Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

LOU är inte problemet

LOU är många gånger bättre än sitt rykte, hävdar Bo Nordlin i en krönika.

| 2016-06-01

Fortfarande hörs argumentet att lagen om offentlig upphandling, LOU, är ett problem. Fick man bara använda andra metoder än LOU skulle upphandlingarna bli bättre. Det är nästan alltid de som säljer till offentlig sektor som ser LOU som problemet. Det senaste exemplet hittade jag i en intressant artikel på just den här sajten.

Det är en vårdgivare som efterlyser andra modeller att upphandla vård och omsorg på än LOU. Det exemplifieras med sju egenskaper som borde premieras och där LOU uppenbarligen anses sätta käppar i hjulet för det.

Rakt av kan åtminstone sex av de sju egenskaperna lyftas in som kriterier i vilket relevant förfrågningsunderlag som helst, utan att det på något sätt skulle bryta mot LOU. Det är faktorer som organisationens kvalitetsmognad, innovation och förmåga att tillmötesgå enskilda vårdtagares behov.   Vårdgivaren vill också ha längre avtalstider än 4 + 2 år och att referenser från andra boenden ska vägas in. LOU är inget hinder för något av dessa önskemål.

Det sjunde önskemålet är kanske lite mer problematiskt. Här vill vårdgivaren i artikeln att ett uppdrag som utförts väl under flera års tid ska värderas i kommande upphandling. Ok, här är nog LOU ett hinder. Som tur är, skulle jag vilja tillägga. Är det någon vits med att konkurrensutsätta om den nuvarande leverantören samtidigt ska ha gräddfil till framtida kontrakt? Däremot går det ju förstås utmärkt för leverantören att ha det nuvarande uppdraget som en referens i den kommande upphandlingen.

LOU är inte problemet.

Läs mer: Krönika

Bo Nordlin

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "LOU är inte problemet"

  1. Christina Nilsson skriver:
    2016-05-30 kl. 08:47

    Skulle vilja säga att det som är problemet är att om vi upphandlare inte kan definiera exakt vad som krävs för att uppnå en viss poängnivå anklagar anbudsgivarna oss för att inte vara transparenta och så får vi en överprövning på halsen. Exakta definitioner för den här typen av kriterier är inte så lätta att åstadkomma. Det är praxis i domstolarna som är problemet, inte LOU.

    Svara
  2. Ulf Sjölin skriver:
    2016-05-30 kl. 10:12

    Håller med Bosse om att det ganska sällan är LOU-procedurerna som spökar, men Christina är något på spåren med domstolarna/praxis också…
    Om nu alla branscher, leverantörer och upphandlare tycker att vi borde tona ner prisfokuseringen och ”satsa på kvalitet” – hur kan det komma sig att så många anbudsgivare efter tilldelningsbeslutet ifrågasätter allt som inte är rena prisskillnader?
    Jo, för att det lönar sig att ”spela dum” inför domstolarna – som verkar se upphandlingsmålen som vanlig förvaltningsprocess (där alla som uppfyller villkoren, ska få samma beslut). Därigenom hamnar vi i ett evigt processande kring ”tillräckligt tydliga utvärderingsmodeller”. Men om du i förväg anger en exakt poängtabell, lär de flesta läskunniga anbudsgivare svara på samma sätt… och så blir det priset som avgör igen!

    Vore därför kul om någon som håller på med de senaste årens buzzword ”innovationsupphandling” kunde förklara hur en tillräckligt tydlig utvärderingsmodell ser ut där? Genom diverse nya upphandlingsformer och käcka broschyrer uppmuntras vi ju att upphandla nya innovationer – men tills ny praxis finns, verkar det ju som att vi ändå måste ange en detaljerad bedömningstabell för dessa nya lösningar.
    Innan man kör flera kampanjer/broschyrer, vore det väl bra med ett svar på det ganska centrala praktiska problemet?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…

Senaste inläggen

  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026