Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Visselblåsare får starkare skydd

Juridisk krönikaKonkurrensverket inför en ny kanal för visselblåsare inom offentlig upphandling enligt EU:s visselblåsardirektiv. Nathalie Miskin och Oskar Helsing, Hannes Snellman Advokatbyrå, berättar om nyheten som kan bidra till att otillåtna direktupphandlingar och annan konkurrensskadlig verksamhet uppmärksammas.

| 2022-08-16
Nathalie Miskin och Oskar Helsing, Hannes Snellman Advokatbyrå.

Under 2019 antog EU ett direktiv med syfte att fastställa miniminormer för skydd av personer som rapporterar överträdelser av vissa unionsrättsliga rättsakter, däribland överträdelser av regelverket för offentlig upphandling (EU-direktiv 2019/1937 den 23 oktober 2019 om skydd för personer som rapporterar om överträdelser av unionsrätten).

Direktivet ställer krav på att det i nationell rätt ska finnas regler som säkerställer att offentliga och privata arbetsgivare inrättar så kallade interna rapporteringskanaler som anställda och vissa andra personer kan använda sig av för att rapportera överträdelser av bland annat upphandlingsrätten.

Direktivet föreskriver även att externa rapporteringskanaler inrättas till vilka allmänheten kan rapportera in överträdelser.

Direktivet har genomförts i Sverige genom lagen (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden (visselblåsarlagen). Lagen som trädde i kraft den 17 december 2021 har ersatt den tidigare visselblåsarlagen.

Enligt den nya visselblåsarlagen har alla arbetsgivare med minst 50 anställda en skyldighet att införa interna rapporteringskanaler. Regeringen har utsett Konkurrensverket till ansvarig myndighet för att inrätta en extern rapporteringskanal för överträdelser av konkurrens- och upphandlingsrätten.

Den nya regleringen innebär ett starkare skydd för visselblåsare i flera avseenden. Som exempel är personer som nyttjar kanalerna i likhet med den äldre visselblåsarlagen skyddade från arbetsrättsliga repressalier men får nu även ansvarsfrihet vid åsidosättande av en eventuell tystnadsplikt.

Ett viktigt undantag är att visselblåsarlagen däremot inte ger skydd för sådan rapportering som åsidosätter en kvalificerad tystnadsplikt, utgör säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller uppgifter om nationell säkerhet.

En annan nyhet är att personkretsen som omfattas av lagen utvidgas betydligt. Utöver arbetstagare omfattas numera även bland andra personer som ingår i ett företags förvaltnings,- lednings eller tillsynsorgan, konsulter och aktieägare som är verksamma i bolaget.

Ordningen med interna och externa rapporteringskanaler är också ny och ställer krav på hur visselblåsarfunktioner ska utformas och hur rapporter rörande missförhållanden ska hanteras.

Konkurrensverkets externa rapporteringskanal för offentlig upphandling blev tillgänglig den 17 juli 2022. Som ansvarig myndighet inom upphandlingsområdet har Konkurrensverket således en skyldighet att ta emot, följa upp och lämna återkoppling på rapportering om missförhållanden inom området.

Den utökade personkretsen och den externa möjligheten till rapportering kan antas bidra till att fler personer rapporterar överträdelser som de på olika sätt får kännedom om inom ramen för sin anställning eller annat arbetsrättsligt sammanhang.

Detta kan sannolikt bidra till att otillåtna direktupphandlingar eller annan konkurrensskadlig verksamhet uppmärksammas och blir känd i större utsträckning.

För uppgifter om upphandlingsrättsliga överträdelser som inte framkommit inom ramen för en anställning eller annat arbetsrelaterat sammanhang kan Konkurrensverkets vanliga tipsfunktion fortfarande användas och kan således sägas utgöra ett komplement till den externa rapporteringskanalen.

Med fler verktyg och ett utökat skydd för visselblåsare kan upphandlingstillsynen med andra ord tänkas skärpas framöver.

Juristpanelen

Läs mer: Juridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl