-Vi ser samma företeelse som vi var med om för 4-5 år sedan också och då fördes en diskussion om möjligheten att inleda upphandlingsförförfarandet vid en tidigare tidpunkt i syfte att ta höjd för eventuella överklaganden. På så sätt kan den operativa utbildningen fortgå under en prövningstid, säger Caj Luoma, kompetensförsörjningschef på Transportföretagen
-Vi upplevde att det fanns förståelse för våra argument och att myndigheten tog dem med sig. Men när vi skruvar fram klockan fem år så noterar vi att ingenting hänt i den frågan. Vi är kvar med korta ledtider och ett överklagande får den typen av konsekvenser som vi nu står inför.
Enligt Transportföretagen blir situationen särskilt allvarlig eftersom utbildningarna är en del av branschens återhämtning efter pandemin med en ökning av transporter och ett särskilt stort rekryteringsbehov sedan medarbetare sökt sig till andra yrken under nedgången.
Problematiken beskrivs i ett inlägg på Transportföretagens webbplats.
Det handlar om stora avtal för utbildning inom gods- och persontransporter med tilldelningsbeslut under försommaren och planerad avtalsstart i augusti.
I värsta fall kan utbildningarna inte komma igång förrän nästa år i väntan på domstolsprövning, enligt Transportföretagen, som annars betonar att man är nöjd med kvalitén på de utbildningar som Arbetsförmedlingen utbildar.
-Jag har förståelse för att det är ett komplext regelverk med en viss procedur, men när det får den här typen av stora konsekvenser och i vårt fall för andra gången på fem år så blir reaktionerna i branschen starka, säger Caj Luoma, som ser mindre, regionbaserade upphandlingar som en dellösning.
-Vi ser möjligheter att inleda upphandlingsförfarandet tidigare. En invändning som vi fått från myndigheten att det kan påverka kvalitén från befintliga leverantörer som inte får förlängning av uppdraget, men det argument väger ganska lätt i min bok jämfört med den situation som vi nu står inför.
I ett svar på kritiken lyfter Arbetsförmedlingen fram att myndigheten har en högre andel överprövningar än myndighetssnittet, att man är medvetna om problematiken och ständigt arbetar för att minimera problemen.
Arbetsförmedlingens behovsanalys inför upphandling av arbetsmarknadsutbildning startar normalt 12-15 månader innan planerad tilldelning.
-Att ta höjd och tilldela ännu tidigare så som föreslås i artikeln kan vara en väg, men baksidan är att den behovsanalys som görs blir äldre och mer inaktuell. Att dela en upphandling i flera mindre gör att vissa delar och regioner får en inbyggd väntan i själva konstruktionen, ett scenario vi valde bort denna gång på grund av den behovsanalys vi gjorde, men absolut har med oss i diskussioner om upphandlingsstrategi, säger Petter Carolusson, som är enhetschef för Arbetsförmedlingens affärsområde arbetsmarknadstjänster.
Arbetsförmedlingen betonar att yrkesutbildning för vuxna huvudsakligen ska ske genom det reguljära utbildningsväsendet och att arbetsmarknadsutbildning är ett viktigt komplement.
-Att kompetensbrist uppstår i branschen är vi alltså mycket måna om att möta, men det är samtidigt en stor fråga som inte bara myndigheten ansvarar för. Vi för kontinuerligt dialog med kommuner och regioner om denna och övriga yrkesutbildningar vi ser behov av för att möta vår del i uppdraget. En dialog med transportbranschens företrädare pågår parallellt, säger Petter Carolusson.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer