Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Bättre hållbara affärer nu!

ExpertkommentarJag förstår näringslivets, ibland återkommande, frustration över offentliga upphandlingar. Vi måste bli bättre! Men det krävs arbete och samarbete som vi måste lägga ner nu, innan det är för sent. Vi kan inte vänta med målmedvetna och hållbara offentliga affärer, skriver Lena Mårdh.

| 2023-08-31
Lena Mårdh, hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling.

I förra artikeln skrev jag om att offentliga upphandlingar behöver bli mer målmedvetna och vi kanske inte ska benämna hållbarhetskrav som just hållbarhetskrav, utan mer krav som ska nå våra mål… som alla andra krav.

Lite av detta tas upp i ett par artiklar/debattinlägg publicerade från olika näringslivsrepresentanter nyligen.

Gröna arbetsgivare beskriver i en nyhet i Offentliga Affärer från augusti bland annat att ”Medlemsföretag i Gröna arbetsgivare från norr till söder vittnar om hur de förlorar offentliga upphandlingar till oseriösa företag.”

Vill vi ha det så… att våra gemensamma skattepengar går till oseriösa företag? Oklart i artikeln vad Gröna arbetsgivare dock menar med oseriösa företag men jag utgår från att de menar företag som inte följer de lagar och regler som gäller i samhället och vad man har avtalat om. Inte bara att medlemsföretagen förlorar till företag som inte har kollektivavtal.

Jag kan bara hålla med om det Gröna arbetsgivare tycker, nämligen att kompetensen hos dem som arbetar med offentlig upphandling måste höjas. Och då menar jag inte bara upphandlare. Utan även beslutsfattare och beställare.

Men för att kunna höja kompetensen måste det prioriteras att tid får läggas på att skapa kunskap ute i organisationerna om vad som krävs för att skapa bra avtal som gynnar både offentlig sektor och ett seriöst näringsliv. Här kan den upphandlande verksamheten i sin organisation troligen göra mycket mer än vad man gör i dag.

I detta fall handlar det ju om att inför upphandlingarna göra sitt förarbete och undersöka om det finns risk för oskäliga arbetsvillkor. Här har ju Upphandlingsmyndigheten mycket stöd för hur behövlighetsbedömningar kan göras. Men även kriterier för arbetsrättsliga villkor som ligger i deras Kriterietjänst.

När man väl får in anbuden behöver man ju även analysera om något av anbuden har onormalt låga anbudspriser. Vi behöver göra vad vi kan för att öka chanserna att få till ett bra avtal med en leverantör som kommer uppfylla villkoren.

Jag vet att det finns en osäkerhet kring möjligheten att utesluta leverantörer på grund av onormalt lågt anbudspris i praktiken gällande bevisning. Men här tänker jag att upphandlare borde ha bättre samarbete med arbetsmarknadens parter kring rimligheten av löner och anbudspriser. Lika så behöver nog offentlig sektor våga lite mer. Vi är nog lite för försiktiga i våra egna lagtolkningar.

Lika så behöver arbetsmarknadens parter också förstå upphandlingsregelverket bättre för att kunna samarbeta bättre.

I ett debattinlägg från Neste Sverige som publicerades i Aktuell hållbarhet under juli är deras vd inne på lite samma sak. Nämligen att offentliga upphandlingar inte i full utsträckning jobbar målmedvetet.

Det beskrivs i debattinlägget att ”40 procent av de tillfrågade företagen aktivt väljer bort offentliga upphandlingar.” Detta ska var ett resultat från Byggföretagens undersökning till sina medlemmar. I den vidare kvalitativa undersökningen som Neste Sverige gjort framgår det tydligen att ”… upphandlingskriterier kopplade till främst hållbarhet prioriteras bort för att få ner priset.”

Ok, lägst pris behöver inte betyda låga eller inga hållbarhetskrav. Det behöver inte sägas igen. Men är vi verkligen så säkra i offentlig sektor att vi vet vilka lösningar som är bäst för en hållbar omställning så att vi kan ställa höga hållbarhetskrav som driver utveckling.

Eller behöver vi kanske hitta andra sätt att jobba tillsammans med entreprenörerna genom att exempelvis utvärdera på de olika hållbara lösningar som de kan föreslå.

Och det är lite skrämmande om debattörens slutsats om att det saknas betalningsvilja i offentlig sektor för hållbarhetsomställningen stämmer. För är offentlig sektor så naiva att vi tror att näringslivet ska göra omställningen utan att få extra betalt för det?

Så hur löser vi detta? Ett sätt kan absolut vara att börja budgetera för kostnaden av hållbarhetsomställningen, precis som debattören är inne på. Men detta är ju inget som upphandlaren gör! Så kan vi sluta lägga allt ansvar på en grupp/roll… i detta fall upphandlare.

Men upphandlingsverksamheten och ledningen i respektive offentlig verksamhet behöver ta ett aktivt tag och föra diskussionen internt för att skapa de bästa förutsättningarna till bra och hållbara offentliga affärer.

För vad händer om vi inte tar kostnaden nu? Risken är nog ganska överhängande att samhället behöver betala för konsekvenserna längre fram… och det lär ju inte bli billigare.

Så summa summarum så krävs mer medvetenhet och att hållbarhetsarbetet integreras i det befintliga arbetet med upphandlingar och upphandlade avtal. Upphandlaren kan självklart inte göra allt, men det måste vara en parameter som vägs in på samma sätt som kvalitet, pris, leveranssäkerhet och allt annat som också är nödvändigt.

Och där är upphandlaren den naturliga projektledaren som säkerställer att alla olika parametrar kommer in i de offentliga affärerna och bidrar till samhällets mål.

Lena Mårdh
Hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling

 

 

 

 

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

Örebro logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Lena Mårdh

Lena Mårdh är hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling med flera års erfarenhet av hållbara affärer, både statligt och kommunalt. Hon vill skapa effektiva och systematiska arbetsrutiner för hållbara affärer och drivs av att förändra hur vi använder våra skattepengar på ett mer hållbart sätt. Till vardags arbetar Lena på Miljömärkning Sverige AB (Svanen).
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026