Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

14 får förtroendet som ambassadörer

SvT, Malmö stad och Örebrobostäder är några av de nya ambassadörer som ska ge skjuts åt att ställa sysselsättningskrav i offentlig upphandling. I spåren av pandemin ser Upphandlingsmyndigheten ett ökat värde med att använda upphandling som arbetsmarknadsverktyg.

| 2020-11-25
Anna-Carin B Magnusson, Örebrobostäder, Ulrika Svallingson, Malmö stad, Emma Ryman, SvT, och Patrick Amofah, Upphandlingsmyndigheten. Foto: Eva Edsjö (SvT)

-Verktygen finns – nu handlar det om att fler ska använda dem i högre utsträckning än idag. Vi tror att förebilder kan vara viktiga och i det sammanhanget kan särskilda ambassadörer visa vägen till olika lösningar, säger Upphandlingsmyndighetens projektledare  Patrick Amofah om den nya gruppen av 14 organisationer som förebilder.

Gemensamt för ambassadörerna är att de anses ha prioriterat nya lösningar för ökad sysselsättning genom upphandling och byggt upp ett strukturerat arbetssätt för detta inom respektive organisation.

-Ambassadörsmodellen är en fortsättning av det arbete som Upphandlingsmyndigheten lagt ner inom ett transnationellt EU-projekt med rekommendationen att intensifiera spridningen av goda exempel och att fler beslutsfattare ska våga använda offentlig upphandling som arbetsmarknadsverktyg, säger Patrick Amofah.

Förutom rollen som förebilder och lärande exempel för att sprida kunskap ska organisationerna kunna användas som en rådgivande resurs kring olika frågeställningar som gäller sysselsättningskrav.

Totalt elva kommuner ingår i nätverket med en spännvidd från de tre storstadskommunerna till glesbygdskommunen Nordanstig i Gävleborgs län.

Även Trafikverket och Arbetsförmedlingen med stora inköpsvolymer som statliga myndigheter finns med i nätverket.

Sveriges Television – en av de nya ambassadörerna – har valts ut genom erfarenheter av en reserverad upphandling som resulterade i avtal med två it-företag som anställt konsulter med funktionsvariation.

-Vi tycker att det blev en bra lösning som också ligger i linje med vårt uppdrag att spegla hela Sverige och alla individer. Så det finns ett värde att även på leverantörssidan få in kompetens från exempelvis konsulter med någon form av funktionsvariation, säger Emma Ryman, strategisk inköpare på SvT.

Ambassadörsrollen ger möjligheter att sprida kunskap till andra inköpsorganisationer

-Vi försöker använda reserverade kontrakt där vi kan – om inte för en hel upphandling så åtminstone som en dellösning, säger Emma Ryman.

-Det är fortfarande ganska nytt för oss men vi har flera pågående upphandlingar som är aktuella för reserverade kontrakt. För oss gäller det att ha en god kunskap om marknaden för att se var det är möjligt med reserverade kontakt och där kan förhandsannonsering vara en möjlig åtgärd.

Kommunägda och allmännyttiga Örebrobostäder började arbeta med sysselsättningskrav i upphandlingar 2011 med investeringsprojekt  i stadsdelen Vivalla som främsta exempel.

-I varje ombyggnadsetapp har vi ställt krav på att entreprenören ska ta emot långtidsarbetslösa örebroare på praktik och i många fall har det sedan lett till anställning eller att man gått vidare till utbildning, säger Anna-Carin B Magnusson, utvecklingschef på Örebrobostäder (Öbo) och ansvarig för den enhet som företagets upphandlare tillhör.

-Vi har velat använda våra upphandlingar som ett verktyg för att sänka trösklarna till arbetsmarknaden för dem som av olika skäl har svårare att komma in. Tillsammans med Arbetsförmedlingen, kommunen och förstås våra entreprenörer har vi hittat former för såväl hög- som lågkonjunktur och kunnat bidra till en stegförflyttning närmare egen försörjning för många tidigare arbetslösa örebroare.

Formerna för sysselsättningskraven har varierat lite och under åren även förfinats genom en samverkan med fack och byggarbetsgivare på ett sätt som Öbo upplevt som konstruktivt.

.-Förutsättningar förändras och därmed måste vi även anpassa våra sätt att ställa sysselsättningskraven så våra lärdomar handlar mycket om att hitta praktiska vägar i vardagen i en nära dialog med våra samarbetspartner, säger Anna-Carin B Magnusson.

Malmö stad har stora förhoppningar om att ambassadörsmodellen ska göra nytta.

-Vi tror att insatser för ökad sysselsättning genom upphandling kan identifiera och inspirera företag till att erbjuda sysselsättning för människor utanför arbetsmarknaden. Som ambassadör vill vi dela lärdomar om hur sysselsättningsfrämjande villkor kan implementeras i en stor inköpsorganisation. Samtidigt ser vi fram emot att ta del av andra upphandlande myndigheters arbete, säger Ulrika Svallingson, hållbarhetskoordinator för sociala aspekter i upphandling vid Malmö stad.

Läs mer: Upphandling Malmö stadSvTUpphandlingsmyndighetenÖrebro stad

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt