Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

14 får förtroendet som ambassadörer

SvT, Malmö stad och Örebrobostäder är några av de nya ambassadörer som ska ge skjuts åt att ställa sysselsättningskrav i offentlig upphandling. I spåren av pandemin ser Upphandlingsmyndigheten ett ökat värde med att använda upphandling som arbetsmarknadsverktyg.

| 2020-11-25
Anna-Carin B Magnusson, Örebrobostäder, Ulrika Svallingson, Malmö stad, Emma Ryman, SvT, och Patrick Amofah, Upphandlingsmyndigheten. Foto: Eva Edsjö (SvT)

-Verktygen finns – nu handlar det om att fler ska använda dem i högre utsträckning än idag. Vi tror att förebilder kan vara viktiga och i det sammanhanget kan särskilda ambassadörer visa vägen till olika lösningar, säger Upphandlingsmyndighetens projektledare  Patrick Amofah om den nya gruppen av 14 organisationer som förebilder.

Gemensamt för ambassadörerna är att de anses ha prioriterat nya lösningar för ökad sysselsättning genom upphandling och byggt upp ett strukturerat arbetssätt för detta inom respektive organisation.

-Ambassadörsmodellen är en fortsättning av det arbete som Upphandlingsmyndigheten lagt ner inom ett transnationellt EU-projekt med rekommendationen att intensifiera spridningen av goda exempel och att fler beslutsfattare ska våga använda offentlig upphandling som arbetsmarknadsverktyg, säger Patrick Amofah.

Förutom rollen som förebilder och lärande exempel för att sprida kunskap ska organisationerna kunna användas som en rådgivande resurs kring olika frågeställningar som gäller sysselsättningskrav.

Totalt elva kommuner ingår i nätverket med en spännvidd från de tre storstadskommunerna till glesbygdskommunen Nordanstig i Gävleborgs län.

Även Trafikverket och Arbetsförmedlingen med stora inköpsvolymer som statliga myndigheter finns med i nätverket.

Sveriges Television – en av de nya ambassadörerna – har valts ut genom erfarenheter av en reserverad upphandling som resulterade i avtal med två it-företag som anställt konsulter med funktionsvariation.

-Vi tycker att det blev en bra lösning som också ligger i linje med vårt uppdrag att spegla hela Sverige och alla individer. Så det finns ett värde att även på leverantörssidan få in kompetens från exempelvis konsulter med någon form av funktionsvariation, säger Emma Ryman, strategisk inköpare på SvT.

Ambassadörsrollen ger möjligheter att sprida kunskap till andra inköpsorganisationer

-Vi försöker använda reserverade kontrakt där vi kan – om inte för en hel upphandling så åtminstone som en dellösning, säger Emma Ryman.

-Det är fortfarande ganska nytt för oss men vi har flera pågående upphandlingar som är aktuella för reserverade kontrakt. För oss gäller det att ha en god kunskap om marknaden för att se var det är möjligt med reserverade kontakt och där kan förhandsannonsering vara en möjlig åtgärd.

Kommunägda och allmännyttiga Örebrobostäder började arbeta med sysselsättningskrav i upphandlingar 2011 med investeringsprojekt  i stadsdelen Vivalla som främsta exempel.

-I varje ombyggnadsetapp har vi ställt krav på att entreprenören ska ta emot långtidsarbetslösa örebroare på praktik och i många fall har det sedan lett till anställning eller att man gått vidare till utbildning, säger Anna-Carin B Magnusson, utvecklingschef på Örebrobostäder (Öbo) och ansvarig för den enhet som företagets upphandlare tillhör.

-Vi har velat använda våra upphandlingar som ett verktyg för att sänka trösklarna till arbetsmarknaden för dem som av olika skäl har svårare att komma in. Tillsammans med Arbetsförmedlingen, kommunen och förstås våra entreprenörer har vi hittat former för såväl hög- som lågkonjunktur och kunnat bidra till en stegförflyttning närmare egen försörjning för många tidigare arbetslösa örebroare.

Formerna för sysselsättningskraven har varierat lite och under åren även förfinats genom en samverkan med fack och byggarbetsgivare på ett sätt som Öbo upplevt som konstruktivt.

.-Förutsättningar förändras och därmed måste vi även anpassa våra sätt att ställa sysselsättningskraven så våra lärdomar handlar mycket om att hitta praktiska vägar i vardagen i en nära dialog med våra samarbetspartner, säger Anna-Carin B Magnusson.

Malmö stad har stora förhoppningar om att ambassadörsmodellen ska göra nytta.

-Vi tror att insatser för ökad sysselsättning genom upphandling kan identifiera och inspirera företag till att erbjuda sysselsättning för människor utanför arbetsmarknaden. Som ambassadör vill vi dela lärdomar om hur sysselsättningsfrämjande villkor kan implementeras i en stor inköpsorganisation. Samtidigt ser vi fram emot att ta del av andra upphandlande myndigheters arbete, säger Ulrika Svallingson, hållbarhetskoordinator för sociala aspekter i upphandling vid Malmö stad.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Malmö stadSvTUpphandlingsmyndighetenÖrebro stad

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl