte klarat sitt åtagande.

    Svara
  3. Stefan Larsson skriver:
    2017-04-18 kl. 22:23

    Staden följer ju inte 24h regeln, har anmält klotter om och om igen men klottret tas inte bort. Verkar som om någon tjänsteman inte hinner med och att man skyller på entreprenören. Daniel Helldén borde nog titta i sina egna led innan man gör felaktiga beslut.

    Svara
  4. Fredrik skriver:
    2017-04-19 kl. 13:37

    Per Eriksson har någon hos er frågat Aremo vad som stämmer eller inte, rödgrönröra har väl alla hört talas om. Journalistik innebär inte att man saxar en pressrelease utan lyssnar med alla parter. Få fram korten på bordet…

    Svara
    1. Per Eriksson skriver:
      2017-04-19 kl. 14:56

      Jag har försökt att koncentera mig på de upphandlingstekniska detaljerna. För dig och andra som vill läsa mer om klotter i allmänhet och avtalet mellan Stockholms stad och Aremo i synnerhet tipsar jag om denna DN-artikel: https://www.dn.se/sthlm/klotteravtal-doms-ut-politiker-utlovar-battre-sanering/

      //Per

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl

Nytt från Upphandling24

  • Vill se statistik från krona ett
  • Så ska KKV beräkna böter
  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott