Tilltagande intresse för tågresande ökar behovet av nya, moderna tåg. SJ har tidigare beslutat att rusta befintlig X2000-flotta samt att investera i ett trettiotal nya snabbtåg och i en upprustning av nattågen.
– Allt fler vill resa med oss och idag kan vi inte fullt ut möta efterfrågan, säger Crister Fritzson, vd för SJ.
Nu har företagets styrelse fattat ytterligare ett inriktningsbeslut. Trettio nya regionaltåg, en investering på cirka tre miljarder kronor, ska införskaffas.
Planen är att annonsera upphandling av de nya tågen regionaltågen före årsskiftet. Första tågen beräknas kunna tas i trafik våren 2023. De är tänkta att i första hand trafikera linjerna Stockholm-Västerås-Örebro-Göteborg, Stockholm-Uppsala, Linköping-Stockholm-Gävle samt Göteborg-Kalmar.
SJ har inlett året genom att vinna två stora nordiska upphandlingar. Med start under 2020 kommer SJ att driva både Öresundståg och tågtrafiken på norska Dovrebanen och Nordlandsbanen.
– Att SJ har vunnit de här stora och strategiskt viktiga avtalen i hård konkurrens med betydligt större tågoperatörer är ett tydligt kvitto på att vårt erbjudande håller hög kvalitet till ett rimligt pris, säger Crister Fritzson.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer