Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Bättre hållbara affärer nu!

ExpertkommentarJag förstår näringslivets, ibland återkommande, frustration över offentliga upphandlingar. Vi måste bli bättre! Men det krävs arbete och samarbete som vi måste lägga ner nu, innan det är för sent. Vi kan inte vänta med målmedvetna och hållbara offentliga affärer, skriver Lena Mårdh.

| 2023-08-31
Lena Mårdh, hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling.

I förra artikeln skrev jag om att offentliga upphandlingar behöver bli mer målmedvetna och vi kanske inte ska benämna hållbarhetskrav som just hållbarhetskrav, utan mer krav som ska nå våra mål… som alla andra krav.

Lite av detta tas upp i ett par artiklar/debattinlägg publicerade från olika näringslivsrepresentanter nyligen.

Gröna arbetsgivare beskriver i en nyhet i Offentliga Affärer från augusti bland annat att ”Medlemsföretag i Gröna arbetsgivare från norr till söder vittnar om hur de förlorar offentliga upphandlingar till oseriösa företag.”

Vill vi ha det så… att våra gemensamma skattepengar går till oseriösa företag? Oklart i artikeln vad Gröna arbetsgivare dock menar med oseriösa företag men jag utgår från att de menar företag som inte följer de lagar och regler som gäller i samhället och vad man har avtalat om. Inte bara att medlemsföretagen förlorar till företag som inte har kollektivavtal.

Jag kan bara hålla med om det Gröna arbetsgivare tycker, nämligen att kompetensen hos dem som arbetar med offentlig upphandling måste höjas. Och då menar jag inte bara upphandlare. Utan även beslutsfattare och beställare.

Men för att kunna höja kompetensen måste det prioriteras att tid får läggas på att skapa kunskap ute i organisationerna om vad som krävs för att skapa bra avtal som gynnar både offentlig sektor och ett seriöst näringsliv. Här kan den upphandlande verksamheten i sin organisation troligen göra mycket mer än vad man gör i dag.

I detta fall handlar det ju om att inför upphandlingarna göra sitt förarbete och undersöka om det finns risk för oskäliga arbetsvillkor. Här har ju Upphandlingsmyndigheten mycket stöd för hur behövlighetsbedömningar kan göras. Men även kriterier för arbetsrättsliga villkor som ligger i deras Kriterietjänst.

När man väl får in anbuden behöver man ju även analysera om något av anbuden har onormalt låga anbudspriser. Vi behöver göra vad vi kan för att öka chanserna att få till ett bra avtal med en leverantör som kommer uppfylla villkoren.

Jag vet att det finns en osäkerhet kring möjligheten att utesluta leverantörer på grund av onormalt lågt anbudspris i praktiken gällande bevisning. Men här tänker jag att upphandlare borde ha bättre samarbete med arbetsmarknadens parter kring rimligheten av löner och anbudspriser. Lika så behöver nog offentlig sektor våga lite mer. Vi är nog lite för försiktiga i våra egna lagtolkningar.

Lika så behöver arbetsmarknadens parter också förstå upphandlingsregelverket bättre för att kunna samarbeta bättre.

I ett debattinlägg från Neste Sverige som publicerades i Aktuell hållbarhet under juli är deras vd inne på lite samma sak. Nämligen att offentliga upphandlingar inte i full utsträckning jobbar målmedvetet.

Det beskrivs i debattinlägget att ”40 procent av de tillfrågade företagen aktivt väljer bort offentliga upphandlingar.” Detta ska var ett resultat från Byggföretagens undersökning till sina medlemmar. I den vidare kvalitativa undersökningen som Neste Sverige gjort framgår det tydligen att ”… upphandlingskriterier kopplade till främst hållbarhet prioriteras bort för att få ner priset.”

Ok, lägst pris behöver inte betyda låga eller inga hållbarhetskrav. Det behöver inte sägas igen. Men är vi verkligen så säkra i offentlig sektor att vi vet vilka lösningar som är bäst för en hållbar omställning så att vi kan ställa höga hållbarhetskrav som driver utveckling.

Eller behöver vi kanske hitta andra sätt att jobba tillsammans med entreprenörerna genom att exempelvis utvärdera på de olika hållbara lösningar som de kan föreslå.

Och det är lite skrämmande om debattörens slutsats om att det saknas betalningsvilja i offentlig sektor för hållbarhetsomställningen stämmer. För är offentlig sektor så naiva att vi tror att näringslivet ska göra omställningen utan att få extra betalt för det?

Så hur löser vi detta? Ett sätt kan absolut vara att börja budgetera för kostnaden av hållbarhetsomställningen, precis som debattören är inne på. Men detta är ju inget som upphandlaren gör! Så kan vi sluta lägga allt ansvar på en grupp/roll… i detta fall upphandlare.

Men upphandlingsverksamheten och ledningen i respektive offentlig verksamhet behöver ta ett aktivt tag och föra diskussionen internt för att skapa de bästa förutsättningarna till bra och hållbara offentliga affärer.

För vad händer om vi inte tar kostnaden nu? Risken är nog ganska överhängande att samhället behöver betala för konsekvenserna längre fram… och det lär ju inte bli billigare.

Så summa summarum så krävs mer medvetenhet och att hållbarhetsarbetet integreras i det befintliga arbetet med upphandlingar och upphandlade avtal. Upphandlaren kan självklart inte göra allt, men det måste vara en parameter som vägs in på samma sätt som kvalitet, pris, leveranssäkerhet och allt annat som också är nödvändigt.

Och där är upphandlaren den naturliga projektledaren som säkerställer att alla olika parametrar kommer in i de offentliga affärerna och bidrar till samhällets mål.

Lena Mårdh
Hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling

 

 

 

 

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Lena Mårdh

Lena Mårdh är hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling med flera års erfarenhet av hållbara affärer, både statligt och kommunalt. Hon vill skapa effektiva och systematiska arbetsrutiner för hållbara affärer och drivs av att förändra hur vi använder våra skattepengar på ett mer hållbart sätt. Till vardags arbetar Lena på Miljömärkning Sverige AB (Svanen).
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025