Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Arbetsområdesbesök–AB, ABT och LOU

Besök på arbetsområdet före anbudsgivning är oftast önskvärt, både från beställarhåll och entreprenör. Hur beställaren formulerat sig i förfrågningsunderlaget, kan dock ibland innebära att det är obligatoriskt, skriver Per-Ola Bergqvist, advokat och en av Inköpsrådets experter.

| 2020-05-28

I de Administrativa Föreskrifterna för upphandling av en byggentreprenad med ABT 06 som grund kunde jag nyligen utläsa: ”Anbudsgivare är skyldig att genom besök på platsen, före anbudsgivande, undersöka förutsättningarna för entreprenadens genomförande. Anbudsgivaren äger ingen rätt till extra ersättning för arbeten föranledda av brister i undersökningsplikten av arbetsområdet.”

Formuleringar av detta slag påträffar jag då och då och ofta är tanken att uppmärksamma anbudsgivarna på regleringarna i kap 1 § 7 i AB 04 kap och ABT 06.

Dock, regleringarna i AB 04 och ABT 06 är inte utformade som att entreprenören är skyldig att besöka arbetsområdet innan anbud lämnas. AB 04 och ABT anger att entreprenören ”förutsätts”, innan anbud lämnats, skaffat sig den kännedom om arbetsområdet och andra förhållanden av betydelse för bedömningen av vad som krävs för kontraktsarbetenas utförande och som kan erhållas genom besök på platsen.

Entreprenören kan låta bli att besöka platsen före anbudsgivning, men gör då detta så att säga på egen risk. Det som kunde ha upptäckts vid ett besök på arbetsområdet, dock inte sådant som endast kunde upptäckas genom till exempel demontering, förstörande åtgärder eller markundersökningar, kan inte entreprenören svåra sig fri från, påstå vara bristande kalkylförutsättning som beställaren ska lastas för eller hinder, och göra gällande rätt till tillkommande ersättning eller tidsförlängning.

Generellt sett behöver förstås AB 04:s och ABT 06:s regleringar inte återges i de Administrativa Föreskrifterna och åtminstone vid de flesta lite större entreprenader besöker naturligtvis entreprenören  arbetsområdet före anbudsgivning, på egen hand eller – oftast – genom beställarens försorg.

Men, med den formulering som återgavs ovan har ett besök på arbetsområdet gjorts obligatoriskt för anbudsgivaren. Det torde innebära, även om frågan mig veterligen aldrig ställts på sin spets i domstolarna, att ett ska-krav på anbudets form och innehåll, i vart fall indirekt, ställts upp.

En anbudsgivare som kommer in med anbud, utan att ha besökt arbetsområdet, och med en skrivning som den ovan återgivna, har ju de facto inte uppfyllt kraven för anbudsgivning och ska då, enligt en i princip entydig rättspraxis, förkastas.

Mer sällan finns det en direkt avsikt från beställarens sida att verkligen kräva att anbudsgivaren gör ett besök före anbudsgivning för att anbudet ska tas upp till prövning, men det kan förstås vara så. Detta till exempel vid om- och tillbyggnationer, rivning, installationstäta entreprenader med flera. I dessa fall torde visning av beställaren vara den säkerställande faktorn på att besök verkligen skett.

Men, om visning inte påkallas och entreprenören själv åker ut på plats och inspekterar markområdet som ska iordningställas för exploatering och som ligger öppet för var och en att beskåda, och som inte kräver särskilt tillträde? Hur vet beställaren om det möjligen oavsiktliga ska-kravet är uppfyllt eller inte?

Det måste därför uppmanas till försiktighet vad det gäller återgivande och omformuleringar av risk- och kalkylregler i bakomliggande standardavtal, särskilt vad det avser den nu aktuella, så att obehagliga överraskningar vid öppnandet av anbuden undviks. 

Värt att notera vad gäller besök på plats före anbudsgivning är att det anses tillåtet att visa arbetsområdet för flera potentiella anbudsgivare samtidigt men att stor försiktighet måste iakttas vad det gäller svar på frågor under visningen. Lämpligen hänvisas de besökande anbudsgivarna till att ställa de frågor som uppkommer vid besöket i fråga/svar funktionen.

Någon ”de får väl skylla sig själv om de inte kom”-princip är inte godkänd i detta avseende av upphandlingslagstiftningen.

Per-Ola Bergqvist
Advokat, Foyen Advokatfirma

Har du frågor om entreprenadavtal? Mejla info@inkopsradet.se

Annons

Är du sugen på att fördjupa dig inom offentlig upphandling av entreprenader? Upphandling24 arrangerar en populär kurs för dig oavsett om du redan arbetar som entreprenadupphandlare eller om du är upphandlare inom andra områden. Läs mer här!

Läs mer: EntreprenadExpertkommentar

Per-Ola Bergqvist

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Per-Ola Bergqvist

Per-Ola Bergqvist är advokat och delägare i Foyen Advokatfirma. Han är specialiserad på entreprenadjuridik och partnering.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…
En annan Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Det finns som sagt ingen skyldighet att dela upp kontrakt, och jag undrar hur många myndigheter som ens bryr sig…
Davis : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Oj, har man nu även börjat med maskering av företagsnamn i domstolsbesluten? Anser domstolssverige, likt sin motsvarighet över Atlanten, att…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud