I december 2020 tar SJ över driften av Öresundstågen från Transdev. Uppdraget är under åtta år, med option på ytterligare två år, driva det regiontågsystem som knyter ihop södra Sverige med Köpenhamn och Helsingör.
Det nya dotterbolag för Öresundstågtrafiken som SJ nu etablerar kommer att ledas av Anders Gustafsson.
– Det är väldigt spännande att ta sig an det här uppdraget, säger han som nybliven vd för SJ Öresund.
Anders Gustafsson var tidigare bid director vid SJ:s division Produkt. Han har arbetat i närmare nio år inom SJ och då huvudsakligen med upphandlad trafik, men även med fordonsanskaffning.
– Jag har ju haft förmånen att vara med hela vägen från upphandlingens start med framtagande av anbud och förhandling med beställarna. Den resan fortsätter nu med att jag får chansen att förverkliga det vi har lämnat anbud på, vilket är väldigt kul.
Öresundståg har genom åren fått en hel del kritik för bristande punktlighet. Till problembilden av idag hör att underhållet görs i Danmark av DSB. Det ska flyttas till Hässleholm, där en helt ny depå byggs för att stå klar år 2020.
Förhoppningen är att SJ Öresunds helhetsansvar ska förbättra servicen. Bolaget kommer att ha hand om trafikplanering, drift och trafikledning, personal, underhåll samt ersättningstrafik. Ökad punktlighet är en del av avtalet och nås inte målet sjunker intäkten.
Crister Fritzson, vd och koncernchef för SJ, är mycket nöjd med utnämningen av Anders Gustafsson:
– Han har lång erfarenhet av tågbranschen och av upphandlad trafik.
Öresundståg har omkring 26 miljoner resande per år i Sverige. Systemet består av tre linjer (från Göteborg, Kalmar och Karlskrona) som går till Köpenhamn och Helsingör via Malmö. Ett femtiotal stationer trafikeras av 111 tåg av typen X31.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer