Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Avvikelser – då gäller det hålla rätt kurs

ExpertkommentarFöreställ dig att avtalsuppföljning är som att styra ett skepp på öppet hav. Ibland är vattnet lugnt, vinden perfekt, och vi glider fram utan ansträngning. Men plötsligt kan en storm blåsa upp – och den stormen kallar vi avvikelser. Som avtalscontroller är jag kaptenen, och det gäller att hålla rätt kurs, även när vågorna är höga, skriver Arian Dushku.

| 2024-10-18
Arian Dushku, avtalscontroller, Helsingborgs Stad.

Första steget i varje bra sjöfärd är att hålla ett skarpt öga på horisonten. Avvikelser är sällan fullskaliga stormar från början.

De börjar ofta som små krusningar på ytan – kanske en felaktig faktura, ett missat möte, eller en beställare som inte är helt nöjd. Det är min uppgift att vara den där uppmärksamma kaptenen som ser tecknen i tid och reagerar innan stormen slår till på allvar.

När jag har identifierat något som verkar avvika från kursen, samlar jag all information. Jag dokumenterar varje vindpust, varje vågskvalp.

Med fakta i hand går jag igenom situationen tillsammans med mitt besättningsteam – upphandlare och beställare – och vi lägger upp en gemensam strategi för att ta oss genom stormen.

Sätta skeppet på rätt kurs – kommunikation med leverantören
Nästa steg är att ta kontakt med leverantören. Det är som att skicka ut ett skeppstelegram: “Här är vad vi har upptäckt, och här är vad vi behöver göra för att få skeppet på rätt kurs igen.”

Jag förklarar tydligt avvikelserna, pekar på de specifika avtalsparagraferna, och ber om en åtgärdsplan. Leverantören får en karta att navigera efter – de vet vad som förväntas av dem och hur de kan styra undan från problemen.

En deadline sätts för att se till att de vidtar de rätta åtgärderna innan nästa våg drar in, och vi hinner förbereda oss inför uppföljningsmötet.

På mötet – hålla skeppet på rätt kurs
När vi samlas för uppföljningsmötet, tänk på det som ett möte på skeppets däck. Vi börjar alltid med en positiv väderrapport: “Det här fungerar bra, vi seglar stabilt på flera fronter!” Det ger oss en bra start och stämningen ombord blir lättare att hantera, även om det finns hård vind att hantera längre fram.

Sedan går vi igenom avvikelserna. Leverantören har haft tid att förbereda sig och förklarar vad som gick snett och vad som ska göras.

Här uppstår ofta spännande diskussioner om olika lösningar, och det känns som att vi alla arbetar tillsammans för att styra bort från stormen. Vi går igenom åtgärdsplanen och sätter upp en ny kurs – med en deadline för när vi ska vara tillbaka på rätt väg.

Navigera framåt – lära sig av stormen
När vi sedan har fått allt under kontroll och stormen har lagt sig, ser vi till att lära oss av resan.

Genom att dokumentera varje avvikelse och varje åtgärd, kan vi använda dessa erfarenheter för att bygga bättre och starkare avtal i framtiden. På så sätt rustar vi oss för framtida resor – med sikte på att undvika de stormar vi redan har seglat igenom.

Men om stormen inte bedarrar och avvikelserna fortsätter? Då blir vi tvungna att fatta svårare beslut. Precis som en kapten ibland måste kasta last över bord för att rädda sitt skepp, kan vi behöva begära vite från leverantören, en ekonomisk påföljd som är avtalad vid brott mot överenskommelser.

Om situationen verkligen blir ohållbar, och skeppet inte längre går att manövrera, kan vi till och med behöva överväga en avtalsuppsägning – den sista utvägen, när allt annat har misslyckats.

Avvikelsehantering i uppföljning är, på sitt sätt, som att vara kapten på ett skepp. Det gäller att hålla stadigt i rodret, vara vaksam på minsta vindförändring och arbeta tillsammans med besättningen och leverantör för att säkert ta oss igenom oväder. Och när vi seglar förbi problemen, är det alltid en känsla av triumf att se skeppet fortsätta framåt, med alla på däck nöjda och avtalet intakt. 
Arian Dushku
Avtalscontroller
Helsingborgs Stad

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Avvikelser – då gäller det hålla rätt kurs”

  1. jows skriver:
    2024-12-05 kl. 10:21

    Menar du att avvikelsehanterare i bygg-svängen bör utbildas vid ex.vis Chalmers under sjökaptensexamen?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Arian Dushku

Arian Dushku är en ledande expert inom avtalsuppföljning i offentlig upphandling, med flera års erfarenhet av att följa upp och optimera en bred palett av avtal. Genom sitt engagerade arbete visar han inte bara på nyttan med avtalsuppföljning, utan framhäver också dess nödvändighet för att säkerställa framgångsrika samarbeten och hållbara resultat. Med en systematisk och strategisk metod skapar Arian värde för både beställare och leverantörer. Som föreläsare inspirerar han organisationer runt om i landet, och han arbetar i dag på Helsingborgs Stad.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet
Ok med förhandlat oannonserat förfarandeOk med förhandlat oannonserat förfarande

Nytt från Upphandling24

  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd
  • Växer med kommunsamverkan
  • Politisk träta om extramiljoner
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget
  • Sunda företag vill ha högre hållbarhetskrav

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025