Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Behovet har ändrats – kan vi avbryta?

ExpertkommentarCovid-19-pandemin slog till och plötsligt ändrades förutsättningarna för vår upphandling. Kan vi avbryta upphandlingen - och hur ska vi i så fall agera? Anna Ulfsdotter Forssell, Ulfsdotter Law, svarar.

| 2020-11-11
Anna Ulfsdotter Forssell, Inköpsrådets juridiska expert. Foto: Magnus Skoglöf.

Fråga: Före covid-19-pandemin påbörjade vi en upphandling. Men förutsättningarna har ändrats på grund av pandemin och vi behöver inte längre köpa tjänsten. Anbuden har redan kommit in och vi undrar därför om det är möjligt för oss att avbryta upphandlingen. Vilka risker kan finnas om vi beslutar oss för att avbryta?

Svar: Tack för din fråga! När det gäller avbrytandebeslut finns dels EU-rättsliga krav, dels ett nationellt krav på att det ska finnas sakligt godtagbara skäl för ett avbrytandebeslut.

EU-domstolen konstaterade redan i en dom den 16 september 1999 i mål C-27/98, Fracasso, att upphandlingsdirektiven inte ger anbudsgivare eller anbudssökande några garantier för att en upphandling slutar med avtal.

En myndighets utrymme att avbryta en upphandling styrs därmed endast av primärrättsliga normer, det vill säga EUF-fördragets regler om fri rörlighet och de allmänna principerna om likabehandling och icke-diskriminering (se EU-domstolens dom av den 18 juni 2002 i mål C-92/00, Hospital Ingenieure, p. 47, EU-domstolens dom av den 16 oktober 2003 i mål C-244/02, Kauppatalo Hansel, p. 33 och EU-domstolens dom av den 11 december 2014 i mål C-440/13, Croce Amica, p. 36).  

Enligt svensk praxis finns ett nationellt krav på att det ska finnas sakligt godtagbara skäl för ett avbrytandebeslut. Som sakligt godtagbara skäl har bland annat följande godtagits:

Kammarrätten i Göteborg har i en dom den 30 januari 2018 i mål nummer 6012-17 konstaterat att det är tillåtet att avbryta en upphandling när den fastslagna utvärderingsmodellen eller ett visst obligatoriskt krav leder till ett ofördelaktigt kommersiellt resultat. Sakligt godtagbara skäl för avbrytande har också ansetts föreligga när upphandlingsdokumenten strider mot upphandlingslagstiftningen eller när det i vart fall finns en risk för att en lagöverträdelse ska inträffa (se Kammarrätten i Stockholms dom av den 28 april 2011 i mål nummer 4614-10).

När anbuden överskrider den upphandlande myndighetens avsatta budgetmedel kan upphandlingen också avbrytas (se Kammarrätten i Sundsvalls dom av den 27 februari 2007 i mål nummer 2991-07).

Detsamma gäller om upphandlingen har gett vid handen att drift i egen regi är att föredra (se Kammarrätten i Stockholms dom av den 7 mars 2013 i mål nummer 5317-12) eller om upphandlingsförfarandet har präglats av bristande konkurrens och en förnyad annonsering med justerade upphandlingsdokument skulle kunna öka konkurrensen (se Kammarrätten i Jönköpings dom av den 17 februari 2009 i mål nummer 3226-08 och Kammarrätten i Göteborgs dom av den 27 november 2015 i mål nummer 4564-15).

Vad gäller den situation som ni befinner er i, när ni inte längre behöver köpa en viss tjänst, har Kammarrätten i Jönköping i en dom den 21 april 2006 i mål nummer 347-06 konstaterat att ett avbrytandebeslut kan vara tillåtet när förutsättningarna för att genomföra upphandlingen har förändrats.

I målet hade myndigheten avbrutit upphandlingen eftersom ett fullföljande inte längre var affärsmässigt försvarbart på grund av ändrade ekonomiska förutsättningar. Först efter att upphandlingen inletts och efter det att anbudstiden hade löpt ut fick myndigheten veta vilket statsbidrag som myndigheten skulle få på grund av en storm som drabbat området hårt, varför den upphandlande myndigheten beslutade sig för att avbryta upphandlingen.

Kammarrätten konstaterade att beslutet att avbryta upphandlingen hade fattats av sakliga skäl som inte i sig medförde ett åsidosättande av LOU. Men kammarrätten menade att utformningen av beslutet blivit olämplig och att handläggningstiden från den 7 oktober, då myndigheten fick besked om tilldelning av statliga medel, till den 14 november, då avbrytandebeslutet fattades, var lång.

Domstolen ansåg dock att den långa handläggningstiden fick godtas med hänsyn till myndighetens behov av rådrum och kommunikation mellan olika enheter och konstaterade därför att transparensprincipen iakttagits av myndigheten. Kammarrätten godkände därför myndighetens beslut att avbryta upphandlingen.

Av ovan nämnd praxis framgår att det är möjligt att fatta ett beslut att avbryta en upphandling i en rad olika situationer. Eftersom jag inte har någon närmare vetskap om den situation ni befinner er i där du uppger att den rådande pandemin har förändrat förutsättningarna för upphandlingen kan jag inte uttala mig om huruvida ni har sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen.

Jag råder er dock att närmare undersöka den praxis som finns på området, som jag i korthet har nämnt ovan, för att säkerställa att ni har sakligt godtagbara skäl för ert avbrytandebeslut.

Förvaltningsrätten i Karlstad har i en dom den 25 maj 2020, mål nummer 2455–20, prövat om myndigheten hade rätt att avbryta upphandlingen på grund av ett ändrat behov av tjänsten i fråga beroende på covid-19-pandemin. Förvaltningsrätten fann att sakliga skäl förelåg och avslog ansökan om överprövning. Möjligen kan detta rättsfall ge dig viss ledning.

Om ni skulle besluta er för att fatta ett avbrytandebeslut måste ni tänka på att det finns en skyldighet att underrätta anbudssökande och/eller anbudsgivare om skälen för ett avbrytandebeslut. Ett sådant beslut bör vara väl motiverat, vilket också kan minska risken för en överprövning av avbrytandebeslutet.

När ett avbrytandebeslut fattas finns alltid en risk för att det kan bli överprövat men det finns också en risk för att leverantören väcker en skadeståndstalan. Av min erfarenhet vet jag att välmotiverade beslut och en dialog med anbudsgivarna i den aktuella upphandlingen kan förhindra att leverantören beslutar sig för att ansöka om överprövning eller väcka en skadeståndstalan.

Därför vill jag understryka hur viktigt det är med kommunikation mellan er och anbudsgivarna!

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga och lycka till vidare!

Anna Ulfsdotter Forssell
Ulfsdotter Law

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Anna Ulfsdotter Forssell

Anna Ulfsdotter Forssell har arbetat med upphandlingsrätt i mer än 20 år.  Hon har företrätt klienter i upphandlingsmål i EU-domstolen, Högsta förvaltningsdomstolen och i Högsta domstolen. Hon är högt rankad i Chambers, Legal500 och har av Who’s who legal (Public Procurement och Government Contracts) utsetts sex gånger till en av världens bästa advokater inom offentlig upphandling.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025