Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Att våga strunta i att förlänga

ExpertkommentarKonsekvenserna av att ha en leverantör som missköter sig kan vara stora och därför behöver man fundera över vad man ska göra om så sker. Har man försökt allt, dialog, hot, vite, gråt och hot igen, är det bättre att avsluta samarbetet, skriver Linda Bjarle.

| 2020-09-16
Linda Bjarle är livsmedelscontroller och en av Inköpsrådets experter.

Helsingborgs stad har hundratals leverantörer och cirka 1 300 beställare. Hur många leveranser vi har per år vågar jag inte ens gissa.

Det är mycket som ska gå fel. Frågan är hur man fångar upp att en leverantör bryter mot avtalet och hur man sedan agerar om en leverantör missköter sig?

En utmaning är att den avtalsansvarige oftast inte får signaler från beställarna att leverantören inte sköter sig förrän problem har pågått ett tag, och då kan det ibland vara svårt att reparera skadan.

Förtroendet för leverantören kan bli så pass skadat att beställarna på eget bevåg beslutar att gå utanför avtalet och börja handla någon annanstans. Leverantörens brister används som en anledning att få handla hos vem de vill.

I uppföljningen kommer detta att märkas genom att avtalstroheten går ner. Det vill man så klart undvika av både ekonomiska och rättsliga skäl. Därför är det viktigt att ha rutiner kring hur man fångar upp klagomålen ifrån beställarna samt hur de hanteras.

Som avtalsansvarig måste du göra dig ”känd” bland beställarna och tydliggöra rollen som kontaktperson för de avtal du är ansvarig för. Du måste vara den självklara personen de vill vända sig till med sina klagomål.

Tyvärr är nog steget oftast lite för långt för en missnöjd beställare att orka lyfta luren eller skriva ett mejl till avtalsansvarig efter att de kanske spenderat en halvtimme i kön till leverantörens kundtjänst. Där måste man hitta sätt som förenklar för beställarna.

Man måste även arbeta för att avdramatisera känslan hos dem som arbetar ute i kommunens verksamheter att behöva kontakta en tjänsteman som ibland kan upplevas som byråkratisk och svårnådd.

För de avtal som jag är ansvarig för har jag tagit fram en avvikelsemall där beställarna kan beskriva vad som gått fel och sedan skicka tillbaka den till mig.

Mallen ska innehålla all viktig information som jag kan behöva om jag skulle behöva kontakta leverantören. Speciellt i de fall då vite ska inkrävas. För vissa leverantörer kanske man bara får in en handfull avvikelser per år medan det för andra kan vara hundratals.

Genom att dokumentera avvikelserna kan du ganska snabbt upptäcka mönster var i leveransen felet ligger. Kanske är det priserna som aldrig stämmer, kanske är leveransen alltid sen eller också håller levererad artikel inte efterfrågad kvalitet.

En avvikelsemall i Wordformat är dock ingen optimal lösning utan det bästa är att ha en digital lösning som exempelvis en app där beställarna kan dokumentera avvikelsen direkt och att den sedan skickas till både avtalsansvarig och leverantör. Avvikelserna kan då följas upp och kategoriseras. Kommuner som exempelvis Lund använder sig framgångsrikt av en app för avvikelser i dag.

Jag är en stor förespråkare av affärsmässig dialog. Oftast går det mesta att lösa genom samtal och åtgärdsplaner, men inte alltid.

Tyvärr har jag fått erfara en leverantör som trots dialog och mängder med mejl och samtal ändå inte bättrar sig. Vad gör man då? Sliter sitt hår och gråter en skvätt? Absolut.

Jag är rätt övertygad om att det inte finns någon inköpsenhet där ute i Sverige som sitter och rullar tummarna utan de flesta har säkert en lång lista av uppdrag som ligger och väntar. Därför avbryter man inte gärna ett avtal i förtid utan utnyttjar all möjlighet till förlängning. Detta vet förmodligen leverantörerna om.

Konsekvenserna av att ha en leverantör som missköter sig kan vara stora och därför behöver man fundera på hur man ska gå tillväga om detta skulle hända.

Har man försökt allt, dialog, hot, vite, gråt och hot igen, så är det bättre att inse att man inte kommer vidare utan det är bättre att avsluta samarbetet.

I våras tog vi ett snabbt beslut att inte förlänga ett stort avtal som skulle gå ut tidigt i höst. Det fanns möjlighet till ytterligare ett års förlängning. Före  sommaren hade vi ett nytt avtal med en ny leverantör påskrivet.

Jag är så himla glad att vi tog beslutet att inte förlänga utan att vi i stället kraftsamlade för att få ut en ny upphandling. All den tid och energi jag och verksamheterna fick lägga på att försöka fixa leverantörens problem kommer vi nu förhoppningsvis att slippa.

Jag ser fram emot hösten och en ny samarbetspartner — i stället för en motpart.

Linda Bjarle
Livsmedelscontroller, Helsingborgs stad

Har du frågor till Linda Bjarle? Mejla dem till info@inkopsradet.se

Läs mer: ExpertkommentarHållbarhet

Linda Bjarle

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Linda Bjarle

Linda Bjarle är livsmedelscontroller på Inköpsenheten i Helsingborgs stad och ansvarar för stadsövergripande livsmedelsupphandlingar. Hon är med i Fokusgrupp upphandling inom Kost&Näring, som är Sveriges största branschförening för personer som leder landets offentliga måltidsverksamheter.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026