Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Avvikelser – då gäller det hålla rätt kurs

ExpertkommentarFöreställ dig att avtalsuppföljning är som att styra ett skepp på öppet hav. Ibland är vattnet lugnt, vinden perfekt, och vi glider fram utan ansträngning. Men plötsligt kan en storm blåsa upp – och den stormen kallar vi avvikelser. Som avtalscontroller är jag kaptenen, och det gäller att hålla rätt kurs, även när vågorna är höga, skriver Arian Dushku.

| 2024-10-18
Arian Dushku, avtalscontroller, Helsingborgs Stad.

Första steget i varje bra sjöfärd är att hålla ett skarpt öga på horisonten. Avvikelser är sällan fullskaliga stormar från början.

De börjar ofta som små krusningar på ytan – kanske en felaktig faktura, ett missat möte, eller en beställare som inte är helt nöjd. Det är min uppgift att vara den där uppmärksamma kaptenen som ser tecknen i tid och reagerar innan stormen slår till på allvar.

När jag har identifierat något som verkar avvika från kursen, samlar jag all information. Jag dokumenterar varje vindpust, varje vågskvalp.

Med fakta i hand går jag igenom situationen tillsammans med mitt besättningsteam – upphandlare och beställare – och vi lägger upp en gemensam strategi för att ta oss genom stormen.

Sätta skeppet på rätt kurs – kommunikation med leverantören
Nästa steg är att ta kontakt med leverantören. Det är som att skicka ut ett skeppstelegram: “Här är vad vi har upptäckt, och här är vad vi behöver göra för att få skeppet på rätt kurs igen.”

Jag förklarar tydligt avvikelserna, pekar på de specifika avtalsparagraferna, och ber om en åtgärdsplan. Leverantören får en karta att navigera efter – de vet vad som förväntas av dem och hur de kan styra undan från problemen.

En deadline sätts för att se till att de vidtar de rätta åtgärderna innan nästa våg drar in, och vi hinner förbereda oss inför uppföljningsmötet.

På mötet – hålla skeppet på rätt kurs
När vi samlas för uppföljningsmötet, tänk på det som ett möte på skeppets däck. Vi börjar alltid med en positiv väderrapport: “Det här fungerar bra, vi seglar stabilt på flera fronter!” Det ger oss en bra start och stämningen ombord blir lättare att hantera, även om det finns hård vind att hantera längre fram.

Sedan går vi igenom avvikelserna. Leverantören har haft tid att förbereda sig och förklarar vad som gick snett och vad som ska göras.

Här uppstår ofta spännande diskussioner om olika lösningar, och det känns som att vi alla arbetar tillsammans för att styra bort från stormen. Vi går igenom åtgärdsplanen och sätter upp en ny kurs – med en deadline för när vi ska vara tillbaka på rätt väg.

Navigera framåt – lära sig av stormen
När vi sedan har fått allt under kontroll och stormen har lagt sig, ser vi till att lära oss av resan.

Genom att dokumentera varje avvikelse och varje åtgärd, kan vi använda dessa erfarenheter för att bygga bättre och starkare avtal i framtiden. På så sätt rustar vi oss för framtida resor – med sikte på att undvika de stormar vi redan har seglat igenom.

Men om stormen inte bedarrar och avvikelserna fortsätter? Då blir vi tvungna att fatta svårare beslut. Precis som en kapten ibland måste kasta last över bord för att rädda sitt skepp, kan vi behöva begära vite från leverantören, en ekonomisk påföljd som är avtalad vid brott mot överenskommelser.

Om situationen verkligen blir ohållbar, och skeppet inte längre går att manövrera, kan vi till och med behöva överväga en avtalsuppsägning – den sista utvägen, när allt annat har misslyckats.

Avvikelsehantering i uppföljning är, på sitt sätt, som att vara kapten på ett skepp. Det gäller att hålla stadigt i rodret, vara vaksam på minsta vindförändring och arbeta tillsammans med besättningen och leverantör för att säkert ta oss igenom oväder. Och när vi seglar förbi problemen, är det alltid en känsla av triumf att se skeppet fortsätta framåt, med alla på däck nöjda och avtalet intakt. 
Arian Dushku
Avtalscontroller
Helsingborgs Stad

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Avvikelser – då gäller det hålla rätt kurs”

  1. jows skriver:
    2024-12-05 kl. 10:21

    Menar du att avvikelsehanterare i bygg-svängen bör utbildas vid ex.vis Chalmers under sjökaptensexamen?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Arian Dushku

Arian Dushku är en ledande expert inom avtalsuppföljning i offentlig upphandling, med flera års erfarenhet av att följa upp och optimera en bred palett av avtal. Genom sitt engagerade arbete visar han inte bara på nyttan med avtalsuppföljning, utan framhäver också dess nödvändighet för att säkerställa framgångsrika samarbeten och hållbara resultat. Med en systematisk och strategisk metod skapar Arian värde för både beställare och leverantörer. Som föreläsare inspirerar han organisationer runt om i landet, och han arbetar i dag på Helsingborgs Stad.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt