Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

600 bolag har växt till över 1700

De kommunala bolagen bara växer och är tillsammans en viktig faktor i samhällsekonomin. En kritisk studie från SNS lyfter behovet av en grundlig utredning av fenomenet med ökade korruptionsrisker som ett viktigt fokus.

| 2022-06-15
Docent Andreas Bergh, Lunds universitet, och advokat Eva-Maj Mühlenbock, Cirio. Foto: Håkan Röjler respektive Micke Lundström.

-VI kan se ett samband mellan att en kommun har många bolag och att den uppfattade risken för korruption då är större. Det gäller för kommuner med fler än tio bolag och bygger på ett stort antal intervjuer med fullmäktigeledamöter, säger Andreas Bergh, docent i nationalekonomi vid Lunds universitet, som tillsammans med Gissur Ó Erlingsson, professor i statsvetenskap vid Linköpings universitet, står bakom analysen från den ideella föreningen SNS.

Andreas Bergh betonar att korruptionsrisker är svåra att mäta.

-Vi hävdar inte att kommunala bolag orsaker korruption, men det kan vara så och då med perspektivet att bolagisering försvårar granskning.

Sverige ligger i EU-topp räknat per capita för antalet kommunala bolag, även om internationella jämförelser är sällsynta.

-2004 låg vi i alla fall på andra plats i den ligan och det finns all anledning att tro att vi fortfarande sticker ut jämfört med andra EU-länder utifrån att ökningen av kommunala bolag har fortsatt, säger Gissur Ó Erlingsson.

För 50 år sedan fanns omkring 600 kommunala bolag, ifjol en bit över 1700. Kommunsnittet är 6 bolag, men 15 kommuner har fler ån 20 bolag. Totalt omsätter bolagen omkring 240 miljarder kronor per år.

SNS-forskarna pekar på tre tidsmässiga trender som bidragit till en ökning: 80-talets marknadsliberalism, borgerlig ideolog efter valet 1991 och under senare år bolagisering av äldreomsorgen av skattetekniska skäl.

I SNS-analysen uppmärksammas att kommuner med många bolag har en komplex organisationsstruktur och med problematik kring att politiker kan sitta på dubbla stolar.

Forskarna efterlyser en grundlig utredning om de kommunala bolagen. De vill också se stärkt lekmannarevision i kommunala bolag, förändrat mediestöd för att stimulera lokal, granskande journalistik och propåer mot lokalpolitiker att inte lättvindigt bolagisera av skattekniska skäl.

Advokat Eva-Maj Mühlenbock, Cirio advokatbyrå, tycker att analysen pekar på viktiga frågeställningar.

-Kommunpolitiker kan inte svara på varför man driver bolag och eventuella nackdelar som att granskning och ansvarsutkrävande försvåras. Det känns mycket märkligt.

-Risken för snedvriden konkurrens är också ett område som behöver uppmärksammas. Numera finns ju KOS-reglerna som lagstöd för att förhindra att offentliga aktörer driver verksamhet som snedvrider konkurrens och det har till viss del varit bra som den tårtbit inom konkurrensrätten som inte reglerats.

Kommentarerna i artikeln är från det lanseringsseminarium som SNS anordnade nyligen.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling BolagiseringSNS

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl