Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Avvikelser – då gäller det hålla rätt kurs

ExpertkommentarFöreställ dig att avtalsuppföljning är som att styra ett skepp på öppet hav. Ibland är vattnet lugnt, vinden perfekt, och vi glider fram utan ansträngning. Men plötsligt kan en storm blåsa upp – och den stormen kallar vi avvikelser. Som avtalscontroller är jag kaptenen, och det gäller att hålla rätt kurs, även när vågorna är höga, skriver Arian Dushku.

| 2024-10-18
Arian Dushku, avtalscontroller, Helsingborgs Stad.

Första steget i varje bra sjöfärd är att hålla ett skarpt öga på horisonten. Avvikelser är sällan fullskaliga stormar från början.

De börjar ofta som små krusningar på ytan – kanske en felaktig faktura, ett missat möte, eller en beställare som inte är helt nöjd. Det är min uppgift att vara den där uppmärksamma kaptenen som ser tecknen i tid och reagerar innan stormen slår till på allvar.

När jag har identifierat något som verkar avvika från kursen, samlar jag all information. Jag dokumenterar varje vindpust, varje vågskvalp.

Med fakta i hand går jag igenom situationen tillsammans med mitt besättningsteam – upphandlare och beställare – och vi lägger upp en gemensam strategi för att ta oss genom stormen.

Sätta skeppet på rätt kurs – kommunikation med leverantören
Nästa steg är att ta kontakt med leverantören. Det är som att skicka ut ett skeppstelegram: “Här är vad vi har upptäckt, och här är vad vi behöver göra för att få skeppet på rätt kurs igen.”

Jag förklarar tydligt avvikelserna, pekar på de specifika avtalsparagraferna, och ber om en åtgärdsplan. Leverantören får en karta att navigera efter – de vet vad som förväntas av dem och hur de kan styra undan från problemen.

En deadline sätts för att se till att de vidtar de rätta åtgärderna innan nästa våg drar in, och vi hinner förbereda oss inför uppföljningsmötet.

På mötet – hålla skeppet på rätt kurs
När vi samlas för uppföljningsmötet, tänk på det som ett möte på skeppets däck. Vi börjar alltid med en positiv väderrapport: “Det här fungerar bra, vi seglar stabilt på flera fronter!” Det ger oss en bra start och stämningen ombord blir lättare att hantera, även om det finns hård vind att hantera längre fram.

Sedan går vi igenom avvikelserna. Leverantören har haft tid att förbereda sig och förklarar vad som gick snett och vad som ska göras.

Här uppstår ofta spännande diskussioner om olika lösningar, och det känns som att vi alla arbetar tillsammans för att styra bort från stormen. Vi går igenom åtgärdsplanen och sätter upp en ny kurs – med en deadline för när vi ska vara tillbaka på rätt väg.

Navigera framåt – lära sig av stormen
När vi sedan har fått allt under kontroll och stormen har lagt sig, ser vi till att lära oss av resan.

Genom att dokumentera varje avvikelse och varje åtgärd, kan vi använda dessa erfarenheter för att bygga bättre och starkare avtal i framtiden. På så sätt rustar vi oss för framtida resor – med sikte på att undvika de stormar vi redan har seglat igenom.

Men om stormen inte bedarrar och avvikelserna fortsätter? Då blir vi tvungna att fatta svårare beslut. Precis som en kapten ibland måste kasta last över bord för att rädda sitt skepp, kan vi behöva begära vite från leverantören, en ekonomisk påföljd som är avtalad vid brott mot överenskommelser.

Om situationen verkligen blir ohållbar, och skeppet inte längre går att manövrera, kan vi till och med behöva överväga en avtalsuppsägning – den sista utvägen, när allt annat har misslyckats.

Avvikelsehantering i uppföljning är, på sitt sätt, som att vara kapten på ett skepp. Det gäller att hålla stadigt i rodret, vara vaksam på minsta vindförändring och arbeta tillsammans med besättningen och leverantör för att säkert ta oss igenom oväder. Och när vi seglar förbi problemen, är det alltid en känsla av triumf att se skeppet fortsätta framåt, med alla på däck nöjda och avtalet intakt. 
Arian Dushku
Avtalscontroller
Helsingborgs Stad

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Avvikelser – då gäller det hålla rätt kurs”

  1. jows skriver:
    2024-12-05 kl. 10:21

    Menar du att avvikelsehanterare i bygg-svängen bör utbildas vid ex.vis Chalmers under sjökaptensexamen?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Arian Dushku

Arian Dushku är en ledande expert inom avtalsuppföljning i offentlig upphandling, med flera års erfarenhet av att följa upp och optimera en bred palett av avtal. Genom sitt engagerade arbete visar han inte bara på nyttan med avtalsuppföljning, utan framhäver också dess nödvändighet för att säkerställa framgångsrika samarbeten och hållbara resultat. Med en systematisk och strategisk metod skapar Arian värde för både beställare och leverantörer. Som föreläsare inspirerar han organisationer runt om i landet, och han arbetar i dag på Helsingborgs Stad.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud