Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Behåller greppet om hela affären

Migrationsverkets femåriga omställning till mer effektiva inköp har varit en balansakt för Björn Jacobsson som upphandlings- och inköpschef. Förändringsinriktade medarbetare samlades i en ny ledningsgrupp och med visade resultat har verksledningens intresse ökat.

| 2021-09-15
Björn Jacobsson, inköps- och upphandlingschef, Migrationsverket.

Nya arbetssätt och fler medarbetare har gett utdelning med råge.

-På vårt huvudkontor i Norrköping har vår centrala enhet för upphandling gått från att vara 19 anställda till idag 25.  En ökning som i sig har inneburit ökade kostnader med omkring 4-5 miljoner kronor per år. I gengäld har vi genom vårt mer genomgripande och effektiva arbete genererat årliga nya kostnadsbesparingar på verket mellan 25-30 miljoner kronor. Ackumulerat har det gett en besparing på omkring 250 miljoner kronor – en tämligen hög ROI, Return on investment, konstaterar Björn Jacobsson.

Han tillträdde som ny enhetschef 2016 efter att ha arbetat som konsult.

Tämligen omgående inleddes en reformering av myndighetens inköp där Björn Jacobsson formade en grupp av medarbetare på upphandlingsenheten som var positiva till de idéer han presenterade med nya arbetssätt och mål att sikta emot.

-Man klarar inte en sådan här uppgift helt ensam. Detta blev också enhetens nya ledningsgrupp, säger Björn Jacobsson.

Ett visst motstånd till förändring mötte han generellt inom organisationen och det var inte alls oväntat.

-Det brukar alltid finnas ett motstånd, då det tar olika tid för olika människor att ge sig in i en förändringsprocess. Man uppfattar saker på olika sätt, någonting jag varit med om tidigare. Men det var ju positivt nog inte helt massivt, utan det fanns en grupp som också var positiva till det som presenterades.

-Det som förvånade mig mest var dock verkets lednings lite svala intresse kring de tankar jag presenterade gällande förändringen inom just vår enhets verksamhet och vad detta kunde innebära i besparingar, samt andra fördelar för Migrationsverket och dess verksamhet.

Björn Jacobsson pekar på att det kan hänga ihop med att upphandling och inköp räknas som en stödverksamhet – inte kärnverksamhet – inom Migrationsverket med begränsad kunskap i ledningen om inköpsfrågor.

-Det var i princip enbart min närmaste chef som stöttade och tyckte detta var mycket intressant och viktigt. Dock får jag medge att med tiden, när resultaten blev synliga, ökade intressetnågot från verkets högre ledning, säger Björn Jacobsson.

Grunden för reformeringen har varit att arbeta kategoristyrt med inköp för att säkerställa kunskap och professionalism inom respektive affärsområde.

Tidigare var verkets upphandlare generalister och Björn Jacobsson upplevde en problematik med att man efter genomförd upphandling ”släppte greppet om affären” och överlät den till olika delar av verksamheten.

-Nu är vi delaktiga i hela affärens genomförande från det att den initieras, tills den avslutas. Sådant skapar också engagemang från de som arbetar med detta och även verksamheten som använder det som köpts in får bättre stöd och kunskap.

För att nå resultat har det krävts något av en balansgång mellan att genomföra förändringarna och förankra dess betydelse bland alla anställda.

-De måste vara med, förstå och även känna att de är en viktig kugge i förändringsprocessen. Det är farligt om man tar för många beslut ”över huvudena” och försöker pressa in dessa i verksamheten, så det måste man undvika. Det handlar om att försöka vara lyhörd för reaktionerna.

Beställarorganisationen har setts över med både medveten uppstyrning och anpassningar till följd av minskat asylmottagande.

Migrationsverket har idag verksamhet på mindre av hälften av orterna jämfört med 2017.

Antalet certifierade beställare var drygt 400 på närmare 100 orter. Avropsverksamheten har nu effektiviserats till runt 70 beställare, eller inköpare som de numera benämns.

Björn Jacobsson pekar på att det blir svårare för varje år att nå en årlig besparingseffekt på minst 25 miljoner kronor genom effektiva inköp.

-Man kan säga att inledningsvis uppnådde vi resultatmålet genom att plocka hem så kallade ”low hanging fruits” – enklare besparingar. Med tiden har vi blivit mer proffs och får nu arbeta mer med de besparingar som identifieras och genomförs och det har gjort att vi lyckats hålla samma årliga resultatnivå.

-Framöver är det dock lite svårt att sia om nivån, men jag tror den kommer gå ner något. Vi har exempelvis de senaste månaderna sett prisökningar på vissa områden, vilka hamnat på nivåer som marknaden inte varit vad vid på många år. Detta kommer försvåra arbetet att reducera vidare.

Han vurmar särskilt för att små och medelstora företag ska känna sig välkomna att konkurrera i Migrationsverkets upphandlingar.

Björn Jacobsson har också märkt ett något ökande intresse bland mindre företag att delta i upphandlingarna, jämfört med för fem år sedan.

Han lyfter fram betydelsen inför nya affärer att hämta in kunskap från marknaden via exempelvis tidig leverantörsdialog, mässbesök och RFI.

-Tidigare kunde vi arbeta så att man bara tog underlagen från affären och avtalet som gjordes 4-5 år tidigare och kopierade av dessa för kravställning till den nya affären.  Resultaten av detta kunde mycket väl bli att inga anbud kom in och så fick vi göra om. Marknaden utvecklas ju och då gäller det som köpare att följa med och förstå denna utveckling. För att klara det måsta man också avsätta resurser.

Även att vårda kontakterna med ”förlorande anbudsgivande” har blivit viktigt. Det räcker inte med ett brev om att det företaget inte fick affären, anser Björn Jacobsson.

-Vi arbetar mycket med att personligen kontakta och berätta vad som inte räckte denna gång, och att välkomna dem tillbaka till nästa anbudstillfälle. Det läggs idag ner mycket arbete hos många företag för att ta fram offerter och detta måste respekteras av oss som köpare, även gentemot dem som inte fått affären.

-Vi lär oss också mycket av dessa uppföljningsdialoger. De som då är ”förlorare” kan mycket väl ta hem affären nästa gång genom lärdomar från dialogen med oss.

Migrationsverkets inköpsreform har inte gått obemärkt förbi och skapat den nya utmaningen att behålla medarbetare och kompetens som byggts upp.

-Ryktet om det vi genomfört har nått många och det är en del medarbetare här som får erbjudande från andra offentliga verksamheter att istället komma över till dem, för att där delta i deras utveckling av kategoribaserad verksamhet. Man ”köper in” kunskapen och erfarenheten ifrån oss.

Migrationsverket hade 2020 en spend på omkring 900 miljoner kronor fördelat på omkring 250 leverantörer.

Myndigheten har statligt uppdrag för frågor som rör uppehålls- och arbetstillstånd, visering, medborgarskap och återvandring med ansvar för att ge asylsökande boende under tiden de väntar på beslut om sitt ärende.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Migrationsverket

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud