Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Att vara eftertänksam bakåtsträvare

ExpertkommentarDisclaimer! Jag brukar identifiera mig själv som bakåtsträvare. Så vet ni det, när jag nu ska prata lite om att öppna för innovation i avtal, skriver Marcus Bäckström

| 2024-06-25

Det är beundransvärt, det är det! Att efterfråga funktion i stället för detaljstyrning. Att öppna för att införa ny teknik under avtalstiden som man inte vet finns i dag. Eller att upphandla något som inte finns, för att gemensamt testa något nytt.

Men det är ändå någonting som skaver i ekonomen i mig. För ett sådant upplägg kan väl aldrig vara lämpligt för alla upphandlingar? Ibland så måste man se mer långsiktigt på affären.

Om vi tittar på bilden nedan. I upphandlingsprocessen lägger vi mycket tid bara på att lära oss mer om marknaden och hitta rätt varor och tjänster i zon 1, att göra en bra upphandling i zon 2 och att säkerställa en bra avtalsstart i första halvan av zon 3.

Ibland köper vi saker med en lång avskrivningstid, vi inför system som kräver stora utbildningsinsatser och vi har många och långa dialogmöte med leverantörer för att säkerställa att den efterfrågade tjänsten levereras på rätt sätt.

Alla ovan nämnda insatser ska sedan betala sig i förvalta-fasen. Kanske bör produkterna man köpt in och systemet man byggt upp användas i 1-2 år innan det fungerar helt optimalt och sen i ytterligare 4-6 år innan det börjar kännas ”gammalt”.

Att då utan vidare eftertanke hoppa på nästa nya grej efter 2 år är kanske inte alltid det korrekta bara för att det är ännu nyare och ännu effektivare än det vi redan har? Om vi ser på affären som helhet får man kanske leva med den där nu lite gamla tekniken för att det är mer effektivt än att införa något nytt?

Och sen när avtalet börjar löpa mot sitt slut så tar man chansen att uppdatera till det bästa tillgängliga igen.


För några veckor sedan hade jag ett långt och givande samtal med en innovatör, Lina Svensberg, om en innovationsform som attraherade mig, nämligen efterfrågeacceleration. Lina har dessutom skrivit mycket bra om innovation kopplat till upphandling. Googla henne så får ni se!

Om man avslutningsvis tänker sig in i hur det fungerar i ens eget hushåll. Om jag köper en ny tvättmaskin eller tv så försöker jag köpa något som ekonomin tillåter som har de bästa möjliga funktionerna eller den högsta möjliga hållbarhetsklassen just då.

Men om det några månader senare kommer något som är ännu bättre så kan man inte kasta ut den nya produkten och köpa något nytt. Man får snällt leva med sin lite trötta tv tills den ger upp helt.

Jag tror att samma förhållningssätt, som exemplet med det egna hushållet, är bra för många kommunala avtal. Men det finns givetvis också avtal där det lämpar sig att ligga i framkant hela tiden. Låt bara inte det tankesättet ta över i alla upphandlingar, utan resonera aktivt vad som är bäst i varje enskilt fall.

Kanske ni riskerar att stå med lite gammal teknik om något år. Men ni har kanske å andra sidan bra och välfungerande rutiner med leverantören, trygga leveranser och tryggare personal. Och det är också värdefullt!

Marcus Bäckström
Upphandlingsstrateg

Läs mer: ExpertkommentarInnovation

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Att vara eftertänksam bakåtsträvare"

  1. jan olov waldemar stålhem skriver:
    2024-06-27 kl. 09:35

    Va? Mig icke förstå syntesen?

    Svara
  2. Gammal upphandlare skriver:
    2024-06-27 kl. 16:23

    Jag tycker det var lysande skrivet. Vi upphandlare ska ju lösa alla möjliga problem med våra upphandlingar, vilket fungerar bra i teorin. Inte helt enkelt att lösa i praktiken. Funktionsupphandlingar är ett sådant exempel som nämns här. Svårast är det väl för små kommuner. Upphandlare ska vara innovativa, ha miljökrav, arbetsrättsliga krav, sociala krav och ligga i framkant så inte produkter/tjänster blir obsoleta samtidigt som vi ska spara pengar. Omöjlig ekvation. Tack Marcus!

    Svara
  3. Helena skriver:
    2024-07-11 kl. 07:56

    Nu är det ju inte bara system som upphandlas, eller teknologitunga produkter för den delen.
    Det upphandlas precis allt mellan himmel och jord. En del av detta bör upphandlas på ett traditionellt vis medan annat bör upphandlas innovativt, i olika grad.
    För det är just det. Att upphandla innovativt är en skala och vi behöver inte/ bör inte ligga längst ut i varje upphandling. I många upphandlingar handlar det om att förändra sitt tankesätt. Att börja arbeta med sina leverantörer som en aktiv part i avtalet där man tillsammans försöker utveckla under avtalstiden. Det kan vara allt ifrån beställningsvägar, transporter, tjänsteutveckling, inom miljöområdet osv

    Det viktiga är att vi slutar titta på innovativ upphandling som något statiskt, svårt och tidskrävande.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Marcus Bäckström

Marcus Bäckström är upphandlingsstrateg i Simrishamns kommun. Sedan 2014 skriver han om hur upphandlingsarbetet ser ut i en liten kommun på bloggen upphandlingsbloggen.se. Han utsågs 2020 till Årets Inköpare av Sveriges Offentliga Inköpare.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt