Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Att vara eftertänksam bakåtsträvare

ExpertkommentarDisclaimer! Jag brukar identifiera mig själv som bakåtsträvare. Så vet ni det, när jag nu ska prata lite om att öppna för innovation i avtal, skriver Marcus Bäckström

| 2024-06-25

Det är beundransvärt, det är det! Att efterfråga funktion i stället för detaljstyrning. Att öppna för att införa ny teknik under avtalstiden som man inte vet finns i dag. Eller att upphandla något som inte finns, för att gemensamt testa något nytt.

Men det är ändå någonting som skaver i ekonomen i mig. För ett sådant upplägg kan väl aldrig vara lämpligt för alla upphandlingar? Ibland så måste man se mer långsiktigt på affären.

Om vi tittar på bilden nedan. I upphandlingsprocessen lägger vi mycket tid bara på att lära oss mer om marknaden och hitta rätt varor och tjänster i zon 1, att göra en bra upphandling i zon 2 och att säkerställa en bra avtalsstart i första halvan av zon 3.

Ibland köper vi saker med en lång avskrivningstid, vi inför system som kräver stora utbildningsinsatser och vi har många och långa dialogmöte med leverantörer för att säkerställa att den efterfrågade tjänsten levereras på rätt sätt.

Alla ovan nämnda insatser ska sedan betala sig i förvalta-fasen. Kanske bör produkterna man köpt in och systemet man byggt upp användas i 1-2 år innan det fungerar helt optimalt och sen i ytterligare 4-6 år innan det börjar kännas ”gammalt”.

Att då utan vidare eftertanke hoppa på nästa nya grej efter 2 år är kanske inte alltid det korrekta bara för att det är ännu nyare och ännu effektivare än det vi redan har? Om vi ser på affären som helhet får man kanske leva med den där nu lite gamla tekniken för att det är mer effektivt än att införa något nytt?

Och sen när avtalet börjar löpa mot sitt slut så tar man chansen att uppdatera till det bästa tillgängliga igen.


För några veckor sedan hade jag ett långt och givande samtal med en innovatör, Lina Svensberg, om en innovationsform som attraherade mig, nämligen efterfrågeacceleration. Lina har dessutom skrivit mycket bra om innovation kopplat till upphandling. Googla henne så får ni se!

Om man avslutningsvis tänker sig in i hur det fungerar i ens eget hushåll. Om jag köper en ny tvättmaskin eller tv så försöker jag köpa något som ekonomin tillåter som har de bästa möjliga funktionerna eller den högsta möjliga hållbarhetsklassen just då.

Men om det några månader senare kommer något som är ännu bättre så kan man inte kasta ut den nya produkten och köpa något nytt. Man får snällt leva med sin lite trötta tv tills den ger upp helt.

Jag tror att samma förhållningssätt, som exemplet med det egna hushållet, är bra för många kommunala avtal. Men det finns givetvis också avtal där det lämpar sig att ligga i framkant hela tiden. Låt bara inte det tankesättet ta över i alla upphandlingar, utan resonera aktivt vad som är bäst i varje enskilt fall.

Kanske ni riskerar att stå med lite gammal teknik om något år. Men ni har kanske å andra sidan bra och välfungerande rutiner med leverantören, trygga leveranser och tryggare personal. Och det är också värdefullt!

Marcus Bäckström
Upphandlingsstrateg

Läs mer: ExpertkommentarInnovation

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Att vara eftertänksam bakåtsträvare"

  1. jan olov waldemar stålhem skriver:
    2024-06-27 kl. 09:35

    Va? Mig icke förstå syntesen?

    Svara
  2. Gammal upphandlare skriver:
    2024-06-27 kl. 16:23

    Jag tycker det var lysande skrivet. Vi upphandlare ska ju lösa alla möjliga problem med våra upphandlingar, vilket fungerar bra i teorin. Inte helt enkelt att lösa i praktiken. Funktionsupphandlingar är ett sådant exempel som nämns här. Svårast är det väl för små kommuner. Upphandlare ska vara innovativa, ha miljökrav, arbetsrättsliga krav, sociala krav och ligga i framkant så inte produkter/tjänster blir obsoleta samtidigt som vi ska spara pengar. Omöjlig ekvation. Tack Marcus!

    Svara
  3. Helena skriver:
    2024-07-11 kl. 07:56

    Nu är det ju inte bara system som upphandlas, eller teknologitunga produkter för den delen.
    Det upphandlas precis allt mellan himmel och jord. En del av detta bör upphandlas på ett traditionellt vis medan annat bör upphandlas innovativt, i olika grad.
    För det är just det. Att upphandla innovativt är en skala och vi behöver inte/ bör inte ligga längst ut i varje upphandling. I många upphandlingar handlar det om att förändra sitt tankesätt. Att börja arbeta med sina leverantörer som en aktiv part i avtalet där man tillsammans försöker utveckla under avtalstiden. Det kan vara allt ifrån beställningsvägar, transporter, tjänsteutveckling, inom miljöområdet osv

    Det viktiga är att vi slutar titta på innovativ upphandling som något statiskt, svårt och tidskrävande.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Marcus Bäckström

Marcus Bäckström är upphandlingsstrateg i Simrishamns kommun. Sedan 2014 skriver han om hur upphandlingsarbetet ser ut i en liten kommun på bloggen upphandlingsbloggen.se. Han utsågs 2020 till Årets Inköpare av Sveriges Offentliga Inköpare.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl