Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Alingsås halverar kostnaden för bevakning

Alingsås kommun hade en lång rad olika avtal för bevakningstjänster – många med samma leverantör. Efter en samordnad upphandling räknar kommunkoncernen nu med att halvera kostnaden.

| 2022-02-18
Helena-Maria Olsson Hedberg och Linn Lindjern, Alingsås kommun.

Det fanns en stor potential att bli bättre. Så beskriver Helena-Maria Olsson Hedberg, upphandlare på Alingsås kommun, kommunens inköp av bevakningstjänster. 

Varje förvaltning gjorde sina egna upphandlingar, likaså bolagen. En fastighet där flera olika kommunala verksamheteter huserade kunde bevakas av flera olika vaktbolag.

Sammanlagt fanns det 14 olika avtal med olika löptider, bara på förvaltningarna.

– 2018 började vi därför titta på möjligheten att göra en samlad upphandling för hela kommunkoncernen, säger Helena-Maria Olsson Hedberg.

Men det dröjde till hösten 2020 innan arbetet tog riktig fart. Linn Lindjern, numera kommunens säkerhetshandläggare, gjorde då en praktik på säkerhetsavdelningen.

– Jag har jobbat som väktare i flera år och fick i uppdrag att se över hur bevakningstjänsterna var upplagda och hur de skulle kunna samordnas bättre, säger Linn Lindjern.

Hennes grundliga utredning blev sedan basen när Helena-Maria Olsson Hedberg, i samarbete med förvaltningar och bolag, tog fram en kravspecifikation för upphandlingen. 

– Det här är ett jättebra exempel på teamwork. Våra kompetenser har kompletterat vararandra perfekt och vi har haft en bra dialog med verksamheterna, säger Helena-Maria Olsson Hedberg.

Man såg till att säga upp de befintliga avtalen, som hade en löptid på 3-12 månader, till ett gemensamt slutdatum.

– Jag hade en hel del dialog med den leverantör som hade nästan alla avtal, säger Linn Lindjern.

Upphandlingen bestod av fyra olika delar. Ronderande bevakning (områdesbevakning), parkeringsbevakning, personlarm och larmcentral, där den förstnämnda är störst.

I stället för att köpa in fasta ronderingsuppdrag valde man en lösning med timmar, i en slags pott.

– Det ger oss en helt annan flexibilitet. Vi valde också att köpa in tekniken vid sidan av tjänsterna, för att slippa påslag, säger Helena-Maria Olsson Hedberg.

Upphandlingen annonserades i september 2021 och innehöll en rad obligatoriska kvalitetskrav, bland annat vad gäller utryckningstider och certifieringar.

Vid utvärderingen var det därför endast priserna som jämfördes.

– Vi hade satt ihop en slags korg med olika tjänster som de fick lämna pris på. Det kom in mellan tre och sju anbud till respektive avtalsområde, säger Helena-Maria Olsson Hedberg.

Det fyraåriga ramavtalet börjar rulla i juni. Därefter väntar avstämningar minst en gång i kvartalet. 

Huvudleverantör är Securitas Sverige som hade områdesbevakningen tidigare.

För kommunen är den samlade upphandlingen en god affär. Prognosen är att den fasta kostnaden sänks från 3,85 till 1,78 miljoner kronor.

– Vi räknar med att det nya upplägget kommer att generera kostnader på omkring 300 000 internt för koncernen, och då landar vi på en besparing på 46 procent, säger Helena-Maria Olsson Hedberg och fortsätter:

– Samtidigt har vi dubblat antalet bevakningstimmar på totalen mot tidigare i grundpaketet. Den centrala styrningen av de rörliga inköpen kommer också att leda till en ökad kontroll och minska risken för att en tilläggsbeställning blir ”permanent”,

Tryggheten står i centrum påpekar Linn Lindjern.

– Våra leverantörer ska arbeta aktivt och engagerat för att höja säkerheten i kommunen. Deras rapporter och inspel kommer också kunna användas som underlag för andra insatser som ökar tryggheten, säger hon.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Alingsås kommun

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument