Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Avtal med SKR:s dotterbolag ogiltigt

RättsfallsanalysEtt nytt kammarrättsavgörande rör frågan om en kommun, med stöd av undantaget för intern upphandling i LOU, hade rätt att direktupphandla tjänster från ett bolag som indirekt ägdes av SKR. Domen kommenteras av Nike Berlin och Jesper Fahlgren på Advokatfirman Schjødt.

| 2023-04-25
Nike Berlin och Jesper Fahlgren på Advokatfirman Schjødt.

Sammanfattning
En kommun slöt – utan föregående annonsering – avtal med ett bolag som ägdes indirekt av Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, och hänvisade till undantaget för intern upphandling i LOU. Kammarrätten bedömer att undantaget inte är tillämpligt eftersom kravet på representation – som är nödvändigt för att gemensam kontroll ska kunna anses föreligga (kontrollkriteriet) – inte kan uppfyllas genom indirekt representation i bolagets beslutsorgan.  

Bakgrund
En kommun tecknade avtal avseende trygghetslarmstjänster med ett bolag utan att annonsera förfarandet. Bolaget ägdes med 50 procent var av svenska staten och av ett annat bolag, holdingbolag, som i sin tur ägdes av SKR, där kommunen är medlem. 

En konkurrent till bolaget ansökte om överprövning och yrkade att avtalet skulle förklaras ogiltigt eftersom det var fråga om en otillåten direktupphandling. Kommunen bestred ansökan och hänvisade, såvitt här är aktuellt, till att det var fråga om en intern upphandling enligt 3 kap. 13 § LOU som därmed inte behöver konkurrensutsättas. Kommunen hävdade bland annat att den, på grund av medlemskapet i SKR, gemensamt med de övriga medlemmarna i SKR utövade kontroll över SKR och därigenom indirekt holdingbolaget och bolaget.

Förvaltningsrätten bedömde att kommunen inte utövade bestämmande inflytande över bolaget på det sätt som krävdes för att kontrollkriteriet skulle anses uppfyllt.

Förvaltningsrätten noterade särskilt att den kontroll som utövades över bolaget var mycket uttunnad eftersom kommunen inte ägde någon del i bolaget och endast mycket indirekt deltog i dess styrande organ. Förvaltningsrätten beslutade att avtalet skulle ogiltigförklaras.

Kommunen överklagade domen.

Kammarrättens bedömning
Kammarrätten redogjorde för bestämmelsen om intern upphandling vid gemensamt utövad kontroll enligt 3 kap. 13 § LOU. En grundläggande förutsättning för intern upphandling enligt bestämmelsens första stycke är att myndigheten, tillsammans med andra upphandlande myndigheter, utövar kontroll över motparten (det vill säga leverantören) på samma sätt som de utövar över dess egen förvaltning.

Av andra stycket framgår att sådan gemensam kontroll ska anses föreligga om tre rekvisit är uppfyllda, bland annat att motpartens beslutsorgan ska bestå av representanter från samtliga myndigheter, och att myndigheterna tillsammans ska ha ett avgörande inflytande över motpartens strategiska mål och viktiga beslut.

Kammarrätten konstaterade att 3 kap. 13 § LOU (och motsvarande bestämmelse i LOU-direktivet) har snävare utformning än vad som framgår av tidigare praxis från EU-domstolen. Detta eftersom representationskravet (ovan) är självständigt i förhållande till kravet på avgörande inflytande (ovan), snarare än en omständighet att beakta vid prövningen av det senare rekvisitet.

Kammarrätten konstaterade också att detta snävare synsätt har klargjorts i det relativt nya rättsfallet Sambre & Biesme (EU-domstolens dom den 22 december 2022 i de förenade målen C-383/21 och C-384/21), där det även framgår att representationskravet inte kan uppfyllas på ett indirekt sätt.

Kammarrätten redogjorde också för hur kommunens representation i bolaget var beskaffad, nämligen genom att via ombud delta på SKR:s valkongress där styrelseledamöterna i SKR röstades fram (led 1) och att SKR sedan utsåg styrelseledamöterna i holdingbolaget (led 2) som i sin tur valde hälften av styrelseledamöterna i bolaget (led 3).

Situationen i målet avsåg alltså en påstådd gemensamt utövad kontroll genom tre led. Kammarrätten konstaterade att kommunens möjlighet att påverka valet av styrelseledamöter i det andra och tredje ledet var begränsad till ombudets rösträtt vid val av styrelsen i SKR. Detta medförde att kommunen inte kunde anses utse en representant som agerade för kommunens räkning i SKR:s styrelse och än mindre i holdingbolagets och bolagets styrelser.

