Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Visselblåsare får starkare skydd

Juridisk krönikaKonkurrensverket inför en ny kanal för visselblåsare inom offentlig upphandling enligt EU:s visselblåsardirektiv. Nathalie Miskin och Oskar Helsing, Hannes Snellman Advokatbyrå, berättar om nyheten som kan bidra till att otillåtna direktupphandlingar och annan konkurrensskadlig verksamhet uppmärksammas.

| 2022-08-16
Nathalie Miskin och Oskar Helsing, Hannes Snellman Advokatbyrå.

Under 2019 antog EU ett direktiv med syfte att fastställa miniminormer för skydd av personer som rapporterar överträdelser av vissa unionsrättsliga rättsakter, däribland överträdelser av regelverket för offentlig upphandling (EU-direktiv 2019/1937 den 23 oktober 2019 om skydd för personer som rapporterar om överträdelser av unionsrätten).

Direktivet ställer krav på att det i nationell rätt ska finnas regler som säkerställer att offentliga och privata arbetsgivare inrättar så kallade interna rapporteringskanaler som anställda och vissa andra personer kan använda sig av för att rapportera överträdelser av bland annat upphandlingsrätten.

Direktivet föreskriver även att externa rapporteringskanaler inrättas till vilka allmänheten kan rapportera in överträdelser.

Direktivet har genomförts i Sverige genom lagen (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden (visselblåsarlagen). Lagen som trädde i kraft den 17 december 2021 har ersatt den tidigare visselblåsarlagen.

Enligt den nya visselblåsarlagen har alla arbetsgivare med minst 50 anställda en skyldighet att införa interna rapporteringskanaler. Regeringen har utsett Konkurrensverket till ansvarig myndighet för att inrätta en extern rapporteringskanal för överträdelser av konkurrens- och upphandlingsrätten.

Den nya regleringen innebär ett starkare skydd för visselblåsare i flera avseenden. Som exempel är personer som nyttjar kanalerna i likhet med den äldre visselblåsarlagen skyddade från arbetsrättsliga repressalier men får nu även ansvarsfrihet vid åsidosättande av en eventuell tystnadsplikt.

Ett viktigt undantag är att visselblåsarlagen däremot inte ger skydd för sådan rapportering som åsidosätter en kvalificerad tystnadsplikt, utgör säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller uppgifter om nationell säkerhet.

En annan nyhet är att personkretsen som omfattas av lagen utvidgas betydligt. Utöver arbetstagare omfattas numera även bland andra personer som ingår i ett företags förvaltnings,- lednings eller tillsynsorgan, konsulter och aktieägare som är verksamma i bolaget.

Ordningen med interna och externa rapporteringskanaler är också ny och ställer krav på hur visselblåsarfunktioner ska utformas och hur rapporter rörande missförhållanden ska hanteras.

Konkurrensverkets externa rapporteringskanal för offentlig upphandling blev tillgänglig den 17 juli 2022. Som ansvarig myndighet inom upphandlingsområdet har Konkurrensverket således en skyldighet att ta emot, följa upp och lämna återkoppling på rapportering om missförhållanden inom området.

Den utökade personkretsen och den externa möjligheten till rapportering kan antas bidra till att fler personer rapporterar överträdelser som de på olika sätt får kännedom om inom ramen för sin anställning eller annat arbetsrättsligt sammanhang.

Detta kan sannolikt bidra till att otillåtna direktupphandlingar eller annan konkurrensskadlig verksamhet uppmärksammas och blir känd i större utsträckning.

För uppgifter om upphandlingsrättsliga överträdelser som inte framkommit inom ramen för en anställning eller annat arbetsrelaterat sammanhang kan Konkurrensverkets vanliga tipsfunktion fortfarande användas och kan således sägas utgöra ett komplement till den externa rapporteringskanalen.

Med fler verktyg och ett utökat skydd för visselblåsare kan upphandlingstillsynen med andra ord tänkas skärpas framöver.

Juristpanelen

Läs mer: Juridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget