Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

600 bolag har växt till över 1700

De kommunala bolagen bara växer och är tillsammans en viktig faktor i samhällsekonomin. En kritisk studie från SNS lyfter behovet av en grundlig utredning av fenomenet med ökade korruptionsrisker som ett viktigt fokus.

| 2022-06-15
Docent Andreas Bergh, Lunds universitet, och advokat Eva-Maj Mühlenbock, Cirio. Foto: Håkan Röjler respektive Micke Lundström.

-VI kan se ett samband mellan att en kommun har många bolag och att den uppfattade risken för korruption då är större. Det gäller för kommuner med fler än tio bolag och bygger på ett stort antal intervjuer med fullmäktigeledamöter, säger Andreas Bergh, docent i nationalekonomi vid Lunds universitet, som tillsammans med Gissur Ó Erlingsson, professor i statsvetenskap vid Linköpings universitet, står bakom analysen från den ideella föreningen SNS.

Andreas Bergh betonar att korruptionsrisker är svåra att mäta.

-Vi hävdar inte att kommunala bolag orsaker korruption, men det kan vara så och då med perspektivet att bolagisering försvårar granskning.

Sverige ligger i EU-topp räknat per capita för antalet kommunala bolag, även om internationella jämförelser är sällsynta.

-2004 låg vi i alla fall på andra plats i den ligan och det finns all anledning att tro att vi fortfarande sticker ut jämfört med andra EU-länder utifrån att ökningen av kommunala bolag har fortsatt, säger Gissur Ó Erlingsson.

För 50 år sedan fanns omkring 600 kommunala bolag, ifjol en bit över 1700. Kommunsnittet är 6 bolag, men 15 kommuner har fler ån 20 bolag. Totalt omsätter bolagen omkring 240 miljarder kronor per år.

SNS-forskarna pekar på tre tidsmässiga trender som bidragit till en ökning: 80-talets marknadsliberalism, borgerlig ideolog efter valet 1991 och under senare år bolagisering av äldreomsorgen av skattetekniska skäl.

I SNS-analysen uppmärksammas att kommuner med många bolag har en komplex organisationsstruktur och med problematik kring att politiker kan sitta på dubbla stolar.

Forskarna efterlyser en grundlig utredning om de kommunala bolagen. De vill också se stärkt lekmannarevision i kommunala bolag, förändrat mediestöd för att stimulera lokal, granskande journalistik och propåer mot lokalpolitiker att inte lättvindigt bolagisera av skattekniska skäl.

Advokat Eva-Maj Mühlenbock, Cirio advokatbyrå, tycker att analysen pekar på viktiga frågeställningar.

-Kommunpolitiker kan inte svara på varför man driver bolag och eventuella nackdelar som att granskning och ansvarsutkrävande försvåras. Det känns mycket märkligt.

-Risken för snedvriden konkurrens är också ett område som behöver uppmärksammas. Numera finns ju KOS-reglerna som lagstöd för att förhindra att offentliga aktörer driver verksamhet som snedvrider konkurrens och det har till viss del varit bra som den tårtbit inom konkurrensrätten som inte reglerats.

Kommentarerna i artikeln är från det lanseringsseminarium som SNS anordnade nyligen.

Läs mer: Upphandling BolagiseringSNS

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025