Mot denna bakgrund fann kammarrätten att kommunen inte uppfyllde kravet på representation i bolagets beslutsorgan, varför kontrollkriteriet i undantaget för intern upphandling i 3 kap. 13 § andra stycket LOU inte kunde anses uppfyllt. Därmed konstaterade kammarrätten att kommunen inte haft rätt att direktupphandla aktuella trygghetslarmstjänster av bolaget utan föregående annonsering. Överklagandet avslogs.

Analys
Frågan om när det är tillåtet att direktupphandla enligt LOU med hänvisning till undantaget för intern upphandling (även kallat Teckal- eller In House-undantaget) är komplex och förutsättningarna ser olika ut beroende på vilken bestämmelse som är aktuell.

Såväl förvaltningsrätten som kammarrätten kom i det refererade målet fram till att kontrollkriteriet inte var uppfyllt.

Förvaltningsrätten konstaterade med hänvisning till EU-domstolens dom i mål C-430/04 Carbotermo att kontrollkriteriet i och för sig kunde uppfyllas genom mellanled, men ansåg att kommunens indirekta deltagande i bolaget var för svagt för att uppfylla kriteriet.

Kammarrätten avslog däremot talan redan på den grunden att kontrollkriteriet inte kan anses uppfyllt genom indirekt representation.

Förvaltningsrättens slutsats om indirekt utövad kontroll hade troligen fungerat om den upphandlande myndigheten ensam hade kontrollerat motparten, det vill säga om 3 kap. 12 § LOU hade varit aktuell. Då kommunen härledde påstådd kontroll över bolaget från medlemskapet i SKR aktualiserades dock kraven på gemensamt utövad kontroll enligt 3 kap. 13 § LOU.

Enligt både 3 kap. 12 § och 13 § LOU krävs att den upphandlande myndigheten utövar kontroll över motparten (ensam respektive tillsammans med andra upphandlande myndigheter) motsvarande den som myndigheten utövar över sin egen förvaltning.

En väsentlig skillnad mellan bestämmelserna är dock att kontrollkriteriet i 3 kap. 13 § LOU också har ett uttryckligt krav på representation i motpartens beslutsorgan. Som kammarrätten kommer fram till genom hänvisningen till Sambre & Biesme kan detta krav endast uppfyllas om motpartens beslutsorgan består av representanter för bland annat den upphandlande myndigheten själv.

Kravet uppfylls inte om myndigheten företräds enbart av representanter för andra enheter i koncernstrukturen, vilket blir fallet vid indirekt representation genom flera led i en koncern.

Att det vid upphandling baserad på gemensamt utövad kontroll krävs direkt och verklig representation i motparten innebär tydligare krav och formellt sett en högre tröskel i jämförelse med vad som gäller vid ensam kontroll. Detta gynnar enligt vår mening en rättvis och transparent upphandlingsprocess.

Undantaget för intern upphandling kan ju liknas vid verksamhet i egen regi, med större möjligheter till anpassningar till den egna organisationen i jämförelse med en extern upphandling. Men i fall som det aktuella, där det rör sig om en koncern som ägs av många upphandlande myndigheter i flera led, finns en risk att upphandlingar påstås vara interna trots att de i praktiken har väldigt få likheter med verksamhet i egen regi och därmed ska konkurrensutsättas. 

Även utan ett uttryckligt krav på direkt representation hade dock utgången i just detta mål sannolikt blivit densamma (vi instämmer i förvaltningsrättens bedömning att kommunens påstådda kontroll över bolaget var alldeles för uttunnad).

Vi kan avslutningsvis konstatera att kammarrätten med enkla ordalag hade kunnat avslå kommunens överklagande med en direkt hänvisning till rättsfallet Sambre & Biesme. Kammarrättens domskäl innehåller dock flera intressanta redogörelser om hur EU-domstolen och EU-lagstiftaren har utvecklat bestämmelserna om intern upphandling, om de generella förutsättningarna för undantaget vid gemensamt utövad kontroll samt hur kravet är uppbyggt i LOU och i bakomliggande direktiv.

Domstol och målnummer
Kammarrätten i Sundsvalls dom av den 29 mars 2023 i mål nr 994-22.

Juristpanelen

 

Läs mer: Intern upphandlingPraxisRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